Identity of Artist within Tradition of Respect to Motherhood (after Drama Black Panther and White Bear by V. Vynnychenko)
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933Х-2018-1-7-140-149Keywords:
identyty, artist person, literary tradition, modernist drama, mother figure.Abstract
In the article semantics and pragmatics of space and time, disposition of figures, naming are analyzed. Private world of the artist is antagonistic to Bohemian life existence to be display in local cabaret scene. Two persons – Kanevych and Rita – are described in process of changing and choosing of the identity. The writer is playing on metaphor mother and child, and transform them into status either Kanevych and his painting or Rita and her son. In intimate space of home mothers’ element dominates although superficially there are two males and two females in Kanevich’ apartment. Dramatist’s textual strategy is based on glorification of artist nature and practice (interpreted as instinct). The parallel line (mother experience of artist wife) reveals another norm to highline human life, not artifacts, and is draw to be a subversion in a field of social structure. The main marker of this norm is word “it’s the ages“. It parameters constitutes by literal tradition of the Ukraine – texts by Taras Shevchenko and figure of unwed mother and figure of her child as victim. Some Shevchenko’s motif (non-finished painting) and metaphor (verses as children) are considered for context. Identity of male or female is described in situation of crisis, conflicts and attacks of another peoples, and declaring propagandistic positions (the cue of Snowflake, of the artist mother). Under the writer strategy and due an plot order child death is a point of the end of ones manipulations and of the beginning of struggle of absolute egoistic forces and individual yearnings. So institute of mother- and fatherhood is interpreted to be stimulating and limitation to authentic realization and identity. In drama conflict reveals on the level of opposition traditional / modern, usual / another, evident / hiden, domestic / Bohemian; and it to be realized in strange and provocative actions of the principal personages. Reader should see some events and dialogues in play are formatted as a struggle to legitimate a right for authentic and for power on ones neighbours.
References
Агеєва В. Жіночий простір : Феміністичний дискурс українського модернізму / Віра Агеєва. – К. : Факт, 2003. – С. 70 – 125.
Блохіна Н. Драматургія В. Винниченка : феміністичне прочитання / Н. Блохіна // Слово і час. – 2002. – № 4. – С. 33 – 35.
Винниченко В. Вибрані п„єси / Упоряд. М.Г. Жулинський, В.А. Бурбела; Авт. вступ. ст. М.Г. Жулинський. – К. : Мистецтво, 1991. – С. 271 – 330.
Винниченко В. Щоденник / Редакція, вступна стаття і примітки Гр. Костюка. – Едмонтон – Нью-Йорк : КІУС, 1980. – Т.1 : 1911-1920. – 502 с.
Ковалик М. Типологія жіночих характерів у прозі та драматургії Володимира Винниченка 1902 – 1923 рр. : автореф. на здоб. наук. ступеня канд. філол. наук : 10.01.01. – Українська література / Марина Олексіївна Ковалик. – Кіровоград, 2007. – 20 с.
Ковальчук О. Гримаси танатологічного : краса у лабіринті смерті / О. Ковальчук // Дивослово. – 2005. – № 8. – С. 45 – 50.
Лубківська О. Моделі вияву ніцшеанської філософії в українській літературі / О. Лубківська // Сучасність. – 1995. – № 4. – С. 144 – 147.
Миронець Н. Таємниці кохання В. Винниченка (фрагменти документальної розповіді) / Надія Миронець // Українська мова та література. – 2002. – № 3. – С. 11 – 15.
Михида С. Слідами його експериментів : Змістові домінанти та поетика конфлікту в драматургії Володимира Винниченка / Сергій Михида. – Кіровоград : Центрально-Українське видавництво, 2002. – 192 с.
Мороз Л. “Сто рівноцінних правд” : Парадокси драматургії В. Винниченка : Наукове видання / Л. Мороз. – К. : Віпол, 1994. – 208 с.
Панченко В. Будинок з химерами. Творчість В. Винниченка 1900-1920 рр. в європейському літературному контексті / В. Панченко. – Кіровоград, 1998. – 272 с.
Паскевич Н. Ніцшеанство В. Винниченка як джерело модерної мистецької орієнтації у його драматургічних пошуках / Наталія Паскевич // Українська філологія : Школи. Постаті. Проблеми : зб. наук. пр. – Львів, 1999. – Ч. 1. – С. 665 – 674.
Пастух Б. Рання романістика Володимира Винниченка : еволюція жанрової свідомості та динаміка морально-етичної концепції : автореф. на здоб. наук. ступеня канд. філол. наук : 10.01.01. – Українська література / Богдан Васильович Пастух. – Львів, 2007. – 16 с.
Ревакович М. Сексуальність, логос і сила : зображення жінок у романі “Чесність з собою” Володимира Винниченка // Persona non grata : Нариси про Нью-Йоркську групу, модернізм та ідентичність / Maria G. Rewakowicz. – К. : В-во “Часопис “Критика””, 2012. – С. 219 – 234.
Струк Д. Винниченкова моральна лабораторія / Д. Струк // Українське Слово : Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. : У 3 кн. / Упорядн. В. Яременко, Є. Федоренко. – К. : Рось, 1994. – Кн. 1. – С. 275 – 285.
Сумцов Н. Главные мотивы поэзии Т.Г. Шевченко / Н. Сумцов Из украинской старины. – 1905. – №1. – С. 82 – 96.
Тейлор Ч. Етика автентичності / Пер. з англ. – Вид. друге. – К. : Дух і літера, 2013. – 128 с.
Шевченко Т. Повести / Вступ. статья Ю.А. Ивакина ; Прим. В.С. Бородина. – К. : Днипро, 1986. – 455 с.