НАУКОВИЙ ТУРИЗМ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ STEM-ПРОЄКТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-9-21

Ключові слова:

життєва компетентність, науковий туризм, STEM-проєкт, міжнародні творчі конкурси, план маршруту участі у міжнародних творчих конкурсах

Анотація

Нові реформи в освіти спрямовані на популяризацію серед молоді наукового туризму – одного з найпопулярніших видів пізнавальної творчої активності здобувачів освіти. Науковий туризм є ефективним інструментом у STEM-галузі для формування життєвої компетентності здобувачів освіти. У процесі роботи над інноваційними STEM-проєктами, що поєднують в собі проєктну та інноваційну діяльність, учні беруть участь у наукових творчих конкурсах, конференціях та виставках, підвищуючи свій інтелектуальний рівень, отримуючи нові знання та досвід, знайомляться з культурою та географією інших країн.Під час організації наукового туризму STEM-педагогу необхідно враховувати особливості проведення міжнародних творчих конкурсів STEM-спрямування, вікові особливості, особисті побажання вихованців та фінансові можливості їх батьків. Для ефективного розроблення маршруту та зручного планування подальшої діяльності можна використовувати план маршруту участі учня у міжнародних творчих конкурсах на навчальний рік.Метою статті був розгляд особливостей реалізації наукового туризму як інструменту формування життєвої компетентності у процесі виконання STEM-проєктів на основі аналізу участі наших вихованців у найвідоміших міжнародних творчих конкурсах.Завданнями дослідження були: висвітлити авторське бачення наукового туризму як інструменту формування життєвої компетентності у процесі виконання STEM-проєктів, розглянути особливості реалізації наукового туризму на основі аналізу участі наших вихованців у найвідоміших міжнародних творчих конкурсах: міжнародний конкурс науково-технічної творчості школярів – Regeneron International Science and Engineering Fair, міжнародна олімпіада проєктів на тему «Покращення довкілля» – International Sustainable World (Energy, Engineering, Environment) Project Olympiad, міжнародний конкурс «Стокгольмський юнацький водний приз» – «Stockholm Junior Water Prize», міжнародна Варшавська виставка-ярмарок розробок винахідників та раціоналізаторів – International Warsaw Invention Show. Культурно-виховна складова кожного з цих конкурсів насичена цікавими заходами, має свої особливості та традиції.

Посилання

Андрєєв А. М. Підготовка майбутнього вчителя фізики до організації інноваційної діяльності учнів у навчальному процесі : монографія. Запоріжжя : Статус, 2018. 380 с.

Андрєєв А. М., Андрєєва О. А. Технологія супроводження учнів під час створення інноваційних STEM-проєктів: навчально-методичний посібник. Одеса : Олді+, 2025. 126 с.

Закон України «Про туризм». Постанова Верховної Ради України від 15.09.1995 р. № 324. Дата оновлення: 10.10.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-вр#Text (дата звернення: 11.05.2025).

Колотуха О. В. Cпортивний туризм та активна рекреація: географія, систематизація, практика. Cловник-довідник. URL: https://geohub.org.ua/node/1858 (дата звернення: 05.05.2025).

Максимович Н. Ю. Деякі особливості наукового туризму в Україні. Стратегічні імперативи розвитку туризму та економіки в умовах глобалізації : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 10-річчю факультету міжнародного туризму та управління персоналом Запорізького національного технічного університету, м. Запоріжжя, 30–31 березня 2017 р. : в 2 т. / колектив авторів ; за заг. ред. проф. В. М. Зайцевої; Запорізький національний технічний університет. Запоріжжя : «Просвіта», 2017. Т. 1. С. 226–228.

Мельнійчук М., Зейко В. Молодіжний та дитячий туризм: сутність та класифікація за віком. Вісник Харківського національного університету ім.. В. Н. Каразіна. (Серія «Геологія. Географія. Екологія»). 2016. Вип. 44. C. 118–122.

Кляп М. П., Шандор Ф. Ф. Сучасні різновиди туризму: навч. посіб. К.: Знання, 2011. 334 с.

Пустовіт П. А. Життєва компетентність. Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук. України; гол. ред. В. Г. Кремень. К.: Юрінком Інтер, 2008. С. 285.

Шуплат О. М. Формування поняття «туризм» у сучасній економічній науці. Електронний журнал «Ефективна економіка», 2015. № 12. С. 1–7.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30