УТІЛЕННЯ ОБРАЗУ ПЕРШОВІДКРИВАЧА В РОМАНІ Д. КЕЛЬМАНА “ОБМІРЮВАННЯ СВІТУ”

Автор(и)

  • НАТАЛЯ ГУРА Національний університет «Запорізька політехніка» https://orcid.org/0000-0002-4496-5352
  • МАРІЯ ГАЛАХОВА Національний університет «Запорізька політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-9-45-51

Ключові слова:

герой, першовідкривач, комізм, образ, національна ідентичність, Д. Кельман.

Анотація

У статті досліджується образ першовідкривача на матеріалі роману Д. Кельмана “Обмірювання світу” (“Die Vermessung der Welt”, 2005). Оскільки образ першовідкривача представлений двома героями, то в центрі роману – життєвий шлях двох геніїв німецької наукової думки кінця XVIII – початку XIX століть: видатного природодослідника Олександра фон Гумбольдта і геніального математика та астронома Йоґанна Карла Фрідріха Ґауса. В основі сюжету роману дві подорожі таких різних героїв, у ході яких вони пізнають світ і себе. Якщо жага пізнання й бажання все обміряти примушує О. Гумбольдта підніматися на найвищі гори, перепливати океани й ріки та ризикувати життям, то подорож К.Ф. Ґауса – це шлях самопізнання шляхом розрахунків у стінах домівки. Особливість поетики Д. Кельмана полягає у філігранному поєднані різних світів – реального й уявного, та стилів – високого й низького. Велич розуму головних героїв та значення їх досягнень на сторінках роману перемежається із повсякденністю, де проявляються не найкращі риси їхнього характеру та комічними ситуаціями, куди постійно потрапляють головні герої. Обидва генії являють собою два абсолютно різні типи дослідників (К.Ф. Гаус – теоретичний, О. Гумбольд – практичний) і тільки в єдності вони створюють образ першовідкривача в романі. Цей образ є метафорою пізнання світу, адже кожен із головних героїв по-своєму займається його вивченням. Ця риса ріднить їх, оскільки герой, який пізнає основи світобудови, а отже себе, як його частину, є знаковим для всієї німецької культури. Виразно та яскраво Д. Кельман обмалював життя двох видатних сучасників наукової думки ХІХ сторіччя та створив образ першовідкривача з традиційними німецькими рисами характеру.

Посилання

Казакова Ю.К. Традиции магического реализма в романе Даниэля Кельмана «Измеряя мир» / Ю.К. Казакова // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – Тамбов : Грамота. – 2013. – № 12 (30). – Ч. I. – C. 98-102.

Кельман Д. Обмірювання світу : [роман] / Данієль Кельман; пер. з нім. В. Кам’янець. – Львів : ЛА «Піраміда», 2013. – 192 с.

Мегела І.П. Особливості біографічного наративу в романі Данієля Кельмана «Обмірювання світу» / І.П. Мегела // Літературознавчі студії. – Київ: КНУ. – 2017. – Випуск 51. – С. 132-141.

Прощина Е. Г. «Неужели всегда нужно быть настолько немцем?»: иронический контекст немецкой идентичности в романе Д. Кельмана «Измеряя мир» / Е.Г. Прощина // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. – 2011. – № 6 (2). – С. 561–565.

Kehlmann D. Ich wollte schreiben wie ein verrückt gewordener Historiker / D. Kehlmann // Frankfurter Allgemeine. – 2006. – № 34. – S. 41. – Режим доступу: https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/buecher/bucherfolg-ich-wollte-schreiben-wie-einverrueckt-

gewordener-historiker-1304944.html?printPagedArticle=true#pageIndex_0

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-08