«ШУКАТИ НОВУ БЛАКИТЬ, НОВУ ЛЮБОВ…»: ПРОЕКЦІЇ СИМВОЛІЗМУ НА ПОЕЗІЮ І ПРОЗУ РУБЕЖУ ХІХ-ХХ СТ.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-8-9-17

Ключові слова:

символізм, модернізм, поезія, проза, типологічні схожості, відмінності.

Анотація

У статті розглядається специфіка символізму (французького, російського, українського) як стильової течії модернізму, що синхроністично розвивалася на рубежі ХІХ – ХХ ст. і мала як споріднені, так і різнорідні прикмети, що дало підстави розглядати це мистецьке явище у типологічному плані. Серед суспільно-типологічних, літературно-типологічних, особливо акцентується на психологічно-типологічних подібностях, які обумовлені насамперед особливостями психіки митців, що активізувалися в перехідний період і спричинили розвиток символізму всюди і незалежно від обставин. Не випадково в багатьох українських (М. Вороний, О. Луцький, І. Франко, Леся Українка, В. Стефаник та ін.) і російських письменників (І. Анненський, К. Бальмонт, А. Бєлий, В. Брюсов, Ф. Сологуб та ін.) простежується спорідненість їх творчості з французьким письменством: Ш. Бодлером, Е. Вергарном, С. Малларме, М. Метерлінком, Ж. Мореасом, А. Рембо та ін. Зближували митців як теми, мотиви (страждання, песимізму, «туги життя», водночас – пошуки «нової блакиті, нової любові» тощо), так і нова інтерпретація художнього образу, який трансформувався у багатозначний символ, що може бути пізнаний на інтуїтивно-чуттєвому рівні. Єднало письменників і художнє мовлення, позначене музикальністю, ритмічністю. Наголошується, що символістська естетика й поетика притаманна не тільки поезії, а й прозі. Подвійність описів, прихований зміст, полісемантична символіка та інші ґрані творчих пошуків українських і російських письменників нової генерації (М. Яцкова, О. Плюща, І. Липи, С. Городецького, Ф. Сологуба, Н. Гумільова та ін.) відкривають широкі можливості для типологічних паралелей в царині їх поетикальних прийомів і технік. Новели М. Гумільова («Радощі земного кохання» («три новели»), «Принцеса Зара», «Золотий лицар», «Дочки Каїна», «Чорний Дік», «Лісний диявол», «Останній придворний поет», «Скрипка Страдіваріуса») виявляють типологічні схожості з символістською поетикою новел М. Яцкова, О. Плюща, І. Липи, Г. Хоткевича та ін., що зумовлені літературно-естетичним кліматом епохи, стилем світобачення, особливостями емоційного складу авторів. Наведені приклади і фрагменти зіставного аналізу свідчать про типологічний збіг творчості символістів. Спільність естетичної платформи митців у французькій, російській, українській літературах приводить до аналогічних художніх рішень і в генологічних таксономіях, і в сфері виражальних засобів. Висновується, що символізм як стильова течія модернізму став досить помітним літературним явищем не тільки у Франції, а й в Україні та Росії, перетворившись у мистецький феномен, що вплинув на творчість багатьох письменників рубежу ХІХ-ХХ ст., універсалізуючи загальну концепцію творчості митців «нової генерації», художні пошуки яких йшли синхронно й водночассі.

Посилання

Анненский И. Книги ображений. – М.: Наука, 1979. – 680 с.

Бальмонт К. Предисловие к переводу «Баллад и фантазий» Э. По. – М., 1895. – С. ІІІ – ХХ.

Брюсов В. Я. Полн. собр. соч. и переводов: в 21 т. – Санкт-Петербург, 1913. – Т. 21. – 312 с.

Будний В., Ільницький М. Порівняльне літературознавство. – К.: Вид. дім Києво-Могилянська академія, 2008. – 430 с.

Вороний М. К. Поезії. Переклади. Критика. Публіцистика / упоряд. і прим. Т. Гундорової. – К. : Наук. думка, 1996. – 704 с.

Косиков Г. К. Два пути французького постромантизма: символисты и Лотреамон. Поэзия французского символизма. Лотреамон. – М., 1993. – С. 8. 7. Луцький О. Молода Муза // Діло. – 1907. – № 249. – С. 1 – 2.

Минц З. Г. О некоторых «неомифологических» текстах в творчестве русских символистов. Учен. зап. Тартуск. ун-та: Блоковский сб. – Вып. 459. – Тарту, 1979. – С. 76 – 121.

Моклиця М. В. Модернізм як структура. Філософія. Психологія. Поетика : [монографія]. – 2-ге вид., доповн. і переробл. – Луцьк : Вежа, 2002. – 390 с.

Олійник Оксана. Феномен символізму в системі українського модерну // Слово і час. – 1998. – № 6. – С. 63 – 68.

Чижевський Д. Культурно-історичні епохи. Українське слово : хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. : у 3 кн. – К. : Рось, 1994. – Кн. 3. – С. 609 – 620.

Чижевський Д. І. Порівняльна історія слов’янських літератур : у 2 кн. ; [пер. з нім.]. – К. : ВЦ Академія, 2005. – 288 с.

Яцків М. Муза на чорному коні: Оповідання і новели. Повісті. Спогади і статті. – К.: Дніпро, 1989. – 846 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-14