ЖІНОЧИЙ ОБРАЗ У ЦЕНТРІ ГОТИЧНОЇ ТРАДИЦІЇ: ПОРІВНЯЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОМАНІВ ШИРЛІ ДЖЕКСОН ТА ЛОРИ ПЕРСЕЛЛ

Автор(и)

  • Інна Подгурська Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-9092-5282
  • Вікторія Горяінова Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-4883-0770

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXV-17

Ключові слова:

готичний роман, жіночий образ, архітектурний простір, феміністична критика, Ширлі Джексон, Лора Перселл

Анотація

Статтю присвячено аналізу традиційної ролі жіночого образу в готичному романі та її символічних інтерпретацій у сучасній літературі. У центрі дослідження перебувають твори сучасних письменниць Ширлі Джексон та Лори Перселл, які водночас продовжують і трансформують готичну традицію. Простежено еволюцію класичних готичних мотивів, зокрема фізичної та психологічної ізоляції, страху перед невідомим та небезпеки навколишнього простору, у сучасному культурному контексті. У результаті проведеного порівняльного аналізу з ідеями Бетті Фрідан (в її знаковій праці «Жіноча містика») та феміністичної думки другої хвилі можна зробити висновок, що архітектурний простір у сучасному готичному романі постає не лише тлом для подій, а й активним чинником, що втілює механізми патріархального контролю над жінкою. У романі Ширлі Джексон «Привид будинку на пагорбі» дім уособлює форму «домашнього полону», яку Фрідан описувала як результат соціальних і гендерних очікувань 1950-х років: прагнучи знайти власний дім, героїня виявляється поглинутою простором, що руйнує її ідентичність та ізолює від світу. Аналогічний мотив розвиває Лора Перселл у романі «Мовчазні компаньйони», де будинок стає символом родової пам’яті й історії поколінь, що підпорядковує собі особисті переживання героїні та стирає її голос, перетворюючи жінку на мовчазний елемент чужої історії.Таким чином, класичний мотив жіночої уразливості в ізольованому готичному просторі отримує в сучасній прозі нове прочитання: архітектура функціонує як інструмент психологічного та соціального тиску, який одночасно актуалізує індивідуальну пам’ять і травми героїнь, але зрештою нівелює їх. У цьому сенсі сучасний готичний роман не лише продовжує традицію жанру, а й постає як форма критики суспільних і гендерних структур, що обмежують жіночу автономію та сприяють маргіналізації жіночого досвіду.

Посилання

Friedan B. The Feminine Mystique. New York : W.W. Norton, 1963. 32 p.

Gardiner J. K. Haunted Women: The Haunting of Hill House. Signs. 1980. Vol. 6, № 1. P. 63–78.

Gilbert S., Gubar S. The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. New Haven, CT: Yale University Press, 1979. 709 p.

Hague A. A Faithful Anatomy of Our Times: Reassessing Shirley Jackson. Frontiers: A Journal of Women Studies. 2005. Vol. 26, № 2. P. 73–96.

Jackson S. The Haunting of Hill House. London : Penguin, 2006. 203 p.

Purcell L The Silent Companions. London : Penguin, 2017. 384 p.

Ritchie G. Seances, shadows and secrets: Laura Purcell’s latest gothic thriller oozes menace. The Courier. 2021. 7 November. URL: https://www.thecourier.co.uk/fp/lifestyle/2683446/laura-purcell-gothic-thriller-oozes-menace/ (date of access: 20.09.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-10