SEA AS FIELD: ARCHETYPAL EXISTENTIAL TOPOI IN E. HEMINGWAY’S SHORT NOVEL “THE OLD MAN AND THE SEA”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-9-165-174

Keywords:

E. Hemingway’s short novel The Old Man and the Sea, concept “Home – Field – Temple”, “Field” topos.

Abstract

This paper allows a new interpretation of Ernest Hemingway’s short novel The Old Man and the Sea. The purpose of the study is to combine literary view on the text and to analyse it using interdisciplinary methods along with applying archetypal analysis and comparative analysis which allows more “stereoscopic” view on characters and conflicts depicted by the author. To achieve this purpose, an archetypal concept “Home – Field – Temple” has been utilised, the universal nature of which was proven by K. Jung, M. Heidegger, H. Hachev, S. Krymskyi. Thus, the analysis of the literary work has also involved certain philosophical categories. The abovementioned conceptual topoi form an existential basis of an epic work the recognition of which facilitates perception of the events in a work as not “plane”. In E. Hemingway’s short novel, all three existential topoi are represented, however, while “Home” and “Temple” can be found in only several scenes (which is characteristic of such type of works), the “Field”topos, which in the context of this short novel is represented by the Sea, has gained the fullest representation. The Sea as a vitally important space for the protagonist, an old fisherman named Santiago, involves all the features of the “Field” topos with its inherent binary semantics: on the one hand it is, to some extent, a necessary “cornucopia” for Santiago and the likes, comparable to farmer who grow crops on their land, and on the other hand it is a strange world which will always remain unknown and mysterious, it is a Field of battle with inclement weather, the elements, “big fish”, sharks, even with himself, like in the analysed work. The abovementioned methods have been used by the author of the study to analyse several literary works predominantly by the Ukrainian authors. The analysis of E. Hemingway’s short novel from this perspective is the first attempt of this kind and this experience can be used for the further interpretation of other works of the author as well as other authors.

References

Більченко Є. В. Мотив чужого у формуванні етнокультурної ідентичності українців / Є. В. Більченко // Вісник Чернігівського державного пед. університету. — Вип. 75. Серія «Філософські науки».— Чернігів, 2010. — С. 84–88.

Гачев Г. Национальные образы мира: Космо – Психо – Логос / Г. Гачев. — М. : Прогресс — Культура, 1995. — 480 с.

Квіт С. Герменевтика стилю / С. Квіт. — К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2011. — 143 с.

Кирилюк О. С. Універсально-культурні структури міфологічних підвалин масової політичної свідомості / О. С. Кирилюк / Універсальні виміри культури. — Одеса, 2000. — С. 27–38.

Копистянська Н. Час і простір у мистецтві слова / Н. Копистянська. — Львів : ПАІС, 2012. — 344 с.

Кримський С. Архетипи української культури / С. Кримський // Під сигнатурою Софії. — К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. — С. 301–319.

Кримський С. Архетипи української ментальності / С. Кримський // Проблеми теорії ментальності ; відп. ред. М. В. Попович. — К. : Наукова думка, 2006. — С. 273–301.

Кримський С. Дім – Поле – Храм / С. Кримський // Про софійність, правду, смисли людського буття : збірн. наук.-публ. і філос. статей / Сергій Кримський. — К. : ІФНАНУ, 2010. — С. 426–439.

Кримський С. Ментальні цінності в контексті виборчої кампанії / С. Кримський // Газета «День». — 2004. — 3 серпня. — С. 1, 4.

Личковах В. А. Філософія етнокультури як новітній напрям народознавства / В. А. Личковах // Вісник Чернігівського державного

університету. Другі Кулішеві читання з філософії етнокультури. Вип. 75. Серія «Філософські науки». — Чернігів, 2010. — С. 3–9.

Могильний А. Пісня Гольфстріму / А. Могильний // Е. Хемінгуей. Старий і море. — К. : Видавничо-виробнича фірма “Котигорошко” ЛТД, 1993. — С. 5–8.

Наливайко Д. Літературна компаративістика вчора і сьогодні / Д. Наливайко // Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи : антологія ; за заг. ред. Д. Наливайка. — К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2009. — С. 5–42.

Семенюк Г. Ф. Літературна майстерність письменника : підручник для студ. вищих навч. закладів / Г. Ф. Семенюк, А. Б. Гуляк, Н. В. Науменко. — К. : КНУ ім. Тараса Шевченка, 2012. — 367 с.

Хайдеггер М. Бытие и время / Мартин Хайдеггер ; пер. с нем. В. В. Бибихина. — СПб. : Наука, 2002. — 451 с.

Хемінгуей Е. Старий море / Е. Хемінгуей. — К. : Видавничо-виробнича фірма “Котигорошко” ЛТД, 1993. — С. 9–70.

Шпенглер О. Закат Европы: очерки морфологии мировой истории : в 2 т. Т. 2 : Всемирно-исторические перспективы / О. Шпенглер ; пер. с нем. и примеч. И. И. Мананькова. — М. : Мысль, 1998. — 606 с.

Юнґ К. Ґ. Архетипи і колективне несвідоме / К. Ґ. Юнґ ; пер. з нім. Катерина Котюк; наук. ред. укр. видання Олег Фешовець. — Львів : Астролябія, 2013. — 588 с.

Published

2025-05-08