ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXV-5Ключові слова:
цифровізація, викладання української літератури, інтернет-ресурси для навчання, освітні медіа, книжковий блогАнотація
Об’єктом аналізу статті є інтернет-ресурси, які вчитель української літератури може використати для підвищення кваліфікації, підготовки до уроку та власне на уроці – як зачіпку для уваги школярів, мотиваційний «хук», джерело інформації, платформу для дослідницьких проєктів тощо. Актуальність дослідження визначається суттєвими та незворотними змінами у змісті й формі освіти, зумовленими як поступальним розвитком суспільства – цифровізацією в контексті глобальних цифрових трансформацій, так і необхідністю адаптувати-ся до виняткових обставин під час пандемії та війни. Нині освітня спільнота фокусує увагу на діагностиці, компенсації та превенції освітніх втрат, які пов’язують з онлайн-навчанням. Ідеться і про боротьбу за читацьку грамотність, до чого спонукають незадовільні результати PISA – 2018 та PISA – 2022. У статті здійснено спробу систематизувати стек помічних для педагога-словесника онлайн-ресурсів, згрупувавши їх за такими категоріями, як: загальнопедагогічні, літературні й довколалітературні онлайн-курси; освітні платформи; освітні медіа; електронні бібліотеки; літературні (культурні) медіа або відповідні сторінки в медіа з широким тематичним охопленням; літературні, освітні й мистецькі подкасти; книжкові блоги на YouTube і в соцмережах; сайти-блоги вчителів; блоги видавництв; сайти періодичних видань; сайти культурно-освітніх товариств та установ; інноваційні проєкти.У кожній групі названо від двох до восьми актуальних джерел. Їх список можна продовжити, але пропонована класифікація не претендує на вичерпність, а радше окреслює орієнтири в перенасиченому й динамічному цифровому середовищі. Подальші дослідження варто спрямувати на розроблення конкретних методик з інтеграції цих ресурсів у навчальний процес та систематичне оновлення переліку з урахуванням розвитку освіти й інтернет-простору.
Посилання
Головна. Блог учителя української мови та літератури Тетяни Шинкаренко. URL: https://ta-v.blogspot.com (дата звернення: 19.08.2025).
Дячок С. Формування читацької грамотності школярів на уроках літератури в умовах дистанційного навчання. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 8. С. 128–139.
Іван Багряний – Тигролови: стислі перекази. Укрліб. URL: https://www.ukrlib.com.ua/styslo/book.php?bookid=24 (дата звернення: 19.08.2025).
Категорія: Українські сайти про літературу та книжкову сферу. Вікіпедія. URL: https://surl.lu/eizpqk (дата звернення: 19.08.2025).
Кречетова Д. «Ми вчимо літератури, але не читанню». Як допомогти дітям читати усвідомлено. Нова українська школа. URL: https://nus.org.ua/2025/05/02/my-vchymo-literaturi-ale-ne-chytannyu-yak-dopomogty-dityam-chytaty-usvidomleno (дата звернення: 19.08.2025).
Кричковська Г. «Ну хто так робить?! Як навчити дитину вчитися»: Артур Пройдаков написав книгу, її можна передзамовити. Освіторія Медіа. URL: https://osvitoria.media/news/nu-hto-tak-robyt-yak-navchyty-dytynu-vchytysya-artur-projdakov-napysav-knygu-yiyi-mozhna-peredzamovyty (дата звернення: 19.08.2025).
Литвиненко Л. Що таке Всеосвіта. Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/blogs/shcho-take-vseos-vita-99940.html (дата звернення: 19.08.2025).
Михайлова А. Інтернет-видання для вчителів української мови. Вісник Львівського університету. Серія: Журналістика. 2014. Вип. 39. С. 232–239.
Мітчук О., Харамурза Д. Літературна критика в онлайн-медіа. Scientific collection «Interconf». 2021. № 78. С. 199–208.
Освітні втрати учнів в Україні та світі зросли: результати міжнародного дослідження якості освіти PISA – 2022. Освітній омбудсмен України. URL: https://eo.gov.ua/osvitni-vtraty-uchniv-v-ukraini-ta-sviti-zrosly-rezultaty-mizhnarodnoho-doslidzhennia-iakosti-osvity-pisa-2022/2023/12/05/ (дата звернення: 19.08.2025).
Осмислені й переосмислені. Prometheus. URL: https://prometheus.org.ua/prometheus-free/osmysleni-ta-pereosmysleni (дата звернення: 19.08.2025).
Перелік творів для підготовки до ЗНО / НМТ 2025. УкрЛіб. URL: https://www.ukrlib.com.ua/zno/(дата звернення: 19.08.2025).
Про нас. Читомо. URL: https://chytomo.com/pro-nas/ (дата звернення: 19.08.2025).
Про схвалення Стратегії розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія» та затвердження операційного плану її реалізації на 2023–2025 роки (розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 березня 2023 року № 190-р). Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text (дата звернення: 19.08.2025).
Семеног О., Ольховик М. Формування культури роботи майбутніх учителів української мови і літератури з інтернет-текстом. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія. 2024. Вип. 5. С. 54–61.
Семків Р. Фраґменти: есеї. Київ : Смолоскип, 2001. 88 с.
Троскот І. Проблема не-читання як проблема що-читання. Український тиждень. URL: https://tyzhden.ua/problema-ne-chytannia-iak-problema-shcho-chytannia (дата звернення: 19.08.2025).
Яценко Т., Міщенко О. Шкільне дистанційне навчання літератури: від можливості до необхідності. Українська мова і література в школі. 2020. № 4. С. 20–29.
Online Чат. Буквоїд. URL: https://bukvoid.com.ua/chat/ (дата звернення: 19.08.2025).
Very Verified 2.0: онлайн-курс із медіаграмотності. EdEra. URL: https://study.ed-era.com/uk/courses/course/6177 (дата звернення: 19.08.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





