ОБРАЗ МОРЯ В РОМАНІ АЙРІС МЕРДОК “ЄДИНОРІГ”

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-9-22-27

Ключові слова:

образ моря, готичний роман, міфологічні уявлення, мотив смерті, трагічний модус.

Анотація

Статтю присвячено специфіці образу моря в романі А. Мердок «Єдиноріг». Здійснено огляд попередніх досліджень твору (Ю. Локшиної, А. Матійчак, С. Павличко й І. Тулякової), на основі якого виявлено, що цей образ не становив окремого предмету вивчення, що надає актуальності темі нашої розвідки. Мета статті – визначити особливості образу моря в романі «Єдиноріг», з’ясувавши його зв’язки з головними героями і провідними мотивами, а також його співвідношення з міфологічними уявленнями про водну стихію. У розвідці акцентовано, що образ моря як елемент готичних пейзажів акумулює амбівалентну семантику, суголосну міфопоетичним текстам. Наголошено, що образ моря корелює з багатьма персонажами роману, оприявнюючи в цих зв’язках різні конотації. Зазначено, що найчіткіше окресленою у творі А. Мердок є його взаємодія з головною героїнею – Меріан Тейлор, через сприймання якої він переважно артикулюється читачеві. Така його кореляція з жіночим персонажем видається закономірною з огляду на гендерну співвіднесеність із водною стихією, притаманну міфологічній картині світу. Схарактеризовано специфіку візуалізації образу моря, що полягає у використанні багатої палітри відтінків для відображення його полісемантичності, контроверсійності й динамічного характеру. Окреслено персоніфікацію цього образу, його містичну і демонічну природу та кореляцію з мотивом смерті, що генерує трагічний модус твору, підсилений поетичним інтертекстом – віршем Поля Валері «Морське кладовище». Зроблено висновок про те, що полівалентний образ моря в романі А. Мердок «Єдиноріг» через зв’язки з жіночими і чоловічими персонажами, а також із мотивом смерті оприявнює амбівалентну семантику, в якій домінує здатність до руйнування і знищення. Згадані акценти споріднюють його з міфологічними уявленнями про цю стихію, атрибутами якої є хаос, ворожість і небезпека. Образ моря в «Єдинорогу» витримано в традиціях готичного роману з характерними похмурими пейзажами, на тлі яких відбуваються загадкові й таємничі події.

Посилання

Башляр Г. Вода и грезы. Опыт о воображении материи / Г. Башляр. – М. : Изд-во гуманит. л-ры, 1998. – 268 с.

Бокшань Г. Міфологема фейрі в романах «Зачаровані музиканти» Галини Пагутяк і «Єдиноріг» Айріс Мердок / Г. Бокшань // Султанівські читання. – 2018. – Вип. 7. – С. 126–135.

Локшина Ю. Традиции готического романа в творчестве Айрис Мердок и Джона Фаулза : дисс. на соискание науч. степени канд. филол. наук : спец. 10.01.03 «Литература народов стран зарубежья (література Америки, Африки, Европы, Ближнего и Дальнего Востока)» / Ю. Локшина. – М., 2015. – 161 с.

Матійчак А. Жанрові моделі романів Айріс Мердок / А. Матійчак // Питання літературознавства. – Вип. 77. – 2009. – С. 221–230.

Матійчак А. Феномен гри у творчості Айріс Мердок / А. Матійчак // Питання літературознавства. – Вип. 11 (68). 2004. – С. 35–45.

Мердок А. Единорог / А. Мердок. – М. : ООО “Издательство АСТ”; Харьков : “Фолио”, 2002. – 317 с.

Павличко С. Лабіринти мислення : інтелектуальний роман сучасної Великої Британії // Зарубіжна література : дослідж. та критич. статті / С. Павличко. – К. : Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2001. – С. 271–389.

Тулякова И. Живописная реминисценция в романе Айрис Мердок «Единорог» / И. Тулякова // Актуальные вопросы филологической науки ХХІ века. – Ч. 2. – 2013. – С. 226–233.

Knotková-Čapková B. Symbols of Water and Woman on Selected Examples of Modern Bengali Literature in the Context of Mythological Tradition [Electronic resource] / B. Knotková-Čapková // Wagadu: Journal of Transnational Women’s & Gender Studies. – Vol. 3, 2006. – P. 155–169. – Available at: http://colfax.cortland.edu/wagadu/Volume3/Printable/capkova.pdf.

McHardy F. The “Trial by Water” in Greek Myth and literature [Electronic resource] / F. McHardy // Leeds International Classical Studies. – No. 7.1. – 2008. – P. 1–20. – Available at: http://arts.leeds.ac.uk/lics/2008/200801.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-07