ПРОГРАМИ АКАДЕМІЧНОЇ МОБІЛЬНОСТІ ЯК МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЦЕСУ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПОЛЬЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-32-48

Ключові слова:

академічна мобільність, програми академічної мобільності, вища освіта, якість освіти, освітній простір, заклад вищої освіти, інтернаціоналізація вищої освіти, інтеграційні процеси.

Анотація

Метою статті є дослідження програм академічної мобільності, які запроваджуються в Польщі як механізм реалізації процесу інтернаціоналізації вищої освіти та дозволяють оцінити рівень залучення країни до таких подій і сформувати подальші перспективи розвитку в цьому напрямі. Відзначено, що найважливішим поштовхом для розвитку інтернаціоналізації вищої освіти в Європейському Союзі в цілому та Польщі зокрема став Болонський процес. Акцентовано увагу на тому, що країна є активним її учасником, що дозволяє на фоні збереження найкращих традицій національної системи вищої освіти підвищити конкурентоспроможність університетів, долучитись до єдиного освітнього простору. Доведено значущість програм академічної мобільності як механізму реалізації процесів інтернаціоналізації. Проаналізовано рівень розвитку академічної мобільності в крані. Досліджено основні тенденції щодо реалізації цих процесів у закладах вищої освіти. Встановлено підходи, які надають можливість досягти розмаїття за моделями, пріоритетами та географією, виходячи за межі європейського співтовариства. Визначено комплекс завдань, які спрямовані на розвиток академічної мобільності в країні, та заходи, які реалізовано задля інтенсифікації використання програм у цій сфері. Зазначено, що програми академічної мобільності, які реалізуються в країні, розподіляються на міжнародні (загальноєвропейські), ті, що пропонуються на національному рівні та університетами зокрема. Проаналізовано характерні особливості ряду таких ініціатив, їх спрямованість та умови. Підкреслено різноманітність пропозицій як польською, так і англійською мовами, що сприяє приверненню уваги студентів та професорсько-викладацького складу з різних країн. Акцентовано увагу на певних видах фінансової підтримки та допомоги, які здійснюються у вигляді різноманітних стипендій та грантів. Відзначено необхідність системної діяльності щодо розвитку програм академічної мобільності. Сформовано комплекс заходів, який має бути реалізований на різних рівнях управління (національному і університетському) та спрямований на підвищення ефективності та інтенсифікацію цих процесів у Польщі.

Посилання

Ажажа М. А., Гонда А., Несторенко Т. П. Человеческий капитал: теоретические основы и механизмы развития. Problems of spatial development of socio-economic systems: economics, education, medicine. Monograph. Opole : The Academy of Management and Administration in Opole, 2015. С. 63–69. URL : https://cutt.ly/YFdf3RC (дата звернення: 20.10.2022).

Глобальна конвенція про визнання кваліфікацій вищої освіти. UNESCO. Проєкт ухвалено: 22 березня 2019. URL : https://cutt.ly/zMZay8i (дата звернення 20.09.2022).

Дебич М. Теоретичні засади інтернаціоналізації вищої освіти: міжнародний досвід : монографія. Ніжин : ПП Лисенко, 2019. 408 с.

Калашнікова С. А. Європейська політика модернізації вищої освіти: ключові орієнтири. Вища освіта України. 2012. № 2. С. 80–84.

Козієвська О. Загальні тенденції розвитку академічної мобільності у світовому та українському вимірах. Вища освіта України. 2012. № 2. С. 98–107.

Несторенко Т. П. Значення університету для економіки міста: приклад впливу переміщеного університету. Вісник Хмельницького національного університету, № 5, т. 1, 2021 (298), С. 223-227. URL : https://cutt.ly/8XRnuzs (дата звернення: 12.10.2022).

Сікорська І. М. Аналіз міжнародної діяльності вищого навчального закладу як стратегічного напряму інтернаціоналізації. Вища освіта України. 2015. № 3. Дод. 2. С. 268–277.

Altbach P. G., Knight J. The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education. 2007. Vol. 11. No. 3/4. Р. 290–305.

Beelen J., Wit H. de eds. Researching the implementation of internationalisation at home. Internationalisation revisited: New dimensions in the internationalisation of higher education. Amsterdam : CAREM, 2012. P. 9–20.

Biuro Programu Stypendialnego im. Lane’a Kirklanda. URL : https://kirkland.edu.pl (дата звернення 20.09.2022).

Bologna Declaration of 19 June 1999: Joint declaration of the European Ministers of Education. 6 p. URL : https://cutt.ly/IM1ujf3 (дата звернення 22.09.2022).

Brandenburg U., De Wit H. Getting internationalisation back on track. IAU Horizons. 2012. Vol. 17. No 3. P. 17–18.

Brux J. M., Fry B. Multicultural students in study abroad: Their interests, their issues, and their constraints. Journal of Studies in International Education. 2010. No. 14 (5). Р. 508–527.

CEEPUS (2022). We promote cooperation in the field of higher education in Central Europe. URL : http://www.ceepus.info/#nbb (дата звернення 20.09.2022).

De Wit H., Hunter F., Howard L., Egron-Polak E. Internationalisation of Higher Education. Study. Brussels, European Parliament, 2015. 319 p.

Egron-Polak E. Internationalization of Higher Education – An Introduction. Re-thinking Internationalization. IAU Horizons. 2012. Vol. 17. No 3; Vol. 18. No 1. P. 15–16. URL : https://cutt.ly/QMZsgok (дата звернення 20.09.2022).

Erasmus Programme European Commission. URL: https://cutt.ly/VM1u4Tg (дата звернення 10.10.2022).

European Association for International Education (EAIE). URL: http://www.eaie.org/home/in-thefield/barometer.html (дата звернення 20.09.2022).

European Commission. European Education and Culture Executive Agency. URL: http://eacea.ec.europa.eu/ (дата звернення 20.09.2022).

Jones E. Global: Internationalisation – Aid, Trade, Pervade. University World News. 2011. No 195. URL : https://cutt.ly/uMZqjUU (дата звернення 22.09.2022).

Mellors-Bourne R., Humfrey C., Kemp N., Woodfield S. The Wider Benefits of International Higher Education in the UK. BIS Research Paper. No. 128. London : BIS, 2013. 123 p. URL : https://cutt.ly/JM1i6vp (дата звернення 21.09.2022).

Nestorenko T., Nestorenko O., Morkūnas M., Volkov A., Baležentis T., Štreimikienė D., Cai J. Optimization of Production Decisions Under Resource Constraints and Community Priorities. Journal of Global Information Management. 2022. Volume 30, Issue 12, Р. 1–24. DOI: https://doi.org/10.4018/JGIM.304066 (дата звернення 20.09.2022).

Nestorenko T., Ostenda A., Perelygina L., Ilina Yu. The Impact of Foreign Students on Internationalization of University and on the Economy of a Host City (Case of the Katowice School of Technology). Capacity and resources for sustainable development: the role of economics, business, management and related disciplines. EDAMBA-2018. Conference Proceedings of International Scientific Conference for Doctoral Students and Post-Doctoral Scholars. 17–19 April 2018, 356–366. URL : https://cutt.ly/vXRxiUV (дата звернення 15.09.2022).

OECD. Education at a Glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. 2021. URL : https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en (дата звернення 23.10.2022).

Study in Wroclaw. URL: https://study-in-wroclaw.pl/uk (дата звернення 25.09.2022).

Study tours to Poland. URL: https://studytours.pl/en/. (дата звернення 25.09.2022).

The Ulam NAWA Programme. URL: https://nawa.gov.pl/en/ scientists/the-ulam-programme (дата звернення 12.09.2022).

UNESCO Data. Global Flow of Tertiary-Level Students. URL: https://uis.unesco.org/en/uis-student-flow (дата звернення 17.09.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-06