ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ПІДРУЧНИКІВ, ВИДАНИХ В УКРАЇНІ, ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ МОЛОДШОГО, СЕРЕДНЬОГО ТА СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-112-121

Ключові слова:

підручник, шрифт Брайля, збільшений шрифт, здобувачі освіти, порушення зору, незрячі школярі, учні зі зниженим зором.

Анотація

На попередньому етапі дослідження було здійснено якісний аналіз навчальних видань (підручників) для молодших школярів із порушеннями зору (незрячих та зі зниженим зором). Якісний аналіз підручників для учнів середньої та старшої ланок шкільної освіти дав нам змогу у цій статті здійснити загальний порівняльний аналіз навчальних видань (підручників) для здобувачів загальної середньої освіти із порушеннями зору, які навчаються за програмами спеціальної чи масової загальноосвітньої школи. Якісний аналіз навчальних видань проводився на основі опитування педагогів спеціальних загальноосвітніх шкіл (тифлопедагогів та учителів-предметників) (75% опитаних) та педагогів масових загальноосвітніх шкіл, які забезпечують навчання школярів із порушеннями зору за інклюзивною формою навчання (25% опитаних). Географія проведеного опитування охопила більшу частину України. Безпосередньо аналізу підлягали сучасні навчальні видання (підручники) для здобувачів освіти із порушеннями зору, підготовлені та видані в часовому діапазоні з 2017 по 2021 роки. Аналізом охоплені підручники для початкової школи, надруковані рельєфно-крапковим шрифтом Брайля (для незрячих учнів) та збільшеним плоскодрукованим шрифтом (для школярів зі зниженим зором). Для середніх і старших класів – лише підручники, надруковані рельєфно-крапковим шрифтом Брайля. Зріз даних опитування педагогів був підкріплений власним аналізом усіх видань, про які зазначали в ході опитування педагоги, а це понад 100 підручників для різних класів майже з усіх навчальних предметів (математика, інформатика, українська мова і читання, англійська мова, я досліджую світ – початкова школа), (українська мова, українська література, англійська мова, історія України, всесвітня історія, алгебра, геометрія, інформатика, хімія, фізика, географія біологія – середня і старша школа). Особлива увага приділяється основним тенденціям, які складаються із підготовкою, адаптацією та виданням навчальної літератури (підручників) для здобувачів загальної середньої освіти із порушеннями зору в Україні. Одержані результати дослідження можуть послугувати зміні ситуації із виданням підручників для зазначеної категорії здобувачів освіти на краще.

Посилання

Кодлюк Я. Теорія і практика підручникотворення в початковій школі : підручник. Київ : Наш час, 2006. 368 с.

Особливості друкованих навчальних матеріалів для дітей з порушеннями зору : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Є. П. Синьова, С. В. Федоренко, К. О. Глушенко, Г. П. Серпутько ; за ред. Є. П. Синьової. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. 68 с.

Серпутько Г. П. Сучасний стан підготовки та видання підручників для молодших школярів із порушеннями зору (якісний аналіз). Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка «Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки)». 2022. С. 228-238. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n19/serputko-gp-suchasnij-stan-pidgotovki-ta-vidannja-pidruchnikiv-dlja-molodshih-shkoljariv-iz-porushennjami-zoru-jakisnij-analiz.html (дата звернення: 25.10.202)

Серпутько Г. П., Федоренко М. І. Основні вимоги європейського законодавства щодо забезпечення видань інклюзивної літератури та проблеми забезпечення закладів освіти з інклюзивною формою навчання підручниками для осіб із порушеннями зору в Україні. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Європейські практики інклюзивної освіти», 12 травня 2022 р., м. Київ. С. 172–176. URL : http://scaes.info/activities/conferences/425/?fbclid=IwAR1QgM66Q3-JioZbGrlS7xgGdumFWhyqY9uBvVAI7Sd-RFKV_QmO3Cbepgw (дата звернення: 25.10.202)

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-06