СТУДЕНТСЬКА ПІЗНАВАЛЬНА СПРЯМОВАНІСТЬ ДО ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ: АНАЛІЗ КРІЗЬ ПРИЗМУ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-141-148Ключові слова:
іноземна мова, студенти університету, пізнавальна спрямованістьАнотація
У статті розглядається проблема пізнавальної спрямованості студентів університету в процесі вивчення іноземної мови крізь призму міждисциплінарного аналізу. Пізнавальна спрямованість розглядається як цілісне психолого-педагогічне утворення, що поєднує в собі мотиваційні, емоційні, когнітивні, поведінкові та ціннісні компоненти. Зазначено, що пізнавальна спрямованість студентів має вирішальне значення для ефективного засвоєння знань, формування іншомовної компетентності, а також подальшого професійного розвитку особистості. Акцентовано увагу на значущості пізнавальної спрямованості як важливого чинника успішності навчання й професійного становлення студентів, підкреслюючи її комплексний характер і багатовимірну структуру. Теоретичне підґрунтя дослідження охоплює положення психологічного, когнітивного, діяльнісного, педагогічного та соціокультурного наукових підходів. Мета дослідження полягає в розкритті змістової структури пізнавальної спрямованості студентів в процесі вивчення іноземної мови та визначенні чинників, які впливають на її формування. Методологія дослідження включає аналіз і синтез наукових джерел, порівняння різних підходів, класифікацію та систематизацію наукових поглядів, що дозволило сформувати цілісне бачення проблеми. Результати аналізу виявили, що пізнавальна спрямованість студентів формується під впливом психологічних механізмів (мотивації, самооцінки, впевненоcті), когнітивних стратегій (метакогнітивна регуляція, індивідуалізація навчання), активної навчальної діяльності, педагогічної організації процесу та соціокультурного середовища (використання автентичних матеріалів, міжкультурна взаємодія).У висновках зазначено, що пізнавальна спрямованість студентів університету є багатокомпонентним утворенням, яке охоплює мотиваційні, емоційні, когнітивні та поведінкові аспекти, і визначає ефективність навчального процесу. Перспективи подальших досліджень спрямовані на розробку організаційно-педагогічних умов, що сприятимуть її розвитку в контексті іншомовної освіти.
Посилання
Бех І. Діяльнісний підхід у навчанні: методологічні засади. Педагогіка і психологія. 2005. № 4. С. 45–53.
Грицюк Л. Філюк Л. М. Формування пізнавальної спрямованості студентів у процесі вивчення іноземних мов. Професійна педагогіка. 2018. № 1. С. 160–167.
Коломієць С. Роль метакогнітивної регуляції у процесі вивчення іноземних мов. Іноземні мови. 2017. № 3. С. 51–55.
Костюк Г. С. Навчальна діяльність і розвиток учня. Психологічна наука в Україні. Т. 1. К. : Наук. думка, 2006. С. 120–132.
Плахотник О. Соціокультурні аспекти навчання іноземних мов студентів університету. Педагогічний дискурс. 2019. № 26. С. 154–158.
Тарасенко М. Психологічні аспекти формування мотивації до вивчення іноземних мов. Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 3 (79). С. 88–95.
Яшнікова О. Когнітивні особливості студентів як фактор навчальної успішності. Теоретичні питання культури, освіти та виховання. 2020. № 2. С. 101–106.
Deci Е. Self-Determination Theory and motivation in language learning. Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York : Plenum.1985. Pp. 327–353.
Dweik К. Mindset: The New Psychology of Success. New York: Random House, 2006.
Rogoff B. The Cultural Nature of Human Development. Oxford : Oxford Univ. Press, 2003.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.