ПОГОВОРИ ЗІ МНОЮ: ДІАЛОГ ЗІ ШТУЧНИМ ІНТЕЛЕКТОМ ПРО ВИКОРИСТАННЯ ЙОГО В НАВЧАННІ ТА НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-43-55

Ключові слова:

штучний інтелект, великі мовні моделі, ChatGPT, освіта, наука.

Анотація

Стаття досліджує використання штучного інтелекту (AI) в освітньому процесі, написанні наукових статей, та етичні проблеми, які виникають при його застосуванні. Основою дослідження є аналіз діалогу з чат-ботом ChatGPT, що розглядає можливості використання AI в навчанні та науці. Результати аналізу, а також вивчення релевантних літературних джерел, призводять до висновку про необхідність обережної поведінки при використанні мовних моделей на основі AI. У статті розглядаються питання академічної доброчесності при застосуванні штучного інтелекту для генерації текстів. Вказується на те, що ці питання та етичні аспекти ще не врегульовані на законодавчому та академічному рівнях, адже ChatGPT існує лише декілька місяців, і відповідні механізми регулювання все ще тільки формуються. Зокрема, висвітлюється, що ChatGPT володіє технологією генерації текстів, однак іноді допускає помилки та надає неправдиву інформацію. Це може створювати труднощі для користувачів, які розраховують на точність та достовірність отриманої інформації. Результати статті мають на меті допомогти читачам краще зрозуміти потенціал штучного інтелекту в освіті та дослідженні, а також проблеми, пов'язані з його застосуванням. Визначаються можливі шляхи до оптимізації використання AI-технологій в академічному середовищі, а також наголошується на важливості розвитку критичного мислення та навичок оцінювання достовірності інформації. Акцент ставиться на необхідності підвищення обізнаності студентів, викладачів та науковців щодо можливих викликів та обмежень, які AI може мати у науково-дослідній діяльності. Окрім того, у статті обговорюється роль університетів та наукових спільнот у розробці стратегій, які б сприяли етичному використанню AI в освіті та наукових дослідженнях. Наголошується, що сьогодні важливо враховувати як позитивні сторони AI, так і потенційні ризики для академічної доброчесності та якості досліджень. Так, одним з рішень може бути впровадження спеціальних курсів з AI-етики, що допоможуть студентам та науковцям краще розуміти різні аспекти AI-технологій, включаючи їхні практичні та етичні сторони. Також рекомендується активне співробітництво між академічними установами та компаніями-розробниками AI, з метою розробки більш безпечних та відповідальних мовних моделей. Враховуючи швидкість розвитку AI, автори закликають до прискорення роботи над створенням національних та міжнародних нормативно-правових актів, які б врегулювали використання штучного інтелекту в освіті та наукових дослідженнях. Стаття підкреслює необхідність широкої дискусії серед представників наукової спільноти, законодавців та громадськості щодо етичних проблем і можливих наслідків використання AI в академічному світі.

Посилання

Artificial Intelligence for Journalism and Media Education. Journalism & Mass Communication Educator, 10776958221149577. https://doi.org/10.1177/10776958221149577

Else, H. (2023). Abstracts written by ChatGPT fool scientists. Nature, 613(7944), 423-423. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00056-7

Cahan, P., & Treutlein, B. (2023). A conversation with ChatGPT on the role of computational systems biology in stem cell research. Stem Cell Reports, 18(1), 1-2. https://doi.org/10.1016/j.stemcr.2022.12.009

Chatterjee, J., & Dethlefs, N. (2023). This new conversational AI model can be your friend, philosopher, and guide... and even your worst enemy. Patterns, 4(1), 100676. https://doi.org/10.1016/j.patter.2022.100676

Graham, F. (2022). Daily briefing: Will ChatGPT kill the essay assignment? Nature. https://doi.org/10.1038/d41586-022-04437-2

Huh, S. (2023) Are ChatGPT’s knowledge and interpretation ability comparable to those of medical students in Korea for taking a parasitology examination?: a descriptive study. J Educ Eval Health Prof, 20: 1. https://doi.org/10.3352/jeehp.2023.20.1

Looi, M. K. (2023). Sixty seconds on... ChatGPT. BMJ 2023;380:p205. https://doi.org/10.1136/bmj.p205

Mollman S. (2022, December 9). ChatGPT has gained 1 million followers in a single week. Here’s why the A.I. chatbot is primed to disrupt search as we know it. Yahoo Finance. https://finance.yahoo.com/news/chatgpt-gained-1-million-followers-224523258.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9kdWNrZHVja2dvLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAFoaVt0Jgmrz33m4F8LQ93tU37YKNp45BNiRU295yW5YSO9PkirImoDOfHuNU3b9C9E4zFl6W1R6mSZrM5SFK7y0Au9ht-wMKUfBuhQ0Y254BzjvjaYypRR60aUlPgL3xfTqaM81r3SoP4-QEwJD1lW3avB5uVyxoyu0Src7ffpU

Pavlik, J. V. (2023). Collaborating With Considering the Implications of Generative Tools such as ChatGPT threaten transparent science; here are our ground rules for their use. Nature, 613(7945), с. 612 doi: https://doi.org/10.1038/d41586-023-00191-1

Stokel-Walker, C. (2022). AI bot ChatGPT writes smart essays-should academics worry? Nature. doi: https://doi.org/10.1038/d41586-022-04397-7

Stokel-Walker, C., & Van Noorden, R. (2023). What ChatGPT and generative AI mean for science. Nature, 614(7947), 214-216. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00340-6

Suchikova Y. (2023). A year of war. Science. 379(6634), 850.

Suchikova Y., Tsybuliak N. (2023) Universities without walls: global trend v. Ukraine’s reality. Nature 614, 413. doi: https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y

van Dis, E. A., Bollen, J., Zuidema, W., van Rooij, R., & Bockting, C. L. (2023). ChatGPT: five priorities for research. Nature, 614(7947), 224-226.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01