СОЦІОПАТИЧНИЙ ШЕРЛОК, ГАЛЮЦИНОГЕННИЙ СОБАКА БАСКЕРВІЛІВ: АДАПТАЦІЇ КЛАСИЧНОГО ДЕТЕКТИВНОГО СЮЖЕТУ ДЛЯ ТЕЛЕБАЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-8-65-72Ключові слова:
детективна проза, Шерлок Голмс, телевізійна адаптація, нові технології, рімейк.Анотація
Повість Артура Конан Дойля “Собака Баскервілів” є однією з класичних детективних історій, яку багато разів адаптували для кіно й телебачення починаючи з 1914 року. Адаптації 2010-х років: британський телесеріал “Шерлок” та американський телесеріал “Елементарно” – є рімейками літературного першоджерела, що презентують ультрасучасний світ, сповнений новітніх технологій. Образ Шерлока Голмса в цих адаптаціях є девіантним, що відповідає сучасним трендам популярної культури. Адаптації повісті “Собака Баскервілів” у цих серіалах модифікує жанр готичного детективу в бік містичного трилера, кримінальної драми та конспірологічного детективу. Телевізійні версії виражають фобії сучасної людини перед військовими технологіями, генетичними модифікаціями, винаходами, які можуть потрапити до рук аморальної людини і стати знаряддями злочину. Розслідування приводить Шерлока Голмса та його помічника до секретної військової бази або таємної лабораторії інноваційного фонду, що працює на замовлення військових. Сам готичний монстр – собака Баскервілів – набуває галюциногенної природи. В адаптаціях використовуються сюжетні лінії, система персонажів оригінального літературного тексту, проте їхні функції та характеристики постають у зміненій формі. Елементи готики стосуються небезпечної місцевості чи засекреченого об’єкта, будинку чи бази. Сюжетна лінія, пов’язана з прагматичним мотивом злочину, залишається практично незмінною. В обох адаптаціях наявна додаткова сюжетна лінія, яка гуманізує образ Шерлока Голмса, пом’якшує його раціональну природу та ексцентричні навички. Проте в сучасних рімейках відсутня любовна лінія, як в оригінальному тексті повісті. Телевізійні адаптації “Собаки Баскервілів” 2010-х років доводять пластичність сюжету класичного детективу Артура Конан Дойля, який зберігає психологічні та моральні колізії, локальний колорит та інтригу.
Посилання
Вернер А. Шерлок Холмс. Человек, который никогда не жил и поэтому никогда не умрѐт / А. Вернер ; [пер. с англ. М. Фетисова]. – Москва : Издательство АСТ , 2016. – 256 с.
Стрижак Е. «iHolmes»: трансформация образа Шерлока Холмса в массовой культуре (от живого разума к искусственному интеллекту) [Електронний ресурс] // Школа культурологии. Политика массовой культуры: конференция. – Москва, 2013. – Режим доступу: culture.hse.ru/data/2013/12/10/1339186105/Стрижак%20Е.%20iHolmes..pdf
Barnes Alan. Sherlock Holmes on Screen The Complete Film and TV History. Richmond : Reynolds & Hearn, 2004. – 240 p.
Cavendish Richard. Publication of the Hound of the Baskervilles. – History Today, 2002 https://www.historytoday.com/archive/publication-hound-baskervilles
Allan J.M., Pittard C. [Eds]. The Cambridge Companion to Sherlock Holmes. – Cambridge University Press, 2019. – 280 p.