ВИЗНАЧЕННЯ РОЛІ ТА МІСЦЯ ПРАКТИЧНОЇ СКЛАДОВОЇ У КОНТЕКСТІ ЯКІСНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-1-11-20Ключові слова:
ступені вищої освіти, студент, практична підготовка, працевлаштування, євро інтеграція, ринок праці.Анотація
У роботі розглянуто питання практичної підготовки студентів як невід’ємного складника в сучасних технологіях ступеневої освіти. Це питання набуває особливої актуальності, коли спостерігається зростання конкуренції на ринку освітніх і наукових послуг, а Україна просувається шляхом інтеграції до європейського освітнього простору. Відмічено, що без радикальних змін у системі вищої освіти, в тому числі без її відповідності ринку праці, без підвищення професійного рівня нації неможливо забезпечити інноваційний розвиток і конкурентоспроможність освітньої діяльності в країни. Крім того, інноваційний розвиток економіки вимагає високого рівня освіти і практичної підготовки фахівців. Відставання змісту та якості освіти від потреб ринку праці, тенденцій світового економічного розвитку призводить до зростання безробіття і відвертої незадоволеності вітчизняних роботодавців. Запропоновано встановлення між освітніми підходами і вимогами ринку праці спадкоємного взаємозв'язку: те, чим оволодівають студенти в освітній технології, повинне матеріалізуватись на практиці або у виробничій сфері. Основну роль у цьому мають відігравати практичні навички, яких студент набуває на підприємствах протягом проходження практики на всіх етапах навчання. Дослідження показало, що велику роль у прогнозуванні потреб ринку праці може відіграти конкретна система підготовки кадрів. Відзначено необхідність запровадження нових напрямків маркетингової стратегії, основним з яких визначено доцільність введення градації рівня освіти магістр за трьома обґрунтованими варіантами магістерських програм відповідно до майбутнього бачення результатів навчання, ролі майбутнього фахівця на ринку праці та прагнення до напрямку самореалізації в життєвому просторі. Кожний з цих етапів має формувати в студента особливі навички, склад мислення. Показано, що на всіх рівнях навчання увагу слід приділяти не тільки теоретично-методологічним завданням та експертним методам їх обґрунтування, а й не залишати поза увагою підходи, спрямовані на активізацію творчого пошуку студентів. Підкреслено особливість такого підходу протягом практичної роботи студентів. Запропоновано можливість здійснювати прогнозування потреб ринку праці з урахуванням загальноосвітніх тенденцій через реалізацію моделі розвитку системного партнерства: держави, бізнесу і закладу вищої освіти, активної участі роботодавців.
Посилання
Акмен В. О., Сорокіна С. В., Сорокіна В. П. Необхідність індивідуалізації практичної підготовки студентів для забезпечення якості фахівців. Синергетична концепція розвитку студентоцентрованого навчання – забезпечення якості вищої освіти : матеріали другої Міжнар. наук.-метод. конф., м. Харків, 25 верес. 2020 р. Харків : ХДУХТ. 2020. С. 188-189.
Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України : Наказ Міністерства освіти України від 08.04.1993 р. № 93. Дата оновлення: 20.12.1994. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0035-93#Text (дата звернення: 20.05.2022).
Акмен В. О., Сорокіна С. В., Головко М. П. Сучасна парадігма вищої освіти і потреби ринку праці у фахівцях з товарознавства та експертизи в митній справі. Модернізація вищої освіти та проблеми управління якістю підготовки фахівців. Організація системи взаємодії «Вища освіта – ринок праці» : матеріали ХV Міжнар. наук.-метод. конф., м. Харків, 28 верес. 2018 р. Харків : ХДУХТ. 2018. С. ХV-ХХ.
Онищенко Н. П. Основні шляхи модернізації практичної підготовки студентів у закладах вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя : КПУ. 2021. № 74. Т. 3. С. 55-59.
Драч І. І. Управління формуванням професійної компетентності магістрантів педагогіки вищої школи : теоретико-методичні засади : монографія. Київ : «Дорадо-Друк», 2013. 456 с.
Дзюба Г. І. Багаторівнева вища економічна освіта у Німеччині. Сучасний вимір психології та педагогіки : тези допов. Міжн. наук.-практ. конф., м. Львів, 29-30 трав. 2015 р. Львів : ГО «Львівська педагогічна спільнота». 2015. С. 122-124.
Вем’ян В. Г., Тер-Ованес’ян В. Г. Дуальна форма професійної освіти як умова ефективного рішення завдань модернізації освіти. Психологія: реальність і перспективи : зб. наук. пр. Рівненського державного гуманітарного університету. Випуск 5. 2015. С. 29-33.
Грабченко А. І., Федорович В. О., Гаращенко Я. М. Методи наукових досліджень : навч. посіб. Харків : НТУ «ХПІ», 2009. 142 с.
Bundesinstitut für Berufsbildung (2017): Ausbildung Plus, Duales Studium in Zahlen, Bonn. URL : https://docplayer.org/56726356-Ausbildungplus-duales-studium-in-zahlen-trends-und-analysen.html (дата звернення: 20.05.2022).
Ева Ріндфляйш, Феліза Менніг-Фортман. Дуальна освіта в Німеччині. Від теорії та практики до кваліфікованого працівника. Перше видання, Берлін, 2015 р. 43 с. URL : https://www.kas.de/documents/270026/8703904/Publikation.+ Duale+Ausbildung+in+Deutschland+%28Ukrainisch%29+2020.pdf/4b981140-72b7-e873-2afd-7beef983502c?version=1.0&t=1604995450314 (дата звернення: 20.05.2022).