Новели Богдана Мельничука: грані трагічного
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933Х-2018-1-6-50-59Ключові слова:
новела, трагічний конфлікт, трагічна тональність, трагічні образи, художня деталь, міфологема.Анотація
На матеріалі творів циклу “Меридіан крізь серце і село” і документальної новели “Дзвони 1920-го”, що ввійшли до збірки “Суд без суду”, у статті розглядається специфіка вираження трагічного в новелістиці Богдана Мельничука. Серед основних ознак трагічного - наявність трагічного конфлікту, що має непередбачуваний фінал (найчастіше несподівана, іноді безглузда смерть); наявність трагічних образів героїв, внутрішній світ яких під впливом зовнішніх обставин зазнає деформації й розщеплення; розгортання мотивів трагічної помилки й провини й безпосередньо пов‟язаного з ними мотиву трагічної кари, екзистенційних мотивів, в основі яких бінарна опозиція “життя-смерть”, коли смерть постає як кара, фатум, звідси мотив трагічної приреченості людини й невідворотності її долі. Акцентується трагічна тональність кожної новели, що підсилюється завдяки використанню трагічних образів-символів (наприклад, яру, криги, плити, які розкриваються в прямому й метафоричному значенні й винесені в назви однойменних новел “Яр”, “Крига”, “Плита”), художніх деталей, міфологем. Особлива увага приділяється художнім деталям (зоровим і звуковим), що увиразнюють трагічне світовідчуття героїв, їхні внутрішні переживання. Значним семантичним змістом у контексті поетики трагічного наповнена міфологема води, яка реалізується сукупністю художніх інваріантів (ріки/ставка, дощу, криги, мокрого снігу, інею, роси, сліз (як прояв найбільших страждань, розпачу й болю)), що часто наповнені мортальним змістом. Важливим елементом, пов‟язаним із міфологемою води, є образ криниці, який набуває архетипічного значення межі, переходу від життя до смерті. Проаналізовані новели дають підстави стверджувати, що Б. Мельничук гостро відчуває трагічне існування людини у світі, що зумовлює його тяжіння до експресіоністичних засобів зображення трагічного й наближає до стефаниківської манери письма.
Посилання
Астаф’єв О Г. Концептосфера новел Богдана Мельничука / О. Астаф’єв, Г. Табакова // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – 2011. – Вип.32: Літературознавство. – С. 89–94.
Бандурка І. Чотири вежі Богдана Мельничука. Письменник. Журналіст. Редактор. Краєзнавець: Літературний портрет / І. Бандурка. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – 248 с.
Бігай Т. На розпутті велелюднім. Новели Богдана Мельничука / Т. Бігай // Мельничук Б. Зек, вождь і Гарсіа Лорка: Новели. – Львів : ЛА “Піраміда”, 2010. – C. 368–382.
Войтович В. Українська міфологія / В. Войтович. – К. : Либідь, 2002. – 664 с.
Літературознавча енциклопедія: У двох томах. Т.2. / Автор-укладач Ю. І. Ковалів. – К. : ВЦ “Академія”, 2007. – 624 с.
Мельничук Б. Суд без суду / Б. Мельничук. – Львів : ЛА “Піраміда”, 2010. – 400 с.
Сапеляк С. “Коли пече в грудях” / С. Сапеляк // Мельничук Б. Суд без суду. - Л. : ЛА “Піраміда”, 2010. – С. 5–8.
Словник української мови: в 11 томах. – К. : Наукова думка, 1980. – Т.11. – 700 с.
Ткачук М. Тернополянин Богдан Мельничук презентував збірку психологічних новел // Електронний ресурс: htths://te/20minut.ua/Kult-podii/https://te.20minut.ua/Kult-podii/ternopolyanin-bogdan-melnichuk-prezentuvav-zbirku-psihologichnih-novel-79158.html