ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ПОРІВНЯЛЬНА ТИПОЛОГІЯ АНГЛІЙСЬКОЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ МОВ» У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА

Автор(и)

  • Ірина ЛУК’ЯНЧЕНКО ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0003-4762-0736

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-37-47

Ключові слова:

майбутні вчителі англійської мови, професійна підготовка, порівняльна типологія англійської та української мов, завдання, програмні результати навчання

Анотація

У статті розкрито дидактичні аспекти організації освітнього процесу з навчальної дисципліни «Порівняльна типологія англійської та української мов». Актуалізація змісту дисципліни розглядається з точки зору підготовки майбутнього вчителя/викладача англійської мови. Наголошується, що розуміння подібностей та відмінностей англійської та української мов є важливою передумовою розвитку професійних компетентностей фахівця іншомовної освіти, зокрема здатності цілеспрямовано використовувати позитивний трансфер лінгвістичних знань із української мови на англійську; аналізувати, пояснювати й долати інтерферуючий вплив рідної (української) мови; прогнозувати типові помилки учнів/ студентів та ефективно адаптувати навчальні матеріали. Зроблено висновок про необхідність адаптації дидактичного змісту дисципліни до потреб професійної підготовки майбутніх учителів/викладачів англійської мови. Підкреслюється важливість створення умов для інтеграції теоретичних знань з практичними навичками в практико-орієнтованих завданнях, що забезпечує підготовку фахівців у сфері іншомовної освіти до реальних викликів у їхній майбутній професійній діяльності. Представлено авторське бачення реалізації навчального потенціалу дисципліни: акцентовано увагу на семінарі-практикумі як провідній формі отримання знань та розвитку вмінь у процесі вивчення курсу; запропоновано авторські завдання та зроблено висновок щодо доцільності їх опрацювання під час семінару-практикуму у форматі професійної дискусії, роботи в малих групах, мозкового штурму, що сприяє як глибшому розумінню спільних та відмінних рис англійської та української мов, так і їх інтерпретації та осмисленню у професійній площині.Результати опитування свідчать про позитивний дидактичний та професійно- орієнтований потенціал запропонованих завдань, які ефективно поєднують лінгвістичні знання з практичними компонентами педагогічної діяльності, сприяючи комплексному розвитку професійних компетентностей майбутнього вчителя/ викладача англійської мови.

Посилання

Корунець І. В. Порівняльна типологія англійської та української мов : навч. посіб. Вінниця : «Нова книга», 2004. 464 с.

Робоча програма з навчальної дисципліни «Порівняльна типологія англійської та української мов» для здобувачів вищої освіти за другим (магістерським) рівнем ОПП «Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література)». [упоряд.: Лук’янченко І. О.]. Одеса : Університет Ушинського, 2024. 23 с.

Фрасинюк Н. Порівняльна типологія англійської та української мов : тези лекцій, завдання для семінарських занять, завдання для самостійної роботи, тестові завдання : навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський : Друкарня «Рута», 2020. 156 с.

Filipovic L. Applying typological insights in professional practice. Language in contrast. 2017. Vol. 1. P. 255–278. URL : https://doi.org/10.1075/lic.17.2.05fil

Fisiak J. (ed.) Contrastive linguistics: Prospects and problems. Reprint ed. Berlin : De Gruyter Mouton, 2011. 459 p. (Trends in Linguistics. Studies and Monographs [TiLSM]. Vol. 22).

Lado R. Linguistics Across Cultures: Applied Linguistics for Language Teachers. Reprint ed. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1966. 141 p.

Ringbom H., Jarvis S. The Importance of Cross-Linguistic Similarity. Foreign Language Learning, in The Handbook of Language Teaching (eds M. H. Long and C. J. Doughty). Oxford : Wiley-Blackwell, 2009. P. 106–118.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30