ОБРАЗ МОРЯ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ НОВЕЛІСТИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-9-59-66Ключові слова:
новела, образ моря, мариністичний пейзаж, художня деталь, психологічна характеристика, міфологема.Анотація
На матеріалі творів “Море” й “Венеція” С. Грабаря, “Острів Брач” Л. Таран, “Невловима” І. Роздобудько, “Не хочу на море” С. Осоки та “Море нас поглинуло” К. Калитко в статті розглядаються особливості художньої реалізації образу моря в сучасній українській новелістиці – тема, що ще не була предметом літературознавчих досліджень. Образ моря в названих творах репрезентований різнопланово: у філософській, психологічній та міфологічній площинах, – але найчастіше проєктується у психологічну площину героїв. Поглиблений психологізм кожної новели досягається завдяки використанню, художніх деталей, образів-символів (наприклад, хвилі, що інтерпретується в прямому й метафоричному значенні – як внутрішній стан людини (“Острів Брач” Л. Таран) й сама людина, часом подібна до хвилі (“Невловима” І.Роздобудько)) та міфологем. Саме море, уособлюючи бурхливу некеровану стихію (“Море” С. Грабаря), часто постає образом-символом, спроєктованим на людину (“Чому я не хочу на море” С. Осоки). Особлива увага приділяється художнім деталям, які увиразнюють психологічні характеристики героїв, їхні внутрішні переживання. Значним символічним змістом наповнена міфологема води, що позначена амбівалентністю: вода – як символ життя, жіночого начала, відродження й водночас вода – символ смерті, спокою, що співвідноситься зі смертю, і вода як посередник між світом живих і мертвих. Відтак і образ моря є амбівалентним і стає ключовим у створенні концептуальної картини світу, в основі якої бінарна опозиція “життя-смерть” (“Море нас поглинуло” К. Калитко). Важливим елементом, пов’язаним із міфологемою води, є образ річки, який набуває архетипного значення, символізуючи плинність часу й сакральне місце в житті героїв (новели “Ятері” і “Нічні купання в серпні” С. Осоки). Серед інших основних ознак слід назвати імпресіоністичність зображення образу моря (новели “Венеція” С. Грабаря, “Острів Брач” Л. Таран).
Посилання
Грабар С. Ритуал: оповідання, новели, етюди / C. Грабар. – Київ : Ярославів вал, 2015. – 408 с.
Заверталюк Н. Море і степ як онтологічні парадигми українства у романістиці Олеся Гончара / Н. Заверталюк // Актуальні проблеми слов'янської філології: міжвузівський зб. наук. ст. : Лінгвістика і літературознавство. – Бердянськ: БДПУ, 2011. – Вип. ХХІV., Ч.1. – С. 77–84.
Калитко К. Земля загублених, або Маленькі страшні казки [текст]: оповідання / К. Калитко. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2017. – 224 с.
Науменко Н. Літературна мариністика як синтез мистецтв: проза та поезія / Н. Науменко // Волинь філологічна: текст і контекст. Явище синтезу мистецтв в українській літературі: Зб. наук. пр. − Луцьк: РВВ “Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2008. – Вип. 5. – С. 34–48 // Електронний ресурс: https://volyntext.eenu.edu.ua/index.php/volyntext/issue/view/15
Осока С. Нічні купання в серпні [текст]: коротка проза / С. Осока. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2016. – 224 с.
Роздобудько І. Портрети невідомих: новели / І. Роздобудько. – Київ : “ВЦ Академія”, 2019. – 192 с.
Таран Л. Остання жінка, останній чоловік [текст] : оповідання / Л. Таран. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2016. – 272 с.
Тихолоз Б. Філософська мариністика Г. Сковороди та І. Франка / Б. Тихолоз // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2003. – № 6. – С. 122–132.