ІННОВАЦІЙНІ ВПРОВАДЖЕННЯ ПРИ ЧИТАННІ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН ТЕХНІЧНОГО ТА ПРАВОВОГО СПРЯМУВАННЯ ЯК НЕОБХІДНІСТЬ СУЧАСНОСТІ ТА ПРОЯВ ТВОРЧОСТІ ВИКЛАДАЧІВ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-215-224Ключові слова:
інноваційні впровадження, творчій потенціал, викладач, студент, програмні сервіси, професійні завдання.Анотація
У зв’язку з недостністю механізмів, що забезпечують адекватність реалізації освітніх програм відповідно до поточних цілей і завдань підготовки фахівців, багато викладачів стали перед проблемою «освітнього тупика». І тільки при достатньому рівні творчого підходу можна перейти до систематизованого впровадження інновацій в освіті і забезпечити можливості ефективно вирішувати принципово нові завдання. Стаття присвячена розгляду питань, що потребують розкриття і розвитку особистісного творчого потенціалу людини, у тому числі викладачів, а також методам вирішення актуальних завдань, пов’язаних з необхідністю ініціювання особистісних розробок і впровадження інноваційних ідей у практику при проведенні всіх видів занять згідно з навчальними планами. Показано, що необхідність інноваційних упроваджень підвищує вимоги до викладачів і веде до необхідності підвищення творчої та розумової активності, щоб бути здатними створювати принципово нові ідеї, конструктивно мислити, швидко знаходити потрібну інформацію, приймати адекватні рішення. При проведенні досліджень використано динамічний і статичний рівні методологічного аналізу. Авторами розглянуто творчі досягнення та проблеми, які вирішують викладачі, запроваджуючи компетентнісний підхід до формування змісту сучасної вищої освіти при підготовці фахівців на кафедрі торгівлі, готельно-ресторанної та митної справи. Спираючись на досвід, показано, що це важливо при читанні фахових дисциплін, у тому числі й митного спрямування. Досліджено та сформовано перелік чинників, важливих для випускових кафедр, що унеможливлюють підняття якості вищої освіти без застосування інноваційних упроваджень в освітній процес. Підтверджено, що основним двигуном інноваційних нововведень є потік інформаційних технологій навчання на базі сучасних комп’ютерних технологій. Показано напрямки застосування програмних комплексів, які допомагають студентам швидко знаходити дані та заповнювати низку митних документів, відшукати нормативно-правову базу при розв’язанні питань вивчення якості тощо. Доведено високий рівень пізнавальної діяльності студентів при проведенні консультацій із застосуванням комп’ютерних сервісів BigBlueButton, Google, платформи Moodl, а також «Онлайн конференцій» на платформах Meet, Zoom. При цьому відзначено, що важливим чинником є можливість демонстрації студентом рішення професійного фахового завдання на комп’ютері шляхом передачі зображення з екрану монітора замість веб-камери. Показано, що сутність проблеми повільного впровадження інноваційних процесів у деяких ЗВО відбувається через відрив викладача від виробничої сфери, що веде до професійної обмеженості та унеможливлює формування емпіричного характеру процесу викладання. Особливо це показано для дисциплін фахового напряму та прикладного характеру. Отже, можливості повноцінного застосування інновацій для якісної підготовки фахівців залежать насамперед від самих викладачів, які мають активізувати свій творчий потенціал, підвищувати обізнаність і практичну фахову підготовку, щоб бути здатними максимально наблизити реалії навчання студентів до майбутньої професійної діяльності на профільних підприємствах.
Посилання
Акмен В. О., Сорокіна С. В., Головко М. П. Сучасна парадигма вищої освіти і потреби ринку праці у фахівцях з товарознавства та експертизи в митній справі. Модернізація вищої освіти та проблеми управління якістю підготовки фахівців. Організація системи взаємодії «Вища освіта – ринок праці» : матеріали ХV Міжнародної наук.-метод. конф., 28 вересня 2018 р. Харків : ХДУХТ, 2018. С. ХV–ХХ.
Бурау Н. І., Антонюк В. С., Півторак Д. О. Методологія наукових досліджень у галузі: практикум. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 58 с. URL : https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/45871/1/Metod_doslid.pdf (дата звернення 20.10.2022).
Гавриляк І. С. Ідеї становлення освітніх інновацій в сучасні Україні. Молодий вчений. 2018. № 3.1 (55.1). С. 23–26.
Добронравова І. С., Руденко О. В., Сидоренко Л. І. Методологія та організація наукових досліджень. Київ : ВПЦ Київський університет, 2018. 607 с.
Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності : Наказ Міністерства освіти і науки України від 7 листоп. 2000 № 522. Поточна редакція: 04.06.2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00 (дата звернення 20.10.2022).
Сорокіна С. В., Акмен В. О., Сорокіна В. П. Формування інноваційних методів навчання із застосуванням комп’ютерних технологій. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищі школі (ХХІІ Каришинські читання) : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 21-22 трав. 2015 р. Полтава, 2015. С. 193–194.
Ставерська Т. О., Чернуха Т. С. Причини й наслідки конфронтації між універсальними та специфічними знаннями випускників ЗВО. Модернізація вищої освіти та проблеми управління якістю підготовки фахівців : матеріали ІІІ міжнар. наук.-метод. конф., 27 травня 2021 р. Харків : ХДУХТ, 2021. С. 281–283.
Харківський В. С. Розвиток правової компетентності фахівців медичної галузі у післядипломній освіті : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Українська інженерно-педагогічна академія. Харків, 2019.