ТВОРЧІСТЬ ДАНІЕЛЯ ПЕННАКА: ВІД ЕСЕ ДО СІМЕЙНОЇ САГИ ТА ДИТЯЧИХ ТВОРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-933X/2024-XX-1

Ключові слова:

детектив, есе, проза, французька література, роман, цап відбувайло, міфологізація

Анотація

У статті аналізується творчість сучасного французького письменника, есеїста, прозаїка, автора детективних творів і творів для дітей Даніеля Пеннака. Талановитий оповідач, книги якого приваблюють простотою, іронічним характером та ігровим аспектом. Своєю творчістю автор спричинив справжню «Пеннакоманію» не лише в себе на батьківщині, а й в багатьох інших країнах. У дослідженні проаналізовано три основні напрями творчості письменника: родина і дитинство, пригоди та література. Він широко використовує свій особистий досвід читача, романіста і викладача, переосмислюючи місце та роль літератури в освіті й повсякденному житті. У «Сазі про Малоссенів» автор показує особливості життя великої родини Малоссенів, яку очолює старший брат Бен, у контексті життя паризького різнонаціонального кварталу Бельвіля. Бен володіє вмінням притягувати до себе різного роду пригоди й неприємності. Сам він виступає у ролі цапа відбувайла, працюючи спочатку у великому магазині, а потім – у книжковому видавництві. Його життя, сповнене пригоди, пов’язане з вихованням молодших братів і сестер та з літературою. Автор міфологізує як персонажів саги, так і художню дійсність своїх творів, розкриваючи в центрі своєї творчості міф про цапа відбувайла. Тема дитинства пов’язана з трилогією про хлопчика Камо, якого хвилюють проблеми, дружби, спілкування, родини. Окреме місце у творчості Д. Пеннака займає есеїстика, зокрема роздуми про військову службу, читання, місце книги в життя людини. У книзі «Як роман» французький письменник Даніель Пеннак сформулював десять ключових правил дитячого читання і тим самим створив своєрідну декларацію прав читача. У всіх своїх творах Д. Пеннак переосмислює місце і роль літератури в освіті та повсякденному житті. Незалежно від жанру його книги поділяють єдність тону, мови, стилю.

Посилання

Miquel P. Littérature XXe siècle. Paris : Bertrand Dreyfus, 1992. P. 830.

Verdaguer P. La séduction policière. Alabama : Summa Publications, 1999. P. 106.

Reuter Y. Introduction à l’analyse du roman. Paris : Bordas, 1991. P. 123.

Rouart M.-F. L’exhibition des interdits. Daniel Pennac. Au Bonheur des ogres. Interferences. Rennes : Presses universitaires de Rennes, 1998. P. 209–222. URL: https://books.openedition.org/pur/48217 (дата звернення: 22.01.2024).

Noe-Loyer Anne-Marie. Le Bouc Emissaire dans La Fée Carabine de Daniel Pennac. OpenEdition Books. URL: https://books.openedition.org/pur/64688.

Pennac Daniel. Comme un roman. Paris : Gallimard, 2015. 197 p.

Pennac Daniel. Chagrin d'école. Paris : Gallimard, 2007. 304 p.

Daniel Pennac met le point final à la série des Malaussène. LeDevoir. URL: https://www.ledevoir.com/culture/771095/daniel-pennac-met-le-point-final-a-la-serie-des-malaussene (дата звернення: 22.01.2024).

Kunešová Květuše. Daniel Pennac, auteur inclassable. Études romanes de Brno. 2003, vol. 33, iss. 1, pp. 93–98. URL: https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/113320.pdf (дата звернення: 14.01.2024).

Александрова Г. О. Іронічний підтекст роману Д. Пеннака «Усе для людожерів». Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Київ : Гельветика, 2021. Том 32 (71). № 1. Ч. 3. С. 100–104.

Пеннак Даніель. Усе для людожерів. Київ : К.І.С., 2015. 228 с.

Александрова Г. О. Міфологізація дійсності в романі Даніеля Пеннака «Усе для людожерів». Актуальні тенденції викладання української літератури: матеріали Восьмого регіонального наук.-практ. семінару (16 квітня 2020 р.) / [ред. кол. О. П. Новик (голова) та ін.]. Бердянськ : БДПУ., 2021. С. 6–10.

Александрова Г. О. Традиції французького нуару в романі Даніеля Пеннака «Усе для людожерів». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. Одеса : Гельветика, 2020. № 46. Том 3. С. 12–15.

Александрова Ганна. Той, хто читає вголос, увесь як на долоні перед очима, які слухають. Вивчення творчості Даніеля Пеннака в 11 класі. Зарубіжна література в школах України. 2021. № 1. С. 16–19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-10