БАЙРОНІЗМ У ПОЕТИЧНІЙ ТВОРЧОСТІ АГАТАНГЕЛА КРИМСЬКОГО (НА ОСНОВІ ЦИКЛУ «КОХАННЯ ПО-ЛЮДСЬКОМУ»)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXIV-7Ключові слова:
байронізм, Агатангел Кримський, рецепція, поетичний цикл, адресант, інтертекстуальністьАнотація
У запропонованій науковій розвідці проаналізовано питання взаємозв’язку і типологічних сходжень між творчістю Агатангела Кримського та літературною спадщиною Джорджа Гордона Байрона. Зіставлення поетичного циклу «Кохання по-людському» зі збірки «Пальмове гілля» та ліро-епічної поеми «Чайльд-Гарольдова мандрівка» сприяє переосмисленню ролі української літератури в контексті світового літературного процесу, а також дає змогу спростувати поширені стереотипи провінційності й маргінальності вітчизняного письменства тоталітарної доби.Використовуючи генетико-контактний та імагологічний методи, авторка статті досліджує типологічні зв’язки між поетичними творами Дж. Байрона та А. Кримського, а також виокремлює спільні мотиви в поезіях циклу «Кохання по-людському» та поемі «Чайльд-Гарольдова мандрівка», що передовсім полягають у домінуванні мотиву «світової туги», пошуку ліричними героями власного «я», естетичному пантеїзмі, спорідненості топосів стихій природи. Типологічна спорідненість текстів розглядається також крізь призму автобіографізму, зокрема подібності особистого досвіду адресантів (подорожі світом) та їхніх ідейних поглядів (світогляду). Крім цього, в інтимно-філософській ліриці обох авторів простежено громадянські мотиви, що є невід’ємною рисою байронічної поеми. У статті наголошується на тому, що поетичний цикл «Кохання по-людському» зі збірки «Пальмове гілля» прикметний багатьма притаманними байронізму рисами, а художня творчість Агатангела Кримського набуває нових сенсів в оптиці її зіставлення із творчістю світових класиків, що виводить поетичне еґо українського митця на новий рівень у системі координат вітчизняного письменства. Водночас результати розвідки вказують на те, що подальші дослідження проявів байронізму в мистецькому спадку багатьох інших українських письменників епохи XIX–XX століть є перспективними і напрочуд актуальними. Авторка акцентує на гострій потребі подальшого осмислення феномену байронізму в українській літературі, що дозволить глибше простежити інтеграцію вітчизняного письменства у світовий літературний процес і водночас продемонструвати його самобутність.
Посилання
Байрон Дж.Н.Г. Дон Жуан / пер. з англ. С. Голованівського. Харків : Фоліо, 2001. 559 с.
Байрон Дж. Н.Г. Чайльд-Гарольдова мандрівка / пер. з англ. П. Куліша ; передм. І. Франка. Львів : Українсько-руська видавнича спілка, 1905. 178 с.
Бабишкін О.К. Агатангел Кримський. Літературний портрет. Київ : «Дніпро», 1967. 112 с.
Білецький О. Українська література серед інших літератур світу. Сучасна літературна компаративістика : стратегії і методи / за заг. ред. Д. Наливайка. Київ : ВД «Києво-Могилянська академія», 2009. С. 433–473.
Кочубей Ю. Слово Орієнту. Всесвіт. 1969. № 1. С. 122–124.
Кримський А.Ю. Пальмове гілля : екзотичні поезії / редактор Г.Т. Сингаївська. Київ : «Дніпро», 1971. 371 с.
Пашняк Т.Г. Форми інтертекстуальності у східних поемах Дж.Г. Байрона : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.06. Київ, 2008. 19 с.
Пупурс І.В. Байрон, Джордж Гордон. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/ Байрон,ДжорджГордон (дата звернення: 26.03.2025).
Рева І.А. Типологія байронічних героїв у «східних поемах» «Корсар» і «Гяур» Дж. Г. Байрона. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2017. № 27. Т. 1. С. 80–84.
Ткачов Ю. Байронізм. Лексикон загального та порівняльного літературознавства / гол. ред. А. Волков. Чернівці : Золоті литаври, 2001. С. 54–56.
Чижевський Д.І. Порівняльна історія слов’янських літератур. Київ : Академія, 2005. 288 с.