РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ У ПРОЦЕСІ ЇХ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-124-131Ключові слова:
професійна підготовка, розвиток компетентностей, професійна компетентність, соціальна компетентність, майбутні офіцериАнотація
У статті розглянуто теоретичні та практичні аспекти професійної підготовки майбутніх офіцерів у період воєнної агресії росії в Україні. Зазначено, що у системі військової освіти дедалі актуальнішим є застосування компетентнісного підходу, що, в свою чергу, зумовлює необхідність оновлення цілей, завдань і технологій професійної підготовки майбутніх військовослужбовців, розробки нових військових освітніх стандартів з урахуванням сучасних вимог. Акцентовано увагу на важливості розвитку професійної та соціальної компетентностей здобувачів військової освіти як майбутніх учасників воєнних дій. Визначено сутність понять: «професійна компетентність майбутнього офіцера» (складне системне утворення, що об’єднує мотиваційний, когнітивний, діяльнісний та психологічний компоненти, які дають змогу фахівцю успішно здійснювати професійну діяльність) й «соціальна компетентність майбутнього офіцера» (це інтегрована здатність результативно взаємодіяти з іншими людьми в різних умовах). Доведено, що професійна компетентність майбутнього офіцера тісно пов’язана з його соціальною компетентністю, оскільки набуття умінь і навичок, властивих кваліфікованому фахівцю, неможливе без його успішної взаємодії з соціумом, а високий рівень соціальної компетентності даватиме можливість успішно реалізуватися у професійній діяльності. Розглянуто основні структурні компоненти означених компетентностей майбутніх офіцерів. Обґрунтовано набутість професійної та соціальної компетентностей, оскільки їх можна формувати і розвивати протягом усього життя особистості. Зазначено форми розвитку згаданих компетентностей. Розглянуто основні чинники, які впливають на розвиток означених компетентностей. Зроблено висновок про вплив професійної і соціальної компетентностей на майбутню професійну діяльність здобувачів вищої військової освіти та їх уміння берегти власне життя й життя підлеглих. Запропоновано шляхи оптимізації розвитку професійної та соціальної компетентностей у процесі фахової підготовки майбутніх офіцерів.
Посилання
Алексеєнко О. В. Особливості розвитку сфери інноваційної діяльності в закладах вищої освіти та наукових установах Збройних Сил України. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: № 2 (42), НУОУ,2020. C. 9–17.
Артюшин Г. М. Актуальні проблеми вищої професійної підготовки військових кадрів. Військова освіта : збірник наукових праць. Київ: ГУКП НМЦВО МОУ. 2001. № 9. С. 123–128.
Беньковська Н. Б. Специфіка формування комунікативної компетентності у майбутніх офіцерів у процесі фахової підготовки. Педагогічні науки: теорія та практика. № 1. 2023. С. 61–65. URL: https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-1-09
Брижатий Є.І. Військова освіта в контексті національної безпеки та оборони:сучасний підхід. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: № 1 (42). НУОУ. 2020. C. 35–45.
Брижатий Є. І. Військово-професійна підготовка майбутніх офіцерів: від готовності до професіоналізму. Вісник Національного університету оборони України. 2014. № 6. С. 13–17.
Васильєв О. М. Сучасні тенденції управління змінами в системі вищої військової освіти. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: № 2 (42), НУОУ, 2020. C. 27–38.
Воєнна доктрина України. URL: https://www.president.gov. ua/documents/5552015-19443.
Колосович О. С. Психологічні аспекти професійної діяльності молодих офіцерів. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2013. Вип. 2. С. 277–285.
Концепція підготовки Збройних Сил України. URL: https:// www.ukrmilitary.com/2016/02/concept-of-the-armed-forces-ofukraine.html.
Нещадим М. І. Військова освіта України: історія, теорія, методологія, практика: монографія. Київ: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2003. 852 с.
Олійник Л. В. Теоретико-методичні засади навчання військово-спеціальних дисциплін магістрів військово-соціального управління: експериментальне дослідження. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: № 2 (42), НУОУ, 2020, C. 204–214.
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 25 – Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону, спеціальність 253 – Військове управління (за видами збройних сил). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2022/Standarty. Vyshchoyi.Osvity/Zatverdzheni.Standarty/01/31/253-Viysk.upr-bak.31.01.22.pdf
Стратегічний оборонний бюлетень України, введений в дію Указом Президента України від 17 вересня 2021 року N 473/2021. URL:
https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-1-09
Цевельов О. Є. Міжнародне безпекове середовище: вплив на формування політики професійної військової освіти в Україні. Збірник наукових праць «Військова освіта». К.: НУОУ, 2021, № 1 (43). C. 322–338.