СМЕРТЬ ЯК НЕСПІЗНАНИЙ ДОСВІД (“L’EXPÉRIENCE INEPROUVÉE”). ВАРІАНТ ЮРІЯ ЯНОВСЬКОГО

Автор(и)

  • ГАЛИНА ХОМЕНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-8461-3597

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-9-145-157

Ключові слова:

деконструкція, смерть, автотанатографія, апорія, гра, кіно, неможливість.

Анотація

Стаття – спроба прочитати одну із найвиразніших апорійних конструкцій в сучасному просторі перетину літератури й філософії: досвід смерті, що залишився не прожитим. Теоретична основа дослідження – філософія Жака Дерріда, який не тільки спостеріг її у сучасника Моріса Бланшо, але й передбачав можливість її вияву при перепрочитанні складних текстів минулого, перш за все Фрідріха Ніцше, з яким пов’язував “деконструкцію до деконструкції” неспізнаного досвіду смерті. У вітчизняній науці загадка не спізнаної смерті досі не стала предметом уваги. Як і рідкісний текст, що торкається цієї проблеми: кіносценарій прихильника німецького філософа Ю. Яновського “Бородаті мисливці знаходять молодість!” (1929), структурований подією страти юнака-червонарма, що залишається жити чи то з волі випадку, чи то внаслідок приступного втаємниченим уміння керувати волею до життя перед смертю, яку усвідомлює як необхідність та неминучість. Неспізнаний досвід смерті в кіносценарії досліджується в окільний спосіб: як реакція на вмирання “великого німого”, співвідносна з бажанням використати цю подію за “образ-час” (Ж. Дельоз), поданий за законами привидології, де живі потребують присутності неприсутніх, навіть померлих, справді важливих, але не приступних розумінню, розрізнення яких можливе на рівні “образу-руху” (Ж. Дельоз). За цих обставин парадокс “смерті без смерті”, який є і філіацією досвіду “приреченого на смерть”, і його перевертанням, вмотивований тріумфом формалізму в час Яновського, звідки “остранєніє” кожного топосу із простору “смерті без смерті”: корабля, моря, острова, печери тощо. Винятковим моментом визнано розповідь порятованого про власну смерть, яка не стала реальністю, так що автобіографія героя кваліфікується як автотанатографія. Механізм перетворення виправданий мовою кіно, експансія якої у текст безсумнівна (насамперед “крупний план”, що виконує подвійну роль: виокремлення найбільш важливого та його референцію у вимірі психоаналізу). Шибеницю окреслено як центр події, в якій можливе неможливе: механізм смерті з надзвичайною амплітудою розмаху структурує аналогічний семантичний простір, підвладний логіці “підвішеності” Дерріда. Слово “шибеник”, висунуте, за деконструктивними процедурами, у простір звичних омонімічних відношень, дістає, згідно з французьким jeu (гра), доповнення у значенні “молодий”. Звідси висновок, що ситуація неспізнаного досвіду смерті в Яновського є не так описом незносних переживань приреченого, як джерелом нездоланної рішучості розгадування вражених нею глядача чи філософа.

Посилання

Автономова Н. Философский язык Жака Деррида / Н. Автономова. – Москва: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2011. – 510 с. (Российские Пропилеи).

Блаватская Е. Тайная доктрина: Синтез науки, религии и философии / В 2-х т. / Е. Блаватская. – Санкт-Петербург: Кристалл, Корона принт, 1998. – Т. 2. – 992 с. Брюховецька Л. Перерваний політ. Українське кіно часів ВУФКУ: спроба реконструкції / Л. Брюховецька. – Київ: Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2018. – 570 с. (Кінематографічні студії. Випуск восьмий).

Горницкая Л., Ларионова М. Место, которого нет… Острова в русской литературе / Л. Горницкая, М. Ларионова. – Ростов-на-Дону: Изд-во ЮНЦ РАН, 2013. – 226 с.

Горяинов О. В защиту кино-модернизма. Один комментарий к третьему комментарию Делёза к Бергсону / О. Горяинов // Cineticle. Интернетжурнал об авторском кино. Философии (в) кино. – 2017. – № 23. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.cineticle.com/magazine/1559-23-0-deleuze-avecbergson.html

Делёз Ж. Ницше и философия / Ж. Делёз; пер. с фр. О. Хомы под ред. Б. Скуратова. – Москва: Ad Marginem, 2003. – 392 с.

Деррида Ж. Разбойники / Ж. Деррида; пер. с фр. Д. Калугина под. ред. А. Магуна // Новое литературное обозрение. – 2005. – № 72 (2). – С. 31-60.

Деррида Ж. Ухобиографии. Учение Ницше и политика имени собственного / Ж. Деррида; пер. с фр. и коммент. В. Лапицкого. – Санкт-Петербург: Академический проект, 2002. – 106 с. (ХХ век. Классическая библиотека).

Довженко і світ. Творчість О. П. Довженка в контексті світової культури. Статті. Есе. Рецензії. Спогади. Доповіді. Відгуки. Листи. Телеграми / Упоряд. С. Плачинда. – Київ: Рад. письменник, 1984. – 224 c.

Кино и его призраки. Интервью с Жаком Деррида Антуана де Беком и Тьерри Жусса / Лит. Редакция Стефана Делорма // Сеанс. – 2004. – № 21-22. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://seance.ru/n/21-22/retro-avangardzhak-derrida/kino-i-ego-prizraki/

Костюк Г. Зустрічі і прощання. Спогади: У 2-х книгах / Г. Костюк; передм. М. Жулинського. – Київ: Смолоскип, 2008. – Кн. 1. – 720 с.

Лист у вічність: Спогади про Юрія Яновського / Упор. Т. Стах. – Київ: Дніпро, 1980. – 349 с.

Ніцше Ф. Так казав Заратустра. Жадання влади / Ф. Ніцше; пер. з нім. А. Онищука, П. Таращука. – Київ: Основи, Дніпро, 1993. – 415 с.

Петерс Б. Деррида / Б. Петерс; пер. с фр. Д. Кралечкина. – Москва: Изд. дом “Дело” РАНХиГС, 2018. – 640 с. (Интеллектуальная биография).

Холл М. П. Энциклопедическое изложение масонской, герметической, каббалистической и розенкрейцеровской символической философии / М. П. Холл; пер с. анг. и предисл. В. Целищева. – Санкт-Петербург: Спикс, 1984. – 794 с.

Цивьян Ю. Историческая рецепция кино: Кинематограф в России, 1896 – 1930 / Ю. Цивьян. – Рига: Зинатне, 1991. – 492 с.

Шерех Ю. Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології. Три томи / Ю. Шерех; ред. рада В. Шевчук та ін. – Харків: Фоліо, 1998. – Т. 1. – 607 с. (Українська література ХХ століття).

Шкловский В. Художественная проза: Размышления и разборы / В. Шкловский. – Москва: Советский писатель, 1961. – 666 с.

Элиаде М. Шаманизм: архаические техники экстаза / М. Элиаде; пер. с англ. – Киев: София, 1998. – 384 с.

Юринець В. Діялог останній / В. Юринець // Літературний ярмарок. – 1929. – Кн. 135 (5). – С. 275-280.

Янкелевич В. Смерть / В. Янкелевич; пер. с фр. и лат. – Москва: Изд-во лит. института, 1999. – 448 с.

Яновський Ю. Голівуд на березі Чорного моря / Ю. Яновський. – Київ: Укртеокіновидав, 1930. – 72 с.

Яновський Ю. Чотири шаблі: оповідання, есеї, романи / Ю. Яновський; автор передмови, комент., словника Г. Хоменко. – Харків: Фоліо, 2012. – 572 с.

Derrida J. Demeure. Maurice Blanchot / J. Derrida. – Paris: Galilée, 1998. – 143 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-08