ПРОЄКТНІ МЕТОДИ ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ: РОЗВИТОК МОВНИХ НАВИЧОК ТА КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXV-4Ключові слова:
проєктні методи, українська мова професійного спрямування, критичне мислення, мовна компетентність, вища освіта, лінгводидактикаАнотація
У статті розглянуто доцільність упровадження проєктних методів у вивчення української мови професійного спрямування як ефективного засобу розвитку мовних навичок і критичного мислення здобувачів вищої освіти. Встановлено, що проєктна діяльність є важливим інструментом інтеграції мовної, дослідницької та рефлексивної компетентностей. З’ясовано, що реалізація проєктів сприяє формуванню аналітичного, креативного й логічного мислення, необхідного для сучасного фахівця. Наголошено, що дидактична ефективність проєктної методики досягається за умов дотримання структурно-етапної організації освітнього процесу. Підкреслено, що навчальний проєкт повинен мати дослідницьку спрямованість, міжпредметний зміст і практичну цінність результату. Констатовано, що проєктна форма сприяє підвищенню внутрішньої мотивації здобувачів освіти до вивчення фахової мови через особистісну залученість у процес пізнання. Зауважено, що особливого значення набуває застосування цифрових інструментів і мультимедійних ресурсів, які підвищують інтерактивність проєктів. Визначено, що в процесі реалізації проєктів здобувачі освіти формують навички критичного осмислення мовних явищ і розуміння їхньої соціальної природи. Підкреслено, що лінгводидактична специфіка проєктів забезпечує тісний зв’язок теоретичних знань із практичним їх застосуванням.З’ясовано, що тематичне наповнення проєктів повинне відповідати актуальним суспільно-мовним тенденціям. Наведено приклади успішної реалізації міжпредметних і творчих проєктів, зокрема дослідження фахової мови в цифровому просторі, створення словників, аналіз мови медіа. Встановлено, що проєктна діяльність сприяє розвитку автономії, ініціативності та пізнавальної активності здобувачів освіти. Констатовано, що участь у проєктах формує академічну доброчесність, комунікативну культуру й уміння аргументувати власну позицію. Зауважено, що інтеграція проєктної методики в освітній процес формує нову модель мовної освіти, орієнтовану на компетентнісний, особистісний і соціокультурний підходи. Підкреслено, що поєднання мовного аналізу з цифровими практиками відповідає сучасним викликам освітнього середовища. Узагальнено, що впровадження проєктних методів є стратегічно важливим для підвищення якості гуманітарної підготовки у вищій школі.
Посилання
Бондар Г. Роль проектної діяльності у формуванні іншомовної професійної компетентності студентів немовного ЗВО. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. № 1(5). С. 118–125.
Бондаренко Г. Метод проектів як засіб удосконалення методичної компетентності майбутніх учителів української мови та літератури. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2012. № 24 (2). С. 102–109.
Галаєвська Л. Науково-методичні засади використання методу проєктів у навчанні української мови. Проблеми сучасного підручника : Міжнародна науково-практична конференція. 2022. С. 105–109.
Голуб Н.М., Цінько С.В. Проєкти як засіб формування інформаційної компетентності майбутнього вчителя-філолога. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя). 2020. № 4. С. 76–86.
Демешко І. Використання проектної методики в курсі «Практикум з української мови». Наукові записки. 2015. Випуск 141 (11). C. 42–45.
Кучеренко І.А. Розвиток мовленнєвої компетентності у студентів під час вивчення української мови. Scientific research in the modern world. Proceedings of the 8th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Toronto, Canada. 2023. С. 329–337.
Мельник О.A., Буткaлюк Г.В. Проектні технології як засіб формування особистісних компетенцій студентів. Подільський науковий вісник. 2019. № 2 (10). С. 94–99.
Попович А. Проектні технології в навчанні української мови. Сучасні технології початкової освіти: реалії та перспективи : збірник наукових праць. Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, педагогічний факультет, кафедра теорії та методик початкової освіти ; редкол.: Н.В. Бахмат, Н.В. Гудима, О.В. Ковальчук. Київ : Міленіум, 2020. Випуск 3. С. 135–138.
Сторожук С.Д. Проектні технології у навчанні письма студентів-філологів: суть та особливості використання у навчальному процесі. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2016. № 2(12). С. 367–373.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





