Проблема свободи в антиутопічному дискурсі романів “Сонячна машина” В. Винниченка і “Прекрасний новий світ” О. Гакслі
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933Х-2018-1-7-78-86Ключові слова:
антиутопія, дискурс, свобода, влада, необхідність, механізація, переживання.Анотація
У статті досліджуються особливості актуалізації концепту „свобода‟ в антиутопічному дискурсі романів “Сонячна машина” Володимира Винниченка і “Прекрасний новий світ” Олдоса Гакслі. Аналіз здійснено у площині конфлікту між індивідом і соціумом, позначеного дихотомічною опозицією внутрішня свобода / зовнішня свобода, свобода / необхідність. Вказані дихотомії актуалізується у вертикалі, позначеній ієрархічною опозицією верх / низ. У русі оповіді від верху до низу індивідуальна свідомість постає у всій своїй приреченості і безнадійності, що підсилено периферійністю (у В. Винниченка) чи відсутністю (в О. Гакслі) індивідуального простору. Саме в рефлексіях та переживаннях персонажів, які вирізняються з натовпу, артикульовано авторські світоглядні концепції. Коло незгодних героїв в обох романах обмежене, на противагу слухняним автоматам, які становлять більшість населення тоталітарних країн. Попри різні причини незадоволення існуючим станом речей, нонконформістів об‟єднує усвідомлення несправжності власного буття, яке не може асоціюватися зі свободою і щастям. Переживання особистої трагедії є важливим чинником екзистенційного пробудження героїв, а відтак розкриття ними істини. Інтерпретація свободи, вкладена в уста бунтівних персонажів, перегукується з екзистенціалістським її розумінням як атрибуту кожної людини, необхідної умови існування. Досягнення науки й техніки, матеріальні блага розглядаються в обох романах як форма поневолення індивіда, яка віддаляє людину від самої себе, її внутрішнього «я». У ході дослідження виявлено, що, на відміну від англійського автора, який ставить під сумнів саму мрію про царство вільних людей в умовах технократичного суспільства, український письменник пропонує конкретні, хоча й відверто утопічні, шляхи її досягнення. В обох випадках важливою є сама постановка проблема, яка стимулює до екзистенційного пошуку, а відтак самопізнання та самоусвідомлення.
Посилання
Баран Г. Роман-пантопія В. Винниченка “Сонячна машина”: проблематика, особливості поетики / Галина Баран. – Дрогобич: Вимір, 2001. – 194 с.
Бердяев Н. Царство духа и царство цесаря / Н. Бердяев. – Париж: YMCA-Press, 1949. – 167 с.
Винниченко В. Сонячна машина / В. Винниченко. – Київ: Дніпро, 1989. – 619 с.
Гакслі О. Прекрасний новий світ. Пер. з англ. С. Макаренка / О. Гакслі // Всесвіт. – 1994. – № 5–6. – С. 64–119.
Гакслі О. Прекрасний новий світ. Пер. з англ. С. Макаренка / О. Гакслі // Всесвіт. – 1994. – № 7. – С. 96–134.
Ланин Б. Анатомия литературной антиутопии / Б. Ланин // Общественные науки и современность. – 1993. – № 5. – С. 154-163.
Сартр Ж.-П. Екзистенціалізм – це гуманізм / Ж.-П. Сартр // Читанка з історії філософії: у 6 кн. / Під ред. Г. І. Волинки. – Київ: Фірма “Довіра”, 1993. – Кн. 6. : Зарубіжна філософія ХХ ст. – С. 131–139.
Хайдеггер М. Що таке метафізика / М. Хайдеггер. Читанка з історії філософії: у 6 кн. / Під ред. Г. І. Волинки. – Київ: Фірма «Довіра», 1993. – Кн. 6. : Зарубіжна філософія ХХ ст. – С. 83–100.
Хаксли О. Предисловие [Електронний ресурс] / О. Хаксли // Олдос Хаксли. О дивный новый мир. Пер. с англ. О.Сороки, В. Бабкова. – СПб.: Амфора, 1999. –541 с. – Режим доступу: http://lib.ru/INOFANT/HAKSLI/mir.txt