Genre modifications of the children’s detective story: theoretical aspect

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933Х-2018-1-7-105-115

Keywords:

children’s detective story, genre modification, synthesis of genres, genres generalization, transformation of genres, hybridization of genres.

Abstract

The article is focused on the problem of genre modifications in the children’s detective stories. During the analysis of the texts, it was found that they are more or less marked to submit by certain modification. Mobility of forms was defined by general tendencies of genres development: search of new unique artistic facilities, aspiration to surpass the "sharks of pens", maximal opening of features of individually-authorial style, gravitation to intertextuality and intermedialism. Hard genre laws lost authoritativeness and inviolability for the writers offend of ХІХ – beginning of ХХ of century, which led to the blurring of borders. It is educed that modern mass literature is presented by the ramified system of genres that are in permanent co-operation and present the synthesized formations. New structures arise up on basis: modifications of traditional forms, transformation of separate elements, hybridization with other genres or artistic directions. Alteration of the model of reading, orientation on the maximum satisfaction of queries of modern recipients, stipulated creation or generalization of already existing themes, plots, characters of main characters and narrative structures the writers of new. It has been proved that children’s detective story is undergoing modifications from the very beginning. Because, he is not a classic genre of children's reading, such as a fairy tale or fable. Traditions of children's literature are subordinated to the features of the detective genre and in a certain way adapt and structure them. The writers take into account the specifics of the audience: they choose an accessible narrative model, deprive the discourse of cruelty, facilitate the detective intrigue, the protagonist is as close to the reader or well-known to them. In the structure of these texts, the components of two or more genres are mixed, in a certain way transformed and create a new artistic bend. Determine the following ways of implementing changes in children's detective stories: intrageneric synthesis; intercourse crossing; inter-artistic combinations; transformation of the elements of the external and internal forms of the work; changes under pressure from the commercial laws of the book market.

References

Бернадська Н. І. Теорія роману як жанру в українському літературознавстві : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філол. наук : спец. 10.01.06 “Теорія літератури” / Н. І. Бернадська. – К., 2005. – 36с.

Бовсунівська Т. В. Теорія літературних жанрів : Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману : [підручник] / Тетяна Бовсунівська. – К. : Вид.-полігр. центр “Київ. ун-т”, 2009. – 519 с.

Бовсунівська Т. В. Когнітивна жанрологія та поетика : [монографія] / Тетяна Бовсунівська. – К. : Вид.-полігр. центр “Київ. ун-т”, 2010. – 180с.

Вайброу І. Малий Вовчик – лісовий детектив [роман] : / Іан Вайброу ; [пер.з англ. О. Стадника]. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2014. – 112 с.

Іванюк Б. П. Жанрологічний словник : Лірика : [текст] / Борис Іванюк. – Чернівці : Рута, 2001. – 92 с.

Копистянська Н.Х. Жанр, жанрова система у просторі літературознавства : [монографія] / Нонна Копистянська. – Львів : ПЛІС, 2005. – 368 с.

Крапівник Г. О. Гібридизація форм детективного жанру як відображення сучасного культурного процесу / Галина Крапівник // Грані. – Дніпропетровськ, 2014. – № 6. – С. 36–40.

Лексикон загального та порівняльного літературознавства / [за ред. А. Волкова, О. Бойченка, І. Зварича та ін]. – Чернівці : Золоті литаври, 2001. – 636 с.

Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / [авт.-уклад. Ю. І. Ковалів].– К. : ВЦ “Академія”, 2007. – Т. 1. – 608 с.

Луков В. А. Жанры и жанровые генерализации / Владимир Луков // Знание. Понимание. Умение. – М., 2006. – №1. – С. 141–148.

Миллер К. Кики Страйк и гробница императрицы: [повесть] / Кирстен Миллер ; [пер.з англ. С. Б. Лихачева]. – СПб : Домино, 2009. – 512 с.

Романенко О. В. Семіосфера української масової літератури : Текст. Читач. Епоха : [монографія] / Олена Романенко. – К. : Приватний видавець Якубець А. В., 2014. – 364 с.

Сендика Р. Про культурологічну теорію жанру / Р. Сендика // Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. / [упоряд. Б. Бакули ; за заг. ред. В. Моренця] ; пер. з пол. С. Яковенка. – К. : Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2008. – С. 467–491.

Філоненко С. О. Масова література в Україні : дискурс / ґендер / жанр : [монографія] / Софія Філоненко. – Донецьк : ЛАНДОН – ХХІ, 2011. – 432 с.

Brown N. The Work of Art in the Age of its Real Subsumption under Capital [Електронний ресурс] / Nicolas Brown // Nonsite. – 2012. – March 13. – Режим доступу : http://nonsite.org/editorial/the-work-of-art-in-the-age-of-its-real-subsumption-under-capital.

Gelder K. Popular Fiction : The Logics and Practices of a Literary Field : [book] / Ken Gelder. – New York : Routledge, 2004. – 179 p.

Pavel T. Literary Genres as Norms and Good Habits / Thomas Pavel // New Literary History. – Baltimore : The Johns Hopkins University Press. – 2003. – Vol. 34. – No. 2. – P. 201–210.

Radway J. Reading the Romance : Women, Patriarchy, and Popular Literature : [book] / Janice Radway. – Chapel Hill : University of North Carolina Press, 2009. – 276 p.

Worth S. E. In Defense of Reading : [book] / Sarah E. Worth. – London: Rowman & Littlefield International, 2017. – 242 p.

Published

2025-05-22

Issue

Section

LITERARY CRITICISM STUDIOS IN THEORY OF LITERATURE AND COMPARATIVE STUDIES