TANGO MELODY AS A SYMBOL OF IMMORTALITY IN THE NOVEL “TANGO OF DEATH” BY YURIY VYNNYCHUK
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-933Х/2024-ХХII-7Keywords:
tango melody, symbol, immortality, reincarnation, modern Ukrainian prose, Yu. VynnychukAbstract
The article examines the role of the tango melody in the novel “Tango of Death” by Yu. Vynnychuk is a symbol of immortality, which not only reflects the emotional state of the characters but also emphasizes deep philosophical themes related to immortality, memory and reincarnation. The influence of the melody on the emotional depth of the events of the work, the connection between eras, the combination of the past and the present has been revealed. In the novel, tango appears as an aesthetic element and an essential conceptual tool reproducing the relationship between life and death while emphasizing the cyclical nature of time. It is studied how, through a musical motif, the author focuses on the immortality of love, which continues to exist through years and different incarnations of souls, and on memory, which preserves the experience of past lives. The article offers a new look at the philosophical content of the novel, emphasizing the importance of melody to express the eternal themes of human existence: the connection between life and death, the immortality of love, and memories. The motif of reincarnation runs throughout the text, connecting the various storylines and bringing the characters back to the moments they have experienced, the memories returning to the characters with the help of a tango melody. These themes are reinforced by an arcanum treatise by Johann Kalkbrenner, from which the characters learn that special tango notes can awaken memories of past lives. Yu. Vynnychuk conveys this idea through the character's inner thoughts and mystifications. The description of the interaction between people and their past is emphasized by philosophical reflections that true immortality is not in physical existence but in the ability to be reborn through melody and memory.
References
Винничук Ю. «Танґо смерті» : роман. Харків : Фоліо, 2015. 379 с.
Вісім тактів забутої музики 1982 року. УкрКіноХроніка. YouTube: вебсайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=urhSeXdL_Zg.
Голобородько Я. Інтертекстуальність й ультрасексуальність. Синекура Юрія Винничука. Артеґраунд. Український літературний істеблішмент : зб. ст. Київ : Факт. 2006. С. 101–118.
Кискін О. Урбаністичний хронотоп у постмодерністському романі: автореф. дис. … канд. філол. наук : спец. 10.01.01 «Українська література». Київ, 2006. 22 с.
Ковалевська Є. «Танго смерті» Юрія Винничука – вир історії і містифікації. Інтерв’ю. BBC Україна: вебсайт. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/entertainment/2012/11/121116_book_2012_interview_vynnychuk_ek.
Коваленко Д. Інтертекстуальний простір роману Юрія Винничука «Танґо смерті». Слово і Час. № 2. 2018. С. 80–86. URL: https://il-journal.com/index.php/journal/article/view/166/688.
Коваленко Д. Моделювання образів часопростору в сучасному українському романі: дис. …на здоб канд. філол. наук : 10.01.01. Київ, 2018. 215 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Kovalenko_Diana/ Modeliuvannia_obraziv_chasoprostoru_v_suchasnomu_ukrainskomu_romani.pdf.
Косарєва Г. Часопросторові топоси пам’яті у романі «Танґо смерті» Ю. Винничука. Модель пам’яті в українській пост/модерністській літературі : колективна монографія. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2019. С. 74–84. URL: https://cutt.ly/P0Y4aKY.
Левченко Г. Трюк, атракціон і гротеск у поетиці роману Юрія Винничука «Танґо смерті». Сучасні літературознавчі студії. Літературні виміри видовищних форм культури : зб. наук. праць. 2017. Вип. 14. С. 264–275.
Монолатій І. Від міста-перехрестя до міста-жертви: Львів у романі Юрія Винничука «Танго смерті». Місто: історія, культура, суспільство. 2020. № 9 (2). С. 141–153. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 343355680_VID_MISTA-PEREHRESTA_DO_MISTA-ZERTVI_LVIV _U_ROMANI_URIA_VINNICUKA_TANGO_SMERTI.
Олійник І. «Танґо смерті» Юрія Винничука: зберігаючи пам’ять поколінь. The Claquers. URL: https://theclaquers.com/posts/9269.
Пагіря О. «Танго смерті»: музика за колючим дротом ІІІ Райху. Збруч: інтернет-журнал. URL: https://zbruc.eu/node/91945.
Підкуймуха Л. Мовне життя Львова в художніх текстах Юрія Винничука. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія». 2019. Вип. 7. С. 125–128. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/bitstreams/d47eae58-76f2-4abe-954a-1047294b17ea/download.
Рутар Х. Травмована чи міфологізована пам’ять? (на матеріалі роману «Танґо смерті» Юрія Винничука). Сучасні проблеми мовознавства і літературознавства (збірник наукових праць). 2018. Вип. 23. С. 294–298. URI: http://er.ucu.edu.ua/ handle/1/2363.
Семків Р. Юрій Винничук як центральна постать галицької бурлескної літератури. Після постмодернізму? 2012. С. 83–98. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/10930.
Чимиркова О. Топос Львова як місце пам’яті у романі Ю. Винничука «Танго смерті». Українські студії в європейському контексті. 2020. № 1. С. 183–188. URL: http://obrii.org.ua/usec/storage/conference/zb_vol2_ 20201.pdf.