ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОЦЕСІВ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПОЛЬЩІ НА ФОНІ КРАЇН ЄС
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-48-61Ключові слова:
вища освіта, інтернаціоналізація вищої освіти, конкурентоспроможність, іноземні студенти, студентська мобільність.Анотація
Метою статті є аналіз процесів інтернаціоналізації вищої освіти Польщі та їх порівняння з іншими країнами Європейського Союзу, що дозволить оцінити місце держави в європейському освітньому просторі та сформувати подальші перспективи розвитку. Відзначено, що найважливішим поштовхом для розвитку інтернаціоналізації в Європі був Болонський процес, а приєднання до нього національної системи вищої освіти Польщі започаткувало реалізацію на державному рівні загальноєвропейської політики розвитку. Визначено основні передумови інтернаціоналізації освітнього процесу в закладах вищої освіти. Проаналізовано рівень міжнародної студентської мобільності в країнах Європейського Союзу. Встановлено, що Польща є активним учасником інтернаціоналізації, що дозволяє на фоні збереження найкращих традицій і специфіки національної системи вищої освіти підвищити конкурентоспроможність університетів. На основі дослідження процесів інтернаціоналізації вищої освіти Польщі на фоні країн Європейського Союзу відзначено, що вони відповідають загальноєвропейським тенденціям і наслідують найкращі світові тренди в цій сфері. Встановлено, що частка іноземних студентів у вищих навчальних закладах цієї країни складає 3,86% від числа зарахованих, що є значно нижчим за середнє значення по країнах Європейського Союзу (10,86%). За результатами аналізу загальної кількості іноземних студентів у приймаючих державах визначено, що Польща входить до найбільш численної класифікаційної групи (від 20 до 100 тис. осіб) та має основний контингент студентів з України, Білорусі, Індії, Чехії, Норвегії та інших країн. Узагальнено певні напрацювання та практики, які характерні для польської системи вищої освіти в порівнянні з країнами Європейського Союзу. Привернуто увагу до проблем та викликів, з якими стикаються учасники інтернаціоналізації. Сформовано комплекс заходів, спрямований на ефективний розвиток процесів інтернаціоналізації вищої освіти в Польщі, який має бути реалізовано на різних рівнях управління (національному та університетському), що дозволить підвищити конкурентоспроможність країни на ринку освітніх послуг.
Посилання
Горбунова Л. С. Філософія трансформативної освіти для дорослих: університетські стратегії і практики: монографія. Суми : Університетська книга, 2015. 710 с.
Дебич М. Теоретичні засади інтернаціоналізації вищої освіти: міжнародний досвід: монографія. Ніжин: ПП Лисенко, 2019. 408 с.
Зінченко В. В. Інтернаціоналізація системи освіти і реформи менеджменту вищої освіти: німецька модель. Освітологічний дискурс. 2016. № 3 (15). С. 74–96.
Козієвська О. І. Стратегії інтернаціоналізації вищої освіти: міжнародний досвід та українські перспективи. Вища школа. 2012. № 7. С. 30–39.
Сбруєва А. Інтернаціоналізація вищої освіти: пріоритети комплексної стратегії Європейського Союзу. Вища освіта України. 2013. № 3. С. 89–95.
Сікорська І. М. Аналіз міжнародної діяльності вищого навчального закладу як стратегічного напряму інтернаціоналізації. Вища освіта України. 2015. № 3, дод. 2. С. 268–277.
Солощенко В. М. Інтернаціоналізація університетської освіти: досвід німецькомовних країн: монографія. Суми : Видавничо-виробниче під-во «Мрія», 2012. 176 с.
Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL: https://cutt.ly/SYcVUXq (дата звернення: 28.08.2022).
Altbach P. G. & Knight J. The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, 2007, vol. 11, № 3/4, р. 290-305.
Azhazha M., Nestorenko T., Peliova J. Trends of international student migration. Management and administration in the field of services: selected examples. Opole: The Academy of Management and Adminisration in Opole, 2020, р. 126-137. URL : https://cutt.ly/nX3hUD8 (дата звернення: 28.08.2022).
Brandenburg U., De Wit H. Getting internationalisation back on track. IAU Horizons. 2012. Vol. 17. No 3. P. 17-18.
De Wit H., Hunter F., Howard L., Egron-Polak E. Internationalisation of Higher Education. Study. Brussels, European Parliament, 2015. 319 p. URL : https://cutt.ly/lCiFBjP (дата звернення: 28.08.2022).
Education at a Glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2021. 474 р. URL : https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en (дата звернення: 28.08.2022).
European Association for International Education (EAIE). URL : http://www.eaie.org/home/in-thefield/barometer.html (дата звернення: 28.08.2022). 15. European Commission. European Education and Culture Executive Agency. URL : http://eacea.ec.europa.eu/ (дата звернення: 28.08.2022).
Helms R. M., Rumbley L. E., Brajkovic L., Mihut G. Internationalizing Higher Education Worldwide: National Policies and Programs. American Council on Education, The Boston College Center for International Higher Education, 2015. URL : http://www.acenet.edu/news-room/Documents/National-Policies-and-Programs-Part-1-Global.pdf (дата звернення: 28.08.2022). 17. International student mobility. URL : https://data.oecd.org/students/international-student-mobility.htm (дата звернення: 28.08.2022).
Knight J. Higher Education in Turmoil. The Changing World of Internationalisation. Rotterdam : Sense Publishers, 2008. 241 p.
Leask B. Using formal and informal curricula to improve interactions between home and international students. Journal of Studies in International Education. 2009. № 13 (2). P. 205–221.
Mellors-Bourne R., Humfrey C., Kemp N., Woodfield S. The Wider Benefits of International Higher Education in the UK. BIS Research Paper. No. 128. London: BIS, 2013. 123 p. URL : https://cutt.ly/DCiFIh3 (дата звернення: 28.08.2022).
Nestorenko T. Economic impact of international students on a host city: case of the university of economics in Bratislava. 3rd Teaching & Education Conference, the International Institute of Social and Economic Sciences, June 28 – July 1, 2016, Barcelona, Spain, URL: https://cutt.ly/gQyJbh0. Doi: 10.20472/TEC.2016.003.017 (дата звернення: 28.08.2022).
Nestorenko T., Dubrovina N., Peliova J. Local Economic Impact of Domestic and International Students: Case of University of Economics in Bratislava. In: European Financial Systems. Proceedings of the 13th International Scientific Conference, 2016. 496-501. URL : https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=839819 (дата звернення: 28.08.2022)
Nestorenko T., Ostenda A., Perelygina L., Ilina Yu. The Impact of Foreign Students on Internationalization of University and on the Economy of a Host City (Case of the Katowice School of Technology). Capacity and resources for sustainable development: the role of economics, business, management and related disciplines. EDAMBA-2018. Conference Proceedings of International Scientific Conference for Doctoral Students and Post-Doctoral Scholars. 17-19 April, 2018, 356-366. URL : https://cutt.ly/vXRxiUV (дата звернення: 28.08.2022)
Ostenda A., Nestorenko T. & Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific Papers of Berdyansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. 2018. Is. 1. Р. 186-190. URL: https://cutt.ly/EIh9sSP (дата звернення: 28.08.2022)
Project Atlas infographics 2021. The Power of International Education. URL : https://www.iie.org/en/Research-and-Insights/Project-Atlas/Explore-Data/Infographics/2020-Project-Atlas-Infographics (дата звернення: 28.08.2022)
Researching the implementation of internationalisation at home. Internationalisation revisited: New dimensions in the internationalisation of higher education / J. Beelen, H. de Wit [Eds.]. Amsterdam : CAREM, 2012. P. 9–20.
UNESCO Data. Global Flow of Tertiary-Level Students. URL : https://uis.unesco.org/en/uis-student-flow (дата звернення: 28.08.2022).