ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ЦИФРОВОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-115-121

Ключові слова:

безпечна поведінка, молодший школяр, цифровий простір, онлайн-ризики, позитивні й негативні аспекти діяльності дитини в цифровому просторі.

Анотація

У статті порушується проблема формування безпечної поведінки молодших школярів у цифровому просторі. Молодший шкільний вік є перехідним в опануванні цифрового простору. Це обумовлено їх віковими психологічними особливостями: якісними змінами в пізнавальному розвитку; актуалізацією словесно-логічного мислення; смислової пам’яті, довільної уваги; потребою в грі, русі та зовнішніх враженнях, «кліповим мисленням» тощо. Схарактеризовано онлайн-ризики: комунікативні, контентні, споживчі, технічні, інтернет-залежність. Наголошено, що зіткнення з комунікативними ризиками є найсерйознішою проблемою для дітей в порівнянні з іншими видами онлайн-ризиків, оскільки частіше завдає їм відчутної шкоди. Визначено позитивні й негативні аспекти діяльності молодших школярів у цифровому просторі. До позитивних аспектів відносимо: розвиток логічного, оперативного мислення; уміння прогнозувати; задоволення дитячої потреби в зовнішніх враженнях; уміння структурувати потоки інформації; формування креативного мислення тощо. Негативними аспектами діяльності молодших школярів у цифровому просторі є: проблеми з фізичним і психічним здоров’ям; невміння спілкуватися з однолітками й дорослими в реальному житті; зниження емпатії; небезпека віртуальної спокуси дитини; утрата інтересу до навчання, читання, ручної праці; нездатність відрізняти віртуальну реальність від реальної дійсності тощо. Виокремлено виховні завдання, реалізація яких сприятиме підвищенню безпеки молодших школярів у цифровому просторі: об’єднання зусиль держави, батьків, педагогів щодо впровадження більш ефективних механізмів модернізації контенту для дітей у соціальних мережах; підвищення рівня цифрової компетентності педагогів; формування цифрової компетентності батьків; налагодження партнерської взаємодії батьків і педагогів, яка виступає як взаємоузгоджена і відповідальна діяльність, в основу якої покладаються діалог, рівні права, добровільна участь, взаємна зацікавленість сторін; виховання в учнів відповідального ставлення до своєї діяльності в інтернеті. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів порушеної багатогранної проблеми формування безпечної поведінки молодших школярів у цифровому просторі. Подальші наукові пошуки можуть бути спрямовані на розроблення критеріїв, показників та виявлення рівнів сформованості безпечної поведінки молодших школярів у цифровому просторі.

Посилання

Виховання дітей та молоді у цифровому просторі: посібник / [Журба К. О., Канішевська Л. В., Малиношевський Р. В., Харченко Н. В., Федоренко С. В.]. Київ, 2022. 124 с.

Гуревич Р. С., Кадемія М. О. Інформаційно-телекомунікаційні технології в начальному процесі та наукових дослідженнях : навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної освіти. Київ : Освіта України, 2006. 390 с.

Життя підлітка як цінність: порада вчителям і батькам : методичні рекомендації / В. М. Шахрай (ред.), Т. Ф. Алєксєєнко, Л. В. Гончар, Л. В. Канішевська, О. В. Роговець. Київ, 2019. 100 с.

Канішевська Л., Шахрай В. Особливості виховання в школі і сім’ї в умовах цифровізації. Перспективи та інновації науки. 2022. № 4 (9). С. 144-155. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-144-155

Канішевська Л. В. Науково-практична реалізація цифровізації виховного процесу в сучасних умовах. Наукова доповідь загальним зборам НАПН України «Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти України: стан, проблеми, перспективи» 18-19 листопада 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022, Вип. 4 (2). https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4224

Концепція цифрової трансформації освіти і науки на період до 2026 року: проєкт. URL : https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya (дата звернення: 12.01.2022)

Кремень В. Г., Сисоєва С. О., Бех І. Д. та ін. Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2022, Вип. 4. № 2, С. 1-30. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206

Ліпій Я. О., Манжелей Н. М. Особливості впливу Інтернет-мережі на формування особистості молодшого школяра. URL : http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/10463/1/ (дата звернення: 23.02.2023).

Литовченко І. В., Максименко С. Д., Болтівець С. І., Чепа М.-Л. А., Бугайова Н. М. Діти в Інтернеті: Як навчити безпеці у віртуальному світі. Посібник для батьків. Київ : Видавництво: ТОВ «Видавничий будинок «Аванпост»-Прим, 2010. 48 с.

Савченко Л. Кліпове мислення та школа: суміщаючи несумісне URL : https://osvita.ua/school/57359/ (дата звернення: 21.07.2022).

Черних О. Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в Інтернеті : навчально-методичний посібник. Київ : ТОВ «ЦП «КОМПРИНТ». 2017. 104 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01