Кольоровий код поезії Наталки Нікуліної

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933Х-2018-1-6-140-149

Ключові слова:

символіка кольору, червоний, білий, чорний, калина, вогонь.

Анотація

Проаналізовано особливості використання кольору в поезії Наталки Нікуліної. Визначено, що колір входить у систему образів, які утворюють поетичну модель світу. Кольоровим центром лірики є тріада білий/червоний/чорний. Виявлено, що у віршах дніпровської поетеси білий колір є для її ліричної героїні насамперед символом чистоти/безгрішності і щирості, довершеності світу. Червоний колір найчастіше реїфікований наскрізними концептуально навантаженими образами калини і вогню. Останні як еквіваленти червоного кольору екстраполюються на внутрішній світ ліричної героїні, виявляючи її соціальну і духовну активність, генетичне неприйняття життєвої знерухомленості. Домінування червоного кольору й образів, які у свідомості українців традиційно із ним пов᾿язуються (калина, вогонь, мак), є матеріалізованим відображенням темпераменту ліричної героїні. Темпераментність героїні, її жага повноти життя, усвідомлення нею боротьби як іманентного людського стану виявляються через систему метафор із семантикою вогню, а горіння інтерпретується як питомо людська риса. Лірична героїня внутрішньо відчуває вітальність червоного кольору, тому споглядання / малювання червоної калини постає для таким собі терапевтичним прийомом, який дозволяє відволіктися від смутку. З᾿ясовано, що чорний колір в поезії Н. Нікуліної найчастіше є візуальним маркером емоційної пригніченості/занепаду ліричної героїні. Депресивні настрої в поезії Наталки Нікуліної зумовлені її науковою і творчою недооціненістю, та найголовніше – незатребуваністю як за радянських часів, так і в часи незалежності України. Акцентовано, що в поезії Н. Нікуліної традиційні для української культури кольори в поєднанні з різними образами, що підсилюють код кольору, транслюють широкий спектр смислів. Естетика кольору у творчості дніпровської поетеси зумовлена не тільки національними стереотипами, але й архетипним його відчуттям. Відповідно кольорова тріада транслює емоційно-психологічні і світоглядні особливості ліричної героїні і, певною мірою, самої поетеси.

Посилання

Базилевський В. “Прозора алегорія життєва…” / В. Базилевський // Знамення калини : поезії / Н. Нікуліна. – Дніпропетровськ : Січ, 2000. – С. 197–199.

Браэм Г. Психология цвета / Гаральд Браэм ; пер. с нем. М. В. Крапивкиной. – Москва : ACT; Астрель, 2009. – 158 с.

Войтович В. Українська міфологія / В. Войтович. – Київ : Дніпро, 2002. – 664 с.

Лосев А. Миф. Число. Сущность / А. Лосев. – Москва : Мысль, 1994. – С. 50–51.

Нікуліна Н. Житом перейти : поезії / Н. Нікуліна. – Київ : Молодь, 1990. – 104 с.

Нікуліна Н. Знамення калини : поезії / Н. Нікуліна. – Дніпропетровськ : Січ, 2000. – 231 c.

Нікуліна Н. Тиха бесіда : поезії / Н. Нікуліна. – Дніпропетровськ : Січ,1993. – 72 c.

Новикова М. Коментар / М. Новикова // Українські замовляння / упоряд. М. Москаленко. – Київ : Дніпро, 1993. – 309 с. – С. 199–307.

Сіренко В. Судьба землі, судьба калини / В. Сіренко // Нікуліна, Н. Знамення калини : поезії. – Дніпропетровськ : Січ, 2000. – С. 199–202.

Старюк Н. “Родом з купальської ночі” / Н. Старюк, Т. Ковальчук // Знамення калини : поезії. – Дніпропетровськ : Січ, 2000. – С. 199–202.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-06