“… AT THE END OF THE SCENARIO WILL BE THE HAPPY END”: THE NARRATIVE ORGANIZATION OF S. KURILOV’S “ALONE IN THE OCEAN”
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-9-37-44Keywords:
S. Kurilov, narrative, homodiegetic narrator, prolepsis, yoga.Abstract
The scientific research aims to analyze the explication of the author’s intention in the book “Alone in the Ocean: a story of escape”. The specifics of the narrative organization of the work are that it seems to represent two authors’ consciousnesses: the consciousness of Stanislav Kurilov, who is the author and narrator and the one of his wife Olena Gendeleva-Kurilova, the compiler of the posthumous edition of the book. O. Gendeleva-Kurilova compiled the text from authentic notes of her husband; that is why she is the author of chapters’ composition as a realization of the very author’s intention in particular and narrative strategy in general. The article attempts to discover the author’s intention in development of the narrative strategy; the work is examined through the protagonist’s keenness on spiritual practices and taking into account the fact that the lifetime edition of Kurilov’s book was called “The Way”. Consequently, the parallels are drawn between Kurilov’s narratives and the way of the yoga’s spiritual growth that includes the personal journey via eight stages of raja yoga and the social way of passing the nine worlds. The internal fixed focalization (by G. Genette), the position of the all-knowing narrator create the preconditions for numerous flashbacks of the narrator’s voice. This enables the recipient to follow up the formation of the protagonist’s personality and his/her way of self-development. It is found that the composition of the work is non-linear: the first part “Escape” is the culmination, “at the end of the scenario will be the happy end” (a phrase from the song of the Ukrainian band “Antytila”, the clip of which was taken based on the story of S. Kurilov). The story of escaping from a liner is a so-called “mirror”, the intermediate stage between the fifth and sixth worlds, a crisis moment in life when one realizes his/her true essence and destinaiton on the way. Further parts “Finding the Way”, “Sea”, “God” represent the narrator’s passing one of the nine worlds. In the part called “Yoga” the narrator retells his experience in mastering of raja-yoga stages. The inclusion of certain parts by O. Gendeleva-Kurilova in the book becomes reasonable and motivated if we consider them as passing through the fifth world – the material and spiritual values of humans.
References
Антитіла: офіційний сайт. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://antytila.com/page/pro_gurt.html
Беленицкий Л. М. (Свами Матхара). Технология пути / Л. М. Беленицкий. – К. : Ника-центр, 1998. – 512 с.
Вайскопф М. Возвращение на чудо-остров / Михаил Вайскопф. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gendelev.org/kontekst/lyudi-iteksty/324-chudo-ostrov-s-kurilov.html
Ганошенко Ю. А. Мандрівка як універсальна метафора буття в романах Олега Шинкаренка / Ю. А. Ганошенко // Наукові праці: наук. журн. / Чорном. нац. ун-т ім. Петра Могили; ред. кол.: О. В. Пронкевич (голова) [та ін.]. – Миколаїв, 2018. – Т. 316. Вип. 304. – 120 с. – С. 21–24.
Гірняк М. Таємниця роздвоєного обличчя: Авторська свідомість в інтелектуальній прозі Віктора Петрова-Домонтовича / М. Гірняк. – Львів : Літопис, 2008. – 286 с.
Женетт Ж. Повествовательный дискурс // Женетт Ж. Фигуры. В 2-х т. Т. 2. – М. : Изд-во им. Сабашниковых, 1998. – 472 с.
Зборовська Н. В. Психоаналіз і літературознавство: Посібник / Н. В. Зборовська. – К. : «Академвидав», 2003. – 392 с.
Курилов С. В. Сам в океані: історія втечі / Слава Курилов. – К. : Час майстрів, 2019. – 248 с.
Турган О. Д., Гребенюк Т. В. Універсальні категорії в системі літературного твору (модерністська та постмодерна світоглядно-художні
парадигми) : [монографія] / О. Д. Турган, Т. В. Гребенюк. – Запоріжжя : Просвіта, 2008. – 292 с.