Жанрові модифікації дитячого детективу: теоретичний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933Х-2018-1-7-105-115

Ключові слова:

дитячий детектив, жанрова модифікація, синтез жанрів, генералізація жанрів, трансформація жанрів, гібридизація жанрів.

Анотація

Стаття присвячена проблемі жанрових модифікацій у дитячих детективах. У ході аналізу текстів встановлено, що всі вони більшою або меншою мірою піддаються певній видозміні. Рухливість форм визначили загальні тенденції розвитку жанрів: пошук нових унікальних художніх засобів, прагнення перевершити “акул пера”, максимальне розкриття особливостей індивідуально-авторського стилю, тяжіння до інтертекстуальності та інтермедіальності. Жорсткі жанрові закони втратили свою авторитетність й непорушність для письменників кінця ХІХ – початку ХХ століття,, що й призвело до розмивання меж. Виявлено, що сучасна масова література представлена розгалуженою системою жанрів, які знаходяться у постійній взаємодії і представляють синтезовані утворення. Нові структури виникають на основі: модифікації традиційних форм, трансформації окремих елементів, гібридизації з іншими жанрами або мистецькими напрямами. Перебудова моделі читання, зорієнтованість на максимальне задоволення запитів сучасних реципієнтів, зумовили створення письменниками нових або генералізації вже існуючих тем, сюжетів, образів головних персонажів і оповідних структур. Доведено, що дитячий детектив від самого початку існування зазнає модифікації. Оскільки, він не є класичним жанром у колі дитячого читання, наприклад як казка або байка. Традиції дитячої літератури підпорядковують риси детективного жанру та певним чином адаптують і структурують їх. Письменники враховують специфіку аудиторії: обирають доступну наративну модель, позбавляють дискурсу жорстокості, полегшують детективну інтригу, головний герой максимально наближений до читачів або добре їм знайомий. У структурі цих текстів змішуються складові двох або декількох жанрів, певним чином перетворюються і створюють новий художній закрут. Визначенні наступні шляхи реалізації змін у дитячих детективах: внутрішньородовий синтез; міжродові схрещення; міжмистецькі поєднання; трансформація елементів зовнішньої і внутрішньої форм твору; зміни під тиском комерційних законів книжкового ринку.

Посилання

Бернадська Н. І. Теорія роману як жанру в українському літературознавстві : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філол. наук : спец. 10.01.06 “Теорія літератури” / Н. І. Бернадська. – К., 2005. – 36с.

Бовсунівська Т. В. Теорія літературних жанрів : Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману : [підручник] / Тетяна Бовсунівська. – К. : Вид.-полігр. центр “Київ. ун-т”, 2009. – 519 с.

Бовсунівська Т. В. Когнітивна жанрологія та поетика : [монографія] / Тетяна Бовсунівська. – К. : Вид.-полігр. центр “Київ. ун-т”, 2010. – 180с.

Вайброу І. Малий Вовчик – лісовий детектив [роман] : / Іан Вайброу ; [пер.з англ. О. Стадника]. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2014. – 112 с.

Іванюк Б. П. Жанрологічний словник : Лірика : [текст] / Борис Іванюк. – Чернівці : Рута, 2001. – 92 с.

Копистянська Н.Х. Жанр, жанрова система у просторі літературознавства : [монографія] / Нонна Копистянська. – Львів : ПЛІС, 2005. – 368 с.

Крапівник Г. О. Гібридизація форм детективного жанру як відображення сучасного культурного процесу / Галина Крапівник // Грані. – Дніпропетровськ, 2014. – № 6. – С. 36–40.

Лексикон загального та порівняльного літературознавства / [за ред. А. Волкова, О. Бойченка, І. Зварича та ін]. – Чернівці : Золоті литаври, 2001. – 636 с.

Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / [авт.-уклад. Ю. І. Ковалів].– К. : ВЦ “Академія”, 2007. – Т. 1. – 608 с.

Луков В. А. Жанры и жанровые генерализации / Владимир Луков // Знание. Понимание. Умение. – М., 2006. – №1. – С. 141–148.

Миллер К. Кики Страйк и гробница императрицы: [повесть] / Кирстен Миллер ; [пер.з англ. С. Б. Лихачева]. – СПб : Домино, 2009. – 512 с.

Романенко О. В. Семіосфера української масової літератури : Текст. Читач. Епоха : [монографія] / Олена Романенко. – К. : Приватний видавець Якубець А. В., 2014. – 364 с.

Сендика Р. Про культурологічну теорію жанру / Р. Сендика // Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. / [упоряд. Б. Бакули ; за заг. ред. В. Моренця] ; пер. з пол. С. Яковенка. – К. : Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2008. – С. 467–491.

Філоненко С. О. Масова література в Україні : дискурс / ґендер / жанр : [монографія] / Софія Філоненко. – Донецьк : ЛАНДОН – ХХІ, 2011. – 432 с.

Brown N. The Work of Art in the Age of its Real Subsumption under Capital [Електронний ресурс] / Nicolas Brown // Nonsite. – 2012. – March 13. – Режим доступу : http://nonsite.org/editorial/the-work-of-art-in-the-age-of-its-real-subsumption-under-capital.

Gelder K. Popular Fiction : The Logics and Practices of a Literary Field : [book] / Ken Gelder. – New York : Routledge, 2004. – 179 p.

Pavel T. Literary Genres as Norms and Good Habits / Thomas Pavel // New Literary History. – Baltimore : The Johns Hopkins University Press. – 2003. – Vol. 34. – No. 2. – P. 201–210.

Radway J. Reading the Romance : Women, Patriarchy, and Popular Literature : [book] / Janice Radway. – Chapel Hill : University of North Carolina Press, 2009. – 276 p.

Worth S. E. In Defense of Reading : [book] / Sarah E. Worth. – London: Rowman & Littlefield International, 2017. – 242 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-22

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО СТУДІЇ З ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА КОМПАРАТИВІСТИКИ