ПОЕТИКА ФРАГМЕНТАРНОСТІ В ОПОВІДАННІ РОБЕРТА МУЗІЛЯ «ЧОРНИЙ ДРІЗД»

Автор(и)

  • Леся Голомідова Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет» https://orcid.org/0000-0002-2148-5049

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXV-3

Ключові слова:

мала проза, проза Роберта Музіля, жанр, оповідання, фрагмент, фрагментарність

Анотація

У статті здійснено спробу дослідити поетику фрагментарності у творах малої прози австрійського письменника Роберта Музіля, зокрема в оповіданні «Чорний дрізд». Окреслено актуальність дослідження, яка зумовлена необхідністю комплексного вивчення цього художнього прийому як ключового елемента мистецького світобачення прозаїка. Використовуючи комплексний методологічний підхід, виділено прийом фрагментарної незавершеності, який – у контексті трансформації традиційного реалістичного наративу – формує фундаментальну основу художньої прози митця. У цьому ключі увагу приділено багатогранним функціям фрагмента крізь призму авторського відображення кризи свідомості, ідентичності та мови. Систематизовано та узагальнено результати літературознавчих досліджень, які вказують на особливості деструктивної, тематичної фрагментарності в прозі письменника. На прикладі оповідання «Чорний дрізд» окреслено можливості фрагмента, котрі, як і в романтичній традиції, поєднують семантичну відкритість із внутрішньою завершеністю, набуваючи нового, екзистенційного значення та символізуючи розпад внутрішнього світу індивідуума в епоху модернізму. Увиразнено способи реалізації авторських концепцій «інший стан» («der andere Zustand») та «поєднання» («die Vereinigung»), які стають центральними в парадигмі образо- та жанротворення Р. Музіля. Підкреслено значення символічних образів (чорний дрізд, соловей, двійник), які функціонують як метафоричні маркери втраченої єдності. Доведено, що ці образи увиразнюють непереборну прірву між уламковою, фрагментованою реальністю й прагненням досягти ідеальної цілісності «Я-особи». Зроблено висновок, що Р. Музіль використовує фрагментарність не тільки як стилістичний прийом, але й як засіб для філософського осмислення кризи особистості в епоху модернізму.

Посилання

Голомідова Л. Алегорія страждань у творі малої епічної форми «Клейкий папір для мух» Роберта Музіля. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер.: Філологічні науки. 2018. Вип. 15. С. 197–204.

Голомідова Л. Жанрова поліфонія оповідання Роберта Музіля «Чорний дрізд». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2018. № 37. Т. 1. С. 102–106.

Денисюк І. Жанрові проблеми новелістики. Розвиток жанрів в українській літературі ХІХ – початку ХХ ст. : зб. наук. пр. ; відпов. ред. М. Яценко. Київ, 1986. С. 6–49.

Денисюк І. Літературознавчі та фольклористичні праці : у 3 томах, 4 книгах. Львів, 2005. Т. 1: Літературознавчі дослідження. Книга 1. 432 с.

Зимомря І. Австрійська мала проза ХХ століття: художня світобудова : монографія. ДрогобичТернопіль : Посвіт, 2011. 396 с.

Лексикон загального та порівняльного літературознавства / голова ред. А. Волков Чернівці, 2001. 636 с.

Смірнов А. Німецький романтизм як історичний і філософський феномен: спроба інтерпретації. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство. 2024. Том 14. С. 66–78.

Адорно Т. Теорія естетики. Київ : Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2002. 518 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Adorno_Teodor/Teoriia_estetyky.pdf?

Anz Тh. Literatur der des Expressionismus. Stuttgart, Springer-Verlag, 2002. 260 S.

Anz Тh. Literatur der Existenz: Literarische Psychopathographie und ihre soziale Bedeutung im Frühexpressionismus. Stuttgart, J.B. Metzler, 1977. 223 S.

Benjamin W. Gesammelte Schriften. V•I. hrsg. von Ralf Tiedemann. Suhrkamp Verlag Frankfurt am Main, 1982. URL: https://monoskop.org/images/3/3e/Benjamin_Walter_Gesammelte_Schriften_Band_5_Das_Passagen-Werk.pdf. (дата звернення: 22.09.2025).

Eibl K. Die dritte Geschichte. Hinweise zur Struktur von Robert Musil Erzählung Die Amsel. Poetica. 1970. Vol. 3. S. 455–471.

Grill G. The world as metaphor in Robert Musil’s. The man without qualities: possibility as reality. 2012. URL: https://dokumen.pub/the-world-as-metaphor-in-robert-musils-the-man-without-qualities-9781571135384.html (дата звернення: 22.09.2025).

Illner N. Aktiver Passivismus – Eine Form des Lebens und Schreibens in Robert Musils Roman «Der Mann ohne Eigenschaften». 2022. URL: https://library.oapen.org/bitstream/id/7a96d2fb-0072-40bf-b5e7-a541ee040323/9783839464991.pdf (дата звернення: 22.09.2025).

Mehigan T. Robert Musil and the Question of Science: Ethics, Aesthetics, and the Problem of the Two Cultures. 2020. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781787446755_A42902342/preview-9781787446755_A42902342.pdf (дата звернення: 22.09.2025).

Musil R. Nachlaß zu Lebzeiten. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2017. 154 S.

Wittgenstein L. Tractatus logico-philosophicus. URL: https://people.umass.edu/klement/tlp/tlp-ebook.pdf. (дата звернення: 22.09.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-10