МЕЛОДІЯ ТАНҐО ЯК СИМВОЛ БЕЗСМЕРТЯ В РОМАНІ «ТАНҐО СМЕРТІ» ЮРІЯ ВИННИЧУКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-933Х/2024-ХХII-7Ключові слова:
мелодія танґо, символ, безсмертя, реінкарнація, сучасна українська проза, Ю. ВинничукАнотація
У статті розглянуто роль мелодії танґо в романі «Танґо смерті» Ю. Винничука як символу безсмертя, що не лише відображає емоційний стан персонажів, а й підкреслює глибокі філософські теми, пов’язані з безсмертям, пам'яттю та реінкарнацією. Виявлено вплив мелодії на емоційну глибину подій твору, зв’язок між епохами, поєднання минулого і теперішнього. Танґо в романі постає не лише естетичним елементом, а й важливим концептуальним інструментом, що відтворює взаємозв’язок між життям і смертю, при цьому підкреслюючи циклічність часу. Досліджено, як через музичний мотив автор акцентує увагу на безсмерті кохання, що продовжує існувати через роки та різні втілення душ, і на пам’яті, що зберігає досвід минулих життів. У статті запропоновано новий погляд на філософське наповнення роману, підкреслено значення мелодії як засобу вираження вічних тем людського буття: зв’язку життя та смерті, невмирущості кохання, спогадів. Мотив реінкарнації проходить через увесь текст, поєднуючи різні сюжетні лінії та повертаючи персонажів до пережитих ними моментів, спогади повертаються до героїв за допомогою мелодії танґо. Ці теми підкріплюються арканумським трактатом Йоганна Калькбреннера, з якого герої дізнаються, що особливі ноти танґо можуть пробуджувати спогади про попередні життя. Ю. Винничук передає цю ідею через внутрішні роздуми героїв та містифікації. Опис взаємодії між людьми та їхнім минулим підкреслюється філософськими роздумами про те, що справжнє безсмертя не у фізичному існуванні, а в здатності відроджуватися через мелодію і пам’ять.
Посилання
Винничук Ю. «Танґо смерті» : роман. Харків : Фоліо, 2015. 379 с.
Вісім тактів забутої музики 1982 року. УкрКіноХроніка. YouTube: вебсайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=urhSeXdL_Zg.
Голобородько Я. Інтертекстуальність й ультрасексуальність. Синекура Юрія Винничука. Артеґраунд. Український літературний істеблішмент : зб. ст. Київ : Факт. 2006. С. 101–118.
Кискін О. Урбаністичний хронотоп у постмодерністському романі: автореф. дис. … канд. філол. наук : спец. 10.01.01 «Українська література». Київ, 2006. 22 с.
Ковалевська Є. «Танго смерті» Юрія Винничука – вир історії і містифікації. Інтерв’ю. BBC Україна: вебсайт. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/entertainment/2012/11/121116_book_2012_interview_vynnychuk_ek.
Коваленко Д. Інтертекстуальний простір роману Юрія Винничука «Танґо смерті». Слово і Час. № 2. 2018. С. 80–86. URL: https://il-journal.com/index.php/journal/article/view/166/688.
Коваленко Д. Моделювання образів часопростору в сучасному українському романі: дис. …на здоб канд. філол. наук : 10.01.01. Київ, 2018. 215 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Kovalenko_Diana/ Modeliuvannia_obraziv_chasoprostoru_v_suchasnomu_ukrainskomu_romani.pdf.
Косарєва Г. Часопросторові топоси пам’яті у романі «Танґо смерті» Ю. Винничука. Модель пам’яті в українській пост/модерністській літературі : колективна монографія. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2019. С. 74–84. URL: https://cutt.ly/P0Y4aKY.
Левченко Г. Трюк, атракціон і гротеск у поетиці роману Юрія Винничука «Танґо смерті». Сучасні літературознавчі студії. Літературні виміри видовищних форм культури : зб. наук. праць. 2017. Вип. 14. С. 264–275.
Монолатій І. Від міста-перехрестя до міста-жертви: Львів у романі Юрія Винничука «Танго смерті». Місто: історія, культура, суспільство. 2020. № 9 (2). С. 141–153. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 343355680_VID_MISTA-PEREHRESTA_DO_MISTA-ZERTVI_LVIV _U_ROMANI_URIA_VINNICUKA_TANGO_SMERTI.
Олійник І. «Танґо смерті» Юрія Винничука: зберігаючи пам’ять поколінь. The Claquers. URL: https://theclaquers.com/posts/9269.
Пагіря О. «Танго смерті»: музика за колючим дротом ІІІ Райху. Збруч: інтернет-журнал. URL: https://zbruc.eu/node/91945.
Підкуймуха Л. Мовне життя Львова в художніх текстах Юрія Винничука. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія». 2019. Вип. 7. С. 125–128. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/bitstreams/d47eae58-76f2-4abe-954a-1047294b17ea/download.
Рутар Х. Травмована чи міфологізована пам’ять? (на матеріалі роману «Танґо смерті» Юрія Винничука). Сучасні проблеми мовознавства і літературознавства (збірник наукових праць). 2018. Вип. 23. С. 294–298. URI: http://er.ucu.edu.ua/ handle/1/2363.
Семків Р. Юрій Винничук як центральна постать галицької бурлескної літератури. Після постмодернізму? 2012. С. 83–98. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/10930.
Чимиркова О. Топос Львова як місце пам’яті у романі Ю. Винничука «Танго смерті». Українські студії в європейському контексті. 2020. № 1. С. 183–188. URL: http://obrii.org.ua/usec/storage/conference/zb_vol2_ 20201.pdf.