ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗБАР’ЄРНОГО ДОСТУПУ ДО ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-410-418

Ключові слова:

здоров’я, здоров’язбережувальне освітнє середовище, мігранти, бар’єр, безбар’єрний доступ, студенти, освітній хаб.

Анотація

У статті розкрито основні результати дослідження актуальних питань забезпечення безбар’єрного доступу учасників освітнього процесу до здоров’язбережувального освітнього середовища з урахуванням сучасних міграційних процесів. Зауважено: на законодавчому рівні акцентовано увагу на тому, що необхідним є пошук шляхів удосконалення процесу збереження, зміцнення й формування здоров’я. Наголошено, що одним з таких шляхів є забезпечення безбар’єрного доступу учасників освітнього процесу до здоров’язбережувального освітнього середовища. Встановлено, що на формування здоров’язбережувального освітнього середовища впливають групи чинників: по-перше, соціально-політичні, психолого-педагогічні, культурні, організаційні, управлінські; по-друге, медичні, гігієнічні, валеологічні, реабілітаційні; по-третє, природні та антропогенні. Доведено, що процес створення здоров’язбережувального освітнього середовища базується на принципах зміцнення, примноження та відновлення здоров’я учасників освітнього процесу, що передбачає комплекс заходів, спрямованих на перебудову традиційної системи освіти та формування культури здоров’я студентської молоді. Зауважено, що створення здоров’язбережувального середовища передбачає з одного боку – реалізацію діагностично-профілактичних, оздоровчих, реабілітаційних, коригувальних заходів, з іншого – вимагає від фахівців розроблення й упровадження в освітній процес спеціальних методик та сучасних оздоровчих освітніх технологій, які б забезпечили безбар’єрний доступ учасників освітнього процесу до здоров’язбережувального освітнього середовища. Вказано, що одним з механізмів забезпечення безбар’єрного доступу учасникам освітнього процесу до здоров’язбережувального середовища є створення освітнього хабу «Безбар’єрний доступ до здоров’язбережувального освітнього середовища», з використанням сучасних інформаційних технологій. Пріоритетними напрямами роботи освітнього хабу є розширення уявлень про безбар’єрне середовище, політику безбар’єрності в світі, передові практики інклюзивності. Окреслено деякі принципи забезпечення роботи освітнього хабу: партнерства, співробітництва та діяльності. Наголошено, що важливим чинником розвитку та імплементації державної політики щодо забезпечення безперешкодного доступу населення до різних сфер життєдіяльності, є безбар’єрний доступ українцям – вимушеним мігрантам до здоров’язбережувального освітнього середовища.

Посилання

Національна стратегія із створення безбар'єрного простору в Україні на період до 2030 року. Офіційний вісник України. 2021 р., № 36, стор. 61, стаття 2154, код акта 104656/2021 URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 30.01.23).

Khatuntseva S., Glazkova I., Khatuntseva O. Issue of barriers of self-knowledge in the process of formation of future specialists' readiness for self-improvement. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 455–463.

Khatuntseva S., Kabus N., Portyan M., Zhernovnykova O., Kara S. & Knysh S. The Method of Formingthe Health-Saving Competence of Pedagogical Universities’ Students. Revista Romane ascapentru Educatie Multidimensionala, 12 (1), (2020), 185–197. URL : https://publons.com/publon/32455010/ (дата звернення: 30.01.23)

Glazkova I., Khatuntseva S., Vaseiko Y., Shymanovych I. & Yaroshchuk L. Future teachers’ training to application of cognitive barrier s in professional activities during the Covid-19 pandemic. Amazonia Investiga, 1 (50), (2022), 66–78. URL : https://doi.org/10.34069/AI/2022.50.02.7 (дата звернення: 30.01.23)

Glazkova I., Khatuntseva S., Yaroshchuk L. Professional Pedagogical Culture: Historical Culturological Aspect. Revista Române ascăpentru Educaţie Multidimensională, 2020, 12 (3), 144–162. URL : https://publons.com/publon/36911847/ (дата звернення: 30.01.23).

Nalyvaiko О., Prokopenko А., Kabus Н., Khatuntseva S., Zhukova О., & Nalyvaiko Н. Project-digital activity as a means of forming digital competence of humanities specialties’ students. Information Technologies and Learning, Tools, 2022, 87(1), 218–235. https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4748.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01