ІНТЕРМЕДІАЛЬНИЙ КОД ЛІРИКИ ІГОРЯ КАЛИНЦЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXIV-17

Ключові слова:

лірика, естетизм, творче самовираження, синестезійна образність, інтермедіальність, музичний код, в’язничний текст

Анотація

У статті запропоновано міждисциплінарні підходи до інтерпретації творчого доробку Ігоря Калинця. До аналізу залучено вибірку віршів поета 1960–1980-х рр., репрезентативних щодо наявності в них літературно-мистецьких кореляцій. Не позбавлена громадянського пафосу, його лірика оприявнює естетично довершені тексти завдяки збагаченню образотворчими засобами суміжних мистецтв, що сформували її інтермедіальний код. Обґрунтовується естетична та стилістична доцільність використання поетом інтермедіальних конструкцій на різних рівнях організації авторського тексту, з’ясовується ідейно-худож-ня функція синестезійної тропіки в його зображально-виражальній системі. Основну увагу зосереджено на виявленні в художньому просторі віршів І. Калинця виражальних можливостей синтезу слова і музики та способів їх перекодування на вербальний рівень. Дослідження виконано в парадигмі інтермедіальної методології в поєднанні з ресурсами біографічного та рецептивного методів літературознавства.У результаті здійсненого аналізу підтверджено вихідне припущення, що переведення художньої метамови суміжних мистецтв на вербальний рівень слугує употужненню естетичного та комунікативного потенціалу лірики І. Калинця, універсалізує його художнє мислення. Поет майстерно орудує іномистецькою образотворчою атрибутикою, плідно використовує синестезійну тропіку задля сакралізації патріотичних почуттів, вираження переживань та емоцій, апологетизації артефактів національно-культурного коду, відтворення екзистенційного буттєтривання особистості в умовах фізичної несвободи. Крізь призму персоніфікованої музичної образності І. Калинець осмислює духовні джерела родової пам’яті та менталітету українського народу. Акустично-музичний супровід слова в його віршах примножує їх виражальні спромоги, наснажує емоційно та символічно, підсилює сугестивний вплив на реципієнта, оприявнює багатогранність чуттєвої сфери, формує синергетичний ефект на рівні образної системи та презентованих сенсів буття. Тож інтермедіальний код лірики поета можна вважати важливим чинником декодування її художнього потенціалу.

Посилання

Віват Г. Інтермедіальність як результат духовного впливу мистецтва на творчу особистість (на матеріалі творчості І. Калинця та В. Стуса). Питання літературознавства. 2008. Вип. 76. С. 117–128.

Гнатюк О. Від упорядника збірки. Калинець І. Пробуджена муза : поезії / упоряд., вступ. ст. О. Гнатюк. Варшава : Об’єднання українців у Польщі : Вид-во Канадського Інституту Українських Студій, 1991. С. 3–27.

Горболіс Л. Міжмистецькі контакти українського тексту : монографія. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2021. 312 с.

Еліот Т. Музика поезії : антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. Львів : Літопис, 2001. С. 95–108.

Забужко О. Замість передмови: Дві алогії на калинову тему. Калинець І. Зібрання творів : у 2 т. Київ : Факт, 2004. Т. 1 : Пробуджена муза. С. 5–14.

Ільницький М. Формули осягання Антонича. Львів : ЛА «Піраміда», 2015. 236 с.

Калинець І. Слово триваюче : поезії. Харків : Фоліо, 1997. 542 с.

Лановик М. «А поезія завжди елітарна…» (Роздуми про поезію Ігоря Калинця). URL: https://md-eksperiment.org/post/20170526-a-poeziya-zavzhdi-elitarna-rozdumi-pro-poeziyu-igorya-kalincya (дата звернення: 28.03.2025).

Маланюк Є. Думки про мистецтво. Книга спостережень : статті про літературу. Київ : Дніпро, 1997. С. 74–82.

Мафтин Н. «Знов сниться нації легенда про ностальгійний дар євшану»: Дивосвіт поезії Ігоря Калинця. Дивослово. 2004. № 7. С. 59–63.

Модернізм в українській літературі ХХ – початку ХХІ століття: пам’ять, коди, практики : монографія / відп. ред. Т. Пастух ; НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів, 2023. 758 с.

Попова О. Інтермедіальні студії у сучасному літературознавстві. Проблеми семантики слова, речення та тексту : збірник наукових праць. 2017. Вип. 38. С. 163–167.

Просалова В. Інтермедіальні аспекти новітньої української літератури : монографія. Донецьк : ДонНУ, 2015. 154 с.

Просалова В. Інтертекстуальний аналіз: теорія і практика : навчальний посібник. Вінниця : ТВОРИ, 2019. 176 с.

Рисак О. Мелодії і барви слова: Проблеми синтезу мистецтв в українській літературі кінця ХІХ – початку ХХ ст. : монографія. Луцьк : Надстир’я, 1996. 98 с.

Савчук Г. «Пробуджена муза» Ігоря Калинця в інтермистецькому діалозі з Олексою Новаків- ським. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2024. Вип. 94. С. 19–25.

Салига Т. Його терновий вогонь. Імператив: Літературознавчі статті, критика, публіцистика. Львів : Світ, 1997. С. 204–219.

Світличний І. На калині клином світ зійшовся. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Svitlychnyi_Ivan/Tvory_poezii_pereklady_publitsystyka.pdf?PHPSESSID=lrdp2erq (дата звернення: 10. 04. 2025).

Соловей Е. У країні Лицарії, країні колядок. Калинець І. Слово триваюче : поезії. Харків : Фоліо, 1997. С. 5–11.

Фрайт О. Музична номеносфера як індикатор емінентності літературних текстів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 45 (2). С. 49–54.

Франко І. Із секретів поетичної творчості. Зібрання творів : у 50-ти т. Київ : Наукова думка, 1981. Т. 31. С. 45–119.

Художньо-меморіальний музей Олекси Новаківського : путівник. Львів : НМЛ ім. А. Шептицького, 2013. 39 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26