РАДЯНСЬКЕ «ПРАВОСУДДЯ» КРІЗЬ ПРИЗМУ ІДЕОЛОГІЇ ІВАНА БАГРЯНОГО (ЗА РОМАНОМ «САД ГЕТСИМАНСЬКИЙ»)
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-8-90-101Ключові слова:
Іван Багряний, ідеологія, міф, персонаж,Анотація
У статті здійснено спробу проаналізувати способи впливу радянської ідеології на персонажів-представників правозахисних органів в романі "Сад Гетсиманський" Івана Багряного. Метою статті є схарактеризувати образи тюремників у романі, простежити, що визначає їхню поведінку. На початку роботи було окреслено природу ідеологій у романі, які існували в опозиції одна до одної, зокрема, радянської офіційної пропаганди та авторської антирадянської гуманістичної концепції. Речниками радянської ідеології у творі є представники правосуддя, а у засобах їх зображення проявляється ідеологічна концепція автора. Теоричним підгрунтям роботи стали праці Р. Барта про міфи як про стереотипні уявлення, що усвідомлюються як природні та істинні. У статті здійснено спробу проаналізувати характер міфів та ідеологем, що лежать в основі світогляду тюремників та визначають їхню поведінку по відношенню до в’язнів. У роботі здійснено аналіз внутрішньої мотивації діяльності тюремників, серед якої ми виділяємо глибоко вкорінені у свідомість радянські міфи та особисту усвідомлену чи неусвідомлену психологічну або матеріальну вигоду. У процесі аналізу була відзначена потужна гуманістична концепція Івана Багряного, що виявляється у здатності психологічно тонко відчувати людську природу навіть у найжорстокішому каті. У романі поруч із зневажливим зображенням тюремників, викриттям їхніх найганебніших рис зявляється мотив співчуття до катів як до жертв пропаганди і власних егоїстичних несвідомих інтенцій. Автор показує, як ідеологія визначає свідомість тюремників, але водночас має потужний деструктивний вплив на них. На думку письменника, насилля суперечить природі людини, а отже, кати, незважаючи на заангажованість та цинічність не могли не відчувати внутрішній дисонанс. Було зроблено висновок, що письменник засуджує радянську систему та ідеологію, показавши її здатність руйнувати морально й фізично не тільки її противників, а також і адептів.
Посилання
Адлер А. Наука жить. Киев:Port-Royal,1997. С. 235–241. URL: http://flogiston.ru/library/adler_vlast (дата звернення: 15.03.19).
Арон Р. Демократия и тоталитаризм М.: Текст, 1993. 303 с. URL: https://www.twirpx.com/file/140410/ (дата звернення: 05.03.19).
Багряний І. Сад Гетсиманський. Харків: Фоліо, 2013. 572 с.
Барт Р. Избранные работы: Семиотика: Поэтика: Пер. с фр. / Сост., общ. ред. и вступ. ст. Г. К. Косикова. М.: Прогресс, 1989. 616 с.
Ваховська Н. Ідеологія у творі. Ідеологія твору: точки перетину і трансформації. URL: http://archive.prostory.net.ua/ru/articles/135-2008-10-28-15-47-23 (дата звернення 20.02.19).
Єрмоленко В. Плинні ідеології. Ідея та політика в Європі ХІХ-ХХ століть. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2018. 480 с.
Ільницький М. Українська літературознавча думка ХХ століття (Західна Україна, еміграція) : навч. посібник . Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2015. 352 с. 8. Карпова В. Іван Багряний : «Сад Гетсиманський», роман. Літ.-наук. зб. 1962. № 1. С. 280-282.
Рамазанов Э.Н Психологические основания власти. Bulletin of Medical Internet Conferences 2017. Volume 7. Issue 6 URL: https://medconfer.com/node/14649 (дата звернення: 15.03.19)
Романова І. В. Мотив «закинутості» особистості в дисгармонійне середовище (на матеріалі романів І. Багряного «Людина біжить над прірвою» та «Сад Гетсиманський»). Наук. записки Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. Сер. : Літературознавство. 2013. Вип. 3(2). С. 120127.
Сподарець М. П. Я визначив собі шлях – шлях українського письменника (Перипетії творчості і біографії І. Багряного. Вісн. Харк. нац ун-ту ім. В. Н. Каразіна Сер. : Філологія. 1999. Вип.50. № 448. С. 3-12.
Степанівський С. «Сад Гетсиманський» у світлі сучасних ідеологічних суперечностей. Іван Багряний : нове й маловідоме. Есеї. документи, листи, спогади, нотатки, факти / літ. ред. Н. Шугай. Київ : Смолоскип, 2013. Кн. 1. С. 482486.
Череватенко Л. Ходи тільки по лінії найбільшого опору і ти пізнаєш світ. Дніпро. 1990. №12. С. 6176.