THE POETICS OF FRAGMENTATION IN ROBERT MUSIL’S SHORT STORY “THE BLACKBIRD”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXV-3

Keywords:

short prose, Robert Musil’s prose, genre, short story, fragment, fragmentation

Abstract

The article undertakes an exploration of the poetics of fragmentation in the short prose of the Austrian writer Robert Musil, with a particular focus on the short story “The Blackbird”. The study’s relevance is outlined, stemming from the need for a comprehensive examination of this artistic device as a key element of the author’s creative worldview. Using a comprehensive methodological approach, the research identifies the technique of fragmentary incompleteness, which, in the context of the transformation of the traditional realistic narrative, forms a fundamental basis for the artist’s prose. In this regard, attention is paid to the multifaceted functions of the fragment through the prism of the author’s reflection on the crisis of consciousness, identity, and language.The article systematizes and summarizes the findings of literary scholarship that point to the specifics of destructive, thematic fragmentation in the writer’s prose. Using “The Blackbird” as an example, the study outlines the fragment’s potential, which, as in the Romantic tradition, combines semantic openness with internal completeness, yet acquires a new existential significance and symbolizes the disintegration of the individual’s inner world in the era of modernism. The paper highlights the ways in which Musil’s concepts of “the other state” (der andere Zustand) and “the union” (die Vereinigung) are realized, becoming central to his image and genre formation. The significance of symbolic images (the blackbird, the nightingale, the double) is underscored, as they function as metaphorical markers of a lost unity. It is demonstrated that these images emphasize the insurmountable chasm between fragmented reality and the striving to achieve the ideal wholeness of the “I-person”. The conclusion is drawn that Musil uses fragmentation not only as a stylistic device but also as a means for a philosophical exploration of the crisis of the individual in the modernist era.

References

Голомідова Л. Алегорія страждань у творі малої епічної форми «Клейкий папір для мух» Роберта Музіля. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер.: Філологічні науки. 2018. Вип. 15. С. 197–204.

Голомідова Л. Жанрова поліфонія оповідання Роберта Музіля «Чорний дрізд». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2018. № 37. Т. 1. С. 102–106.

Денисюк І. Жанрові проблеми новелістики. Розвиток жанрів в українській літературі ХІХ – початку ХХ ст. : зб. наук. пр. ; відпов. ред. М. Яценко. Київ, 1986. С. 6–49.

Денисюк І. Літературознавчі та фольклористичні праці : у 3 томах, 4 книгах. Львів, 2005. Т. 1: Літературознавчі дослідження. Книга 1. 432 с.

Зимомря І. Австрійська мала проза ХХ століття: художня світобудова : монографія. ДрогобичТернопіль : Посвіт, 2011. 396 с.

Лексикон загального та порівняльного літературознавства / голова ред. А. Волков Чернівці, 2001. 636 с.

Смірнов А. Німецький романтизм як історичний і філософський феномен: спроба інтерпретації. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство. 2024. Том 14. С. 66–78.

Адорно Т. Теорія естетики. Київ : Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2002. 518 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Adorno_Teodor/Teoriia_estetyky.pdf?

Anz Тh. Literatur der des Expressionismus. Stuttgart, Springer-Verlag, 2002. 260 S.

Anz Тh. Literatur der Existenz: Literarische Psychopathographie und ihre soziale Bedeutung im Frühexpressionismus. Stuttgart, J.B. Metzler, 1977. 223 S.

Benjamin W. Gesammelte Schriften. V•I. hrsg. von Ralf Tiedemann. Suhrkamp Verlag Frankfurt am Main, 1982. URL: https://monoskop.org/images/3/3e/Benjamin_Walter_Gesammelte_Schriften_Band_5_Das_Passagen-Werk.pdf. (дата звернення: 22.09.2025).

Eibl K. Die dritte Geschichte. Hinweise zur Struktur von Robert Musil Erzählung Die Amsel. Poetica. 1970. Vol. 3. S. 455–471.

Grill G. The world as metaphor in Robert Musil’s. The man without qualities: possibility as reality. 2012. URL: https://dokumen.pub/the-world-as-metaphor-in-robert-musils-the-man-without-qualities-9781571135384.html (дата звернення: 22.09.2025).

Illner N. Aktiver Passivismus – Eine Form des Lebens und Schreibens in Robert Musils Roman «Der Mann ohne Eigenschaften». 2022. URL: https://library.oapen.org/bitstream/id/7a96d2fb-0072-40bf-b5e7-a541ee040323/9783839464991.pdf (дата звернення: 22.09.2025).

Mehigan T. Robert Musil and the Question of Science: Ethics, Aesthetics, and the Problem of the Two Cultures. 2020. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781787446755_A42902342/preview-9781787446755_A42902342.pdf (дата звернення: 22.09.2025).

Musil R. Nachlaß zu Lebzeiten. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2017. 154 S.

Wittgenstein L. Tractatus logico-philosophicus. URL: https://people.umass.edu/klement/tlp/tlp-ebook.pdf. (дата звернення: 22.09.2025).

Published

2025-12-10