СТРУКТУРНО-НАРАТИВНА СПЕЦИФІКА ЖАНРУ ЛІТЕРАТУРНОГО РЕПОРТАЖУ (НА МАТЕРІАЛІ РЕПОРТАЖИСТИКИ ПРО РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКУ ВІЙНУ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXIV-15

Ключові слова:

літературний репортаж, жанри, нон-фікшн, наративи, російсько-українська війна

Анотація

У статті розглянуто жанр літературного репортажу, його структурні вияви, наративні особливості, роль автора. Взято до уваги літературні репортажі про російсько-українську війну. Акцентовано на синкретичності жанру, взаємодії масмедійних принципів й літературності в природі жанру. У розвитку українського літературного репортажу велику роль відіграли реактуалізація досвіду української репортажистики 20-х років, конкурс літературного репортажу «Самовидець», а також вплив польської школи репортажу. Виокремлено такі типи репрезентації літературних репортажів у структурному плані, як окремий жанр, вставний жанр, використання репортажної техніки. Репортажність стає ознакою стилю. Репортажна «техніка» легко проникає в інші жанри. Звернуто увагу на суб’єктивну організацію текстів, роль фокалізації. Прикметно, що автори експериментують із манерою викладу, використовуючи різні способи. Репортажистику про російсько-українську війну можна класифікувати за різними критеріями: репортажі одного автора (Мирослава Лаюка, Єлізавети Гончарової та ін.), антології репортажів різного авторства («Війна. Життя defacto» (2016), «77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни» (2023) та ін.), репортажі про окремі міста, що пережили найбільше воєнних випробувань (Бахмут, Маріуполь, Херсон та інші), репортажистика за кожен рік війни. У збірниках репортажів важливу роль відіграють перемови й післямови, автори яких концептуалізують матеріал, вказуючи основні інтенції видань. Наведено приклади творів різних жанрів, в яких використано репортажі як вставні жанри або застосовано репортажну стилістику («Позивний для Йова. Хроніки вторгнення» Олександра Михеда, «Танець смерті. Щоденник добровольця батальйону «Донбас» (2019) Ігоря Михайлишина). У статті наведено міркування репортажистів щодо творчого процесу та практики роботи з матеріалом.

Посилання

Конкурс художнього репортажу «Самовидець». Остап Сливинський. Facebook. 2013. 17 жовтня. URL: https://www.facebook.com/profile/100057255529190/search/?q=сливинський&locale=uk_UA (дата звернення: 20.05.2025).

Корнієнко Н. Слова і кулі. Київ : Vivat, 2024. 400 с.

Курико В. Не відвертайся. Навіщо нам художній репортаж. URL: https://www.verbum.com.ua/06/2021/the-media-problem/dont-turn-away/

Лаюк М. Бахмут. Київ : Українер, 2023. 255 с.

Михед О. Позивний для Йова. Хроніки вторгнення. Львів : Видавництво Старого Лева, 2023. 344 с.

Мочернюк Н. Репортаж у публіцистичній і художній літературі: комунікативні особливості. Studia methodologica. Тернопіль : Редакційно-видавничий відділ ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2008. Випуск 24. С. 211–214.

«Найстрашніші дні мого життя». Репортажі The Reconing Project / упор. Н. Гуменюк. Львів : Човен, 2023. 256 c.

77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни. Київ : Лабораторія, 2023. 224 с.

Шутяк Л.М. «Новий журналізм» у медійному дискурсі України: ґенеза та жанрово-стилістичні ознаки : дис. … канд. наук. із соціальних комунікацій. Дніпропетровськ, 2015. 216 с.

Veni. Vidi. Skripsi: Війна. Життя de facto. Київ : Темпора, 2016. 266 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26