Живоподобие или иконоподобие? Разное понимание красоты религиозного искусства у представителей русских интеллектуальных элит XIX века
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933Х-2018-1-6-81-89Ключові слова:
ікона, картина, іконічность, живоподобіє, теологія ікони.Анотація
Питання ―іронічності‖ та ―живоподобія‖ як основного критерію оцінювання художньої вартості ікон має в Росії довгу історію. Уже в XVII столітті багато іконописців починають використовувати у своїх роботах характерні для західного реалістичного живопису стилістичні засоби — світлотіньове моделювання та портретність. Бувало навіть, що замість традиційних темперних іконописці працювали олійними фарбами. На думку польської дослідниці Барбари Домб-Каліновської, уже під кінець XVII століття на Русі поступово зникає традиційне розуміння теології ікони, відповідно до якого вона повинна бути якнайбільше наближеною до свого ―Першообразу‖, що розглядається як божа іпостась представленого на ній образу. У написаному в другій половині XVII століття трактаті про іконопис іконописець Йосип Владимиров рішуче захищав так зване ―живоподобіє‖, вважаючи, що ікона повинна якнайкраще передавати не божественну сутність святої особи, а її фізичний вигляд. Автор цієї статті намагається показати, що в результаті щораз меншого розуміння теології ікони в XVIII—XIX століттях у свідомості російських еліт, які перебували під впливом західної цивілізації, відбувалося стирання кордонів між іконічністю та живоподобієм, між іконою і картиною. Російська інтелігенція, естетичні погляди якої формувалися переважно під впливом західноєвропейського реалістичного малярства, захоплювалася красою картин Рафаеля Санті й академічним релігійним живописом Олександра Іванова, Василя Полєнова та Івана Крамського, відкидаючи при цьому російські ікони як малоестетичні, а часом навіть бридкі. У статті підкреслюється той факт, що прихильниками світського релігійного живопису були Микола Гоголь, Микола Чернишевський, Олександр Герцен і Федір Достоєвський.
Посилання
Алленов М. М., Александр Андреевич Иванов / М.М.Алленов. - Москва, 1980.
Белинский В. Г., Письмо к Гоголю / В. Г. Белинский // Литературное наследие. - Т. 54. - С. 576
Беспалова Н. И. Русские революционные демократы и передовая художественная в России 1860-х годов / Н.И.Беспалова // Русская прогрессивная художественная критика второй половины XIX – начала XX века: Хрестоматия, ред. В. В. Ванслов. - Москва, 1977. - С. 20-24. 4. Боград Г. Л. Произведения изобразительного искусства в творчестве Ф. М. Достоевского (The works of art in the books of F.M. Dostoevski) / Г.Л.Боград. - New York, 1998.
Брюсова В. Г. Русская живопись XVII века / В.Г.Брюсова. – Москва, 1986.
Dąb-Kalinowska B. Między Bizancjum a Zachodem. Ikony rosyjskie XVII – XIX wieku. - Warszawa, 1990.
Mistrz życiodajnego pędzla. Rafael w Rosji XIX wieku // B. Dąb-Kalinowska, Ikony i obrazy. - Warszawa, 2000. - S. 17-29.
Достоевский Ф. М. Бесы // Полное собрание сочинений Ф. М. Достоевского в тридцати томах (дальше: ПСС) / Ф.М.Достоевский. - Т. 10. – Лениград, 1974.
Тот же, По поводу выставки // ПСС. - Т. 21. - Л., 1980. - C. 68-77.
Kobrzeniecka-Sikorska G. Ikona, kult, polityka. Rosyjskie ikony maryjne od drugiej połowy XVII wieku. - Olsztyn, 2000.
Лепахин B. И. Икона в русской художественной литературе / В.И.Лепахин. - Москва, 2012.
Опочин Е. Н., Беседы с Достоевским, Звенья / Е.Н.Опочин. - Т. 4. -1936. - C. 468.
Stempczyńska B. Dostojewski a malarstwo / B. Stempczyńska. - Katowice, 1980.
Тарасов О. Ю. Икона и благочестие. Очерки иконного дела в Императорской России / О.Ю.Тарасов. - Москва, 1995.
Тот же, “Расхожая” икона в русской художественной культуре XVIII – начала XX века // Культура средних веков и Нового времени. - Москва, 1987.
Тот же, Русская икона в Серебряном веке. Из истории Комитета попечительства о русской иконописи (1901 – 1918) // Искусствознание. - 2010. - № 3-4.
Толстой Л. Н. Что такое искусство? / Л. Н. Толстой // Полное собрание сочинений в 90 томах. - Т. 30. - Москва, 1951. - С. 452 – 455.