“... В КІНЦІ СЦЕНАРІЮ HAPPY END”: НАРАТИВНА ОРГАНІЗАЦІЯ ТВОРУ С. КУРИЛОВА “САМ В ОКЕАНІ”

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-9-37-44

Ключові слова:

С. Курилов, наратив, гомодієгетичний наратор, пролепсис, йога.

Анотація

Метою наукової розвідки є проаналізувати експлікацію авторського задуму у книзі “Сам в океані: історія втечі”. Специфіка наративної організації твору полягає в тому, що в ньому репрезентовано ніби дві авторські свідомості: Станіслава Курилова (автора, наратора) і його дружини Олени Генделєвої-Курилової (укладачки посмертного видання книги). О. Генделєва- Курилова компонувала текст з автентичних нотаток чоловіка, тому є авторкою композиції розділів як реалізації авторської інтенції зокрема і наративної стратегії загалом. У статті зроблено спробу з’ясувати авторську інтенцію в побудові наративної стратегії, розглянувши твір крізь захоплення головного героя духовними практиками, а також ураховуючи те, що прижиттєве видання книги Курилова мало назву “Шлях”. Відповідно, проведено паралелі між наративами С. Курилова і шляхом духовного розвитку йога, що включає в себе особистий шлях вісьмома щаблями раджа-йоги та соціальний шлях проходження дев’яти світів. Внутрішня фіксована фокалізація (за Ж. Женеттом), позиція всевідаючого наратора створюють передумови для численних флешбеків голосу оповідача. Це дає можливість реципієнтові простежити формування особистості головного героя і його шлях саморозвитку. З’ясовано, що композиція твору має нелійнійний характер: перший розділ “Втеча” є кульмінацією, “в кінці сценарію happy end” (фраза з пісні гурту “Антитіла”, кліп на яку знято за мотивами історії С. Курилова). Історія про втечу з лайнера є так званим “дзеркалом” – проміжним етапом між п’ятим і шостим світами, кризовим моментом у житті, коли людина усвідомлює свою істинну сутність і призначення на шляху. Подальші розділи “Пошук шляху”, “Море”, “Бог” презентують проходження оповідачем якогось із дев’яти світів. Наратор у розділі “Йога” оповідає про свій досвід в опануванні щаблів раджа- йоги. Включення О. Генделєвою-Куриловою деяких розділів до книги стає вмотивованим, якщо розглядати їхній зміст як проходження п’ятого світу — матеріальних і духовних цінностей людей.

Посилання

Антитіла: офіційний сайт. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://antytila.com/page/pro_gurt.html

Беленицкий Л. М. (Свами Матхара). Технология пути / Л. М. Беленицкий. – К. : Ника-центр, 1998. – 512 с.

Вайскопф М. Возвращение на чудо-остров / Михаил Вайскопф. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gendelev.org/kontekst/lyudi-iteksty/324-chudo-ostrov-s-kurilov.html

Ганошенко Ю. А. Мандрівка як універсальна метафора буття в романах Олега Шинкаренка / Ю. А. Ганошенко // Наукові праці: наук. журн. / Чорном. нац. ун-т ім. Петра Могили; ред. кол.: О. В. Пронкевич (голова) [та ін.]. – Миколаїв, 2018. – Т. 316. Вип. 304. – 120 с. – С. 21–24.

Гірняк М. Таємниця роздвоєного обличчя: Авторська свідомість в інтелектуальній прозі Віктора Петрова-Домонтовича / М. Гірняк. – Львів : Літопис, 2008. – 286 с.

Женетт Ж. Повествовательный дискурс // Женетт Ж. Фигуры. В 2-х т. Т. 2. – М. : Изд-во им. Сабашниковых, 1998. – 472 с.

Зборовська Н. В. Психоаналіз і літературознавство: Посібник / Н. В. Зборовська. – К. : «Академвидав», 2003. – 392 с.

Курилов С. В. Сам в океані: історія втечі / Слава Курилов. – К. : Час майстрів, 2019. – 248 с.

Турган О. Д., Гребенюк Т. В. Універсальні категорії в системі літературного твору (модерністська та постмодерна світоглядно-художні

парадигми) : [монографія] / О. Д. Турган, Т. В. Гребенюк. – Запоріжжя : Просвіта, 2008. – 292 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-08