Reception of Vsevolod Solovyov’s creative works in the Russian literary criticism
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933Х-2018-1-6-167-179Keywords:
literary and critical reception, historical fiction, lubok historical novel, artistic method, creative manner, literary activity, creative heritage.Abstract
The paper deals with the views of the contemporaries on the creative works of Vs. S. Solovyov – a famous Russian historical fiction writer of the turn of the nineteenth and twentieth centuries, the author of the five-volume “Chronicle of Four Generations.” The aim of our study is to give the first in the history of the Solovyov studies analytical review of some critical works which were published in the leading Russian journals and newspapers of the indicated period (“The Historical Herald”, “St. Petersburg Bulletin”, “The Russian Herald”, “The Russian Thought”, “The Russian Antiquity”, “The Observer”) and are considered by us to be the most essential, and also to identify the main tendencies in the evaluation of the writer’s heritage which existed in the Russian literary criticism at that time. On the basis of the detailed analysis of the significant number of the works dedicated to the comprehension of the novelist’s creative way the author of the paper comes to the conclusion that at the end of the nineteenth and beginning of the twentieth centuries, despite the recognition of the readers, the literary and critical reception of his heritage was rather contradictory and it was characterized by a wide range of subjective opinions and evaluations. Characteristic of the prose writer’s literary activity by N. A. Engelhardt, A. A. Izmailov and P. V. Bykov was extremely positive. A. M. Skabichevsky and N. N. Sokolov, on the contrary, estimated it negatively and spoke disdainfully of the fiction writer’s artistic method. Particular emphasis is put on the fact that in the articles by K. P. Medvedsky who often wrote under the pen name K. Petrov diametrically opposite assessments of Vs. S. Solovyov’s creative works are presented. Such ambiguity in the perception of the writer’s literary heritage is explained by the fact that his contemporaries regarded the historical novels created by him mainly from the position of the evaluating and subjective criticism. They were compared by the critics to the works of the genre founder – the Scottish writer Sir Walter Scott, as well as to the outstanding works of the Russian classical literature. As a result of this comparion, numerous “drawbacks” were noted by them. In the course of time, the emphases were shifted and in the face of Vsevolod Solovyov they saw an original creator, worthy of taking a prominent place among the Russian historical writers.
References
Васильева С. А. Творчество Вс. С. Соловьѐва и проблемы массовой литературы: дис. … д-ра филол. наук: 10.01.01 / Твер. гос. ун-т. Тверь, 2009. 345 с.
Измайлов А. А. Всеволод Соловьѐв. Измайлов А. А. Литературный олимп. Москва: Типография Т-ва И. Д. Сытина, 1911. С. 459-472.
Ким Ен Хван. Роль и значение журнала “Нива” в развитии русского общества на рубеже 1870-х гг. – начала ХХ века: автореф. дис. … канд. ист. наук: 07.00.02 / МГУ им. М. В. Ломоносова. Москва, 2004. 29 с.
Мартов Н. Всеволод Сергеевич Соловьѐв. Мартов Н. Галерея русских писателей и художников (с пушкинской эпохи до наших дней). Санкт-Петербург: Издание Н. Ф. Мертца, 1901. С. 71.
Медведский К. П. Один из наших Вальтер-Скоттов. Наблюдатель. 1894. № 2. С. 187-199.
Медведский К. П. Всеволод Соловьѐв. Исторический вестник. 1903. № 12. С. 59-72.
Медведский К. П. Памяти Вс. С. Соловьѐва. Исторический вестник. 1903. № 12. С. 998-1006.
Надсон С. Я. Проза. Дневники. Письма. Санкт-Петербург: Типография М. А. Александрова, 1912. 653 с.
Петров К. П. Современные литературные деятели. Вс. С. Соловьѐв. Исторический вестник. 1901. № 5. С. 698-710.
Постановления ХХХIV Новоузенского уездного очередного земского собрания, бывшего 2 октября 1898 г., и доклады Новоузенской уездной земской управы. Саратов: Типо-Литография Г. Х. Шельгорн и Ко, 1899. 450 с.
Прокопов Т. Ф. “Боже мой, какую кабалу я нѐс!” Всеволод Соловьѐв: личность и творчество. Соловьѐв Вс. С. Хроника четырѐх поколений: в 2 т. Москва: Пресса, 1994. Т. 1: Сергей Горбатов; Вольтерьянец. С. 5-16.
Рецензия на полное собрание сочинений Всеволода Соловьѐва в семи томах. Русская мысль. 1887. № 8. С. 466-467.
Сахаров А. Н. Возвращение Всеволода Соловьѐва. Соловьѐв Вс. С. Капитан гренадѐрской роты; Касимовская невеста: романы. Москва: Детская литература, 1991. С. 5-20.
Сахаров А. Н. Исторический мир Всеволода Соловьѐва. Соловьѐв Вс. С. Жених царевны; Касимовская невеста: исторические романы. Москва: Дружба народов, 1994. С. 3-10.
Сергей Горбатов. Исторический роман конца ХVIII века Всеволода Соловьѐва. Русский вестник. 1882. Т. 159. С. 451-458.
Скабичевский А. М. История новейшей русской литературы 1848–1903 гг. 5-е изд., испр. и доп. Санкт-Петербург: Типография товарищества “Общественная польза”, 1903. 504 с.
Соколов Н. Н. Пѐтр Великий и Вальтер-Скотты-могильщики. Русская старина. 1894. Т. 81. С. 191-209.
Соловьѐв Всеволод Сергеевич. Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона: в 86 т. (82 т. и 4 доп.). Санкт-Петербург: “Ф. А. Брокгауз – И. А. Ефрон”, 1890–1907. Т. ХХХА: Слюз – София Палеолог. 1900. С. 796.
Энгельгардт Н. А. История русской литературы ХІХ столетия (критика, роман, поэзия и драма): в 2 т. Санкт-Петербург: Издание А. С. Суворина, 1902–1903. Т. 2: 1850–1900 гг. 1903. 570 с.