ПЕРЕДУМОВИ СТВОРЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ КОСМІЧНОГО ВИХОВАННЯ В ПЕДАГОГІЧНІЙ СИСТЕМІ М. МОНТЕССОРІ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-81-90Ключові слова:
методика М. Монтессорі, гуманістична педагогіка, теософія, космічне виховання, дошкільний вік, індійський період.Анотація
У статті розглядаються передумови створення концепції «космічного виховання» в педагогічній системі М. Монтессорі. Аргументовано необхідність її впровадження в практику роботи дошкільних закладів України. Парадигма освіти XXI століття спрямована на пошук такої системи освіти, яка б вчила людину жити і діяти відповідно до універсальних законів Природи і Космосу. Дії людини, на думку М. Монтессорі, необхідно спрямувати не на руйнування, а на збереження життя. Таким чином, у світлі педагогічної перспективи ідея про «космічне виховання» набуває особливого значення. Представлені версії дослідників життя і наукового доробку італійського педагога щодо часових рамок появи терміну «космічне виховання», формування й узагальнення матеріалу, який оформився в окремий навчальний курс. Розкрито зміст поняття «космічне виховання». З’ясовано, що робота над формуванням теорії проходила поетапно і тривала довгий час. Досліджено вплив індійського періоду життя М. Монтессорі на формування її філософських і педагогічних поглядів останніх років життя. Простежено близькість ідей і світосприйняття М. Монтессорі з представниками індійської інтелігенції тих часів – Дж. Арундейла, А. Безант, М. Ганді, Дж. Неру, Р. Тагора. Вони захоплювалися її методом, були однодумцями і належали до Теософського Товариства, яке, як з’ясувалося, активно допомагало М. Монтессорі під час перебування в Індії. Увагу зосереджено на детальному аналізі філософських і педагогічних поглядів А. Безант, М. Ганді, Р. Тагора. Названо три умови, які сприяли створенню концепції «космічного виховання» саме під час перебування в Індії. Наголошено на беззаперечній ролі сина Маріо Монтессорі і учениці Лєни Вікрамаратне у створенні різновікового класу дітей (6-12 років), підбір та виготовлення дидактичних матеріалів, реалізацію теорії «космічного виховання» Марії Монтессорі на практиці. У публікації окреслено тему, що потребує подальшого дослідження, яка тісно пов’язана з індійським періодом життя М. Монтессорі.
Посилання
Академічний тлумачний словник української мови [Електронний ресурс]. URL: http://sum.in.ua/
Дичківська І. М. Індивідуальне виховання дітей дошкільного віку в педагогічній спадщині М. Монтессорі : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 Одеса, 1996. 24 с. 3. Дичківська І. М., Поніманська Т. І. М. Монтессорі: теорія і технологія : навч. посіб. Київ : Слово, 2009. 304 с.
Дичківська І. М. Педагогіка М. Монтессорі: виклики сучасності : монографія. Рівне : Волин. обереги, 2016. 384 с.
Montessori M. Letter 207. Dutta K. and Robinson A. Rabindranath Tagore: Selected Letters of Rabindranath, 1997. P. 326-327.
Чепіль М., Дудник Н. Педагогіка М. Монтессорі : навч. посіб. Київ : Слово, 2017. 272 с. 7. Чопик Ю. С., Стражнікова І. В. Зарубіжна реформаторська педагогіка в оцінках українських науковців другої половини XX – початку XXI століття : монографія. Івано-Франківськ : HAIP, 2017. 264 с.
Якименко С. І., Міленіна Г. С. Педагогічні ідеї Софії Русової та Марії Монтессорі : порівняльний аналіз : монографія. Київ : Слово, 2015. 296 с.