ПРИНЦИПИ, МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА БЕЗКОШТОВНІ ОНЛАЙН СЕРВІСИ ПРИ ДИСТАНЦІЙНОМУ НАВЧАННІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-144-157

Ключові слова:

освітній процес, освіта під час війни, дистанційне навчання, онлайн-ресурси, психологічна підтримка.

Анотація

У статті описано принципи та методи організації навчанні здобувачів освіти в умовах воєнного стану в закладі загальної середньої освіти. Автори акцентують увагу на тому, що в контексті воєнних умов виникає питання організації навчання, яке може виявитися проблематичним. Деякі освітяни можуть зіткнутися з труднощами в таких умовах, тому надзвичайно важливо мати засоби для забезпечення неперервності навчального процесу, де цифрові технологій можуть бути ключовим аспектом у цьому процесі. Підкреслюється значущість психологічного компоненту в навчанні через гаджети та сервіси, оскільки вони можуть впливати на емоційний стан учнів. Наводяться приклади моделей поєднання синхронного та асинхронного навчання з використаням безкоштовниї онлайн сервісів при дистанційному навчанні для підвищення ефективності освітнього процесу. На досвіді вчителів Першотравенського ліцею №4 наведено приклади методичних заходів, де педагоги діляться своєю майстерністю впровадження ціфрових технологій під час дистанційного навчання на свої уроках в умовах воєнного стану. Ефективність такої моделі організації навчального процесу було підтверджено анонімним опитуванням, результати якого довели, що сучасний стан освіти в умовах війни потребує чітких, оперативних та вчасних рішень, доступних пояснень, розробки нових нормативно-правових та законодавчих актів та адаптації до мінливих умов навчання, що включає захист прав учасників освітнього процесу, як в Україні, так і за кордоном. Наведено вправи «Подружити дітей: ефективна інтеграція», «Правда або брехня», «Це про мене», «Компліменти», «Полювання», «Пантоміма», «Кумедне привітання», що спрямовують навчання на психологічну підтримку, спілкування та відволікання уваги дітей. Надано рекомендації використовувати заняття, спрямовані на повторення матеріалу, уникаючи видачі негативних оцінок та надмірних домашніх завдань; утримуватися від введення нових тем спочатку; демонструвати розуміння та терпляче ставитися до розсіяності учнів; відверто обговорювати почуття та емоції дітей у цей важливий період; акцентувати на гігієнічному використанні гаджетів. Розроблено настанови щодо організації навчального процесу, включаючи дотримання адекватних навчальних навантажень та акцент на повторенні матеріалу для відновлення здатності мозку до сприймання навантажень. Також враховано, що після емоційних переживань пізнавальні процеси можуть бути ускладненими, тому важливо створювати ситуації успіху та позитивну мотивацію, дбаючи про повітряну тривогу. Також розроблено настанови щодо компонентів уроків, які включають встановлення емоційного зв’язку, обговорення мрій про майбутнє, повторення матеріалу, дихальні вправи та фізичні руханки, пізнавальну частину, інтерактив, обговорення та гру. Доведено, що в умовах воєнного стану організація навчання стає складнішою задачею. Важливо мати засоби для забезпечення неперервності навчального процесу, особливо використовуючи цифрові технології. Важливо також враховувати психологічний аспект навчання через гаджети та сервіси, оскільки це може впливати на емоційний стан учнів.

Посилання

Алєксєєва Г. М. Сутність і структура готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2012. № 2. С. 9–14. URL : http://bdpu.org/ sites/bdpu.org/files/foipt/stat_Alekseeva_8.pdf (дата звернення: 15.10.2022).

Алєксєєва Г. М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.

Барбелко Н. С. Онлайн сервіси та платформи для дистанційного навчання. Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовищі: зимові диспути: Матеріали II Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (4-5.02.2021 р.). Дніпро, Україна, 2021. Т. 1. С. 189-190.

Бортун К. О. Використання інтерактивних дистанційних методів навчання у закладах вищої освіти. Освіта україни в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти : Матеріали IV Міжнар наук.-практ. конф. (м. Київ, 25 жовтня 2022 р.). Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. С. 175-176.

Брюховецька О. В. Психологічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти: Наукова доповідь на загальних зборах НАПН України 17 грудня 2019 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2019. № 1 (1), С. 1-5. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2019-1-1-1-8

Васильченко Л. В., Шацька Н. М. Досвід реалізації дистанційного навчання в умовах пандемії. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету». 2021. № 10. С. 43-55.

Вауліна Ф. Навчання під час війни: дистанційні школи та навчальні платформи для школярів. URL : https://zn.ua/ukr/UKRAINE/navchannja-pid-chas-vijni-distantsijni-shkoli-ta-navchalni-platformi-dlja-shkoljariv.html (дата звернення: 21.10.2023)

Гончарова І. П. Використання цифрових технологій в розвитку творчого потенціалу здобувачів освіти в позааудиторній роботі закладу професійної освіти. URL : https://cutt.ly/m4qEAOr (дата звернення: 21.10.2023)

Дистанційні платформи для навчання, саморозвитку та отримання допомоги й перевіреної інформації. URL : https://mon.gov.ua/ua/news/distancijni-platformi-dlya-navchannya-samorozvitku-ta-otrimannya-dopomogi-j-perevirenoyi-informaciyi (дата звернення: 21.10.2023)

Ковальчук В. І. Провадження інноваційних технологій навчання у процесі професійної підготовки студентів закладів вищої освіти. Молодий вчений. 2018. № 3. С. 543–547.

Мар’єнко М., Сухіх А. Організація навчального процесу у ЗЗСО засобами цифрових технологій під час воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2022. № 2. С. 31–37.

Овсянніков О. С., Алєксєєва Г. М. Комп'ютерне середовище науково-дослідної роботи студентів інженерно-педагогічних спеціальностей комп’ютерного профілю як об’єкт проектування. Молодь і ринок: науково-педагогічний журнал. Дрогобич : Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019. № 9 (176). С. 107–112.

Пискун О., Джевага Г., Носовець Н. Діджитал-етикет: правила комунікації в умовах онлайн-навчання. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2023. Т. 178. № 22. С. 37–45.

Смолько А. Як навчати під час війни: чекліст учителя на дистанційці. URL : https://osvitoria.media/experience/yak-navchaty-pid-chas-vijny-cheklist-uchytelya-nadystantsijtsi/ (дата звернення: 21.10.2023)

Хіжінська Я. Онлайн-урок в умовах війни: оцінки, домашні завдання, ресурси. URL : https://osvitoria.media/experience/onlajn-urok-v-umovah-vijny-otsinky-domashni-zavdannya-resursy/ (дата звернення: 21.10.2023)

Як вчителю організувати свою роботу під час війни: рекомендації. Державної служби якості освіти. URL : https://sqe.gov.ua/yak-vchitelyu-organizuvati-svoyu-robotu-p/ (дата звернення: 21.10.2023)

Education under attack. URL : https://www.unicef.org/education-under-attack (дата звернення: 21.10.2023)

Grønhaug К. Education during wartime. URL : https://www.nrc.no/ perspectives/2018/education-during-wartimenew-page/ (дата звернення: 21.10.2023)

Hurenko O. I., Alekseeva H. M., Lopatina H. O., Kravchenko N. V. Use of computer typhlotecnologies and typhlodevices in inclusive educational space of university. Information Technologies and Learning Tools. 2017. 61 (5). Р. 61–75. https://doi.org/10.33407/ITLT.V61I5.1782

Kravchenko N. V., Alyeksyeyeva H. M. & Gorbatyuk L. V. Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements. Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ict in education, research, and industrial applications) (Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018). CEUR Workshop Proceedings. 2018. Vol. 1. P. 365–378. http://ceur-ws.org/Vol-2105/10000365.pdf.

Lavrik V., Cortez L., Alekseeva A., García G. T., Juarez P. G. & Poblano J. Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. Vol 3, Issue 3, March. 2014. P. 10717–10726.

Ostenda A., Istomina D., Kravchenko N., Alekseeva G., Nestorenko T., & Horbatiuk L. Роль засобів ІКТ в організації процес у інформування учнів під час карантину. Zeszyty naukowe WST, Польща, 2022. № 14. S. 109-126. https://doi.org/10.54264/0037

Shchetynina O., Horbatiuk L., Alieksieieva H. & Kravchenko N. Implementation of the kanban methodology in the teaching of web technologies for senior students. Modern technologies for solving actual society's problems. Katowice School of Technology. Monograph. Publishing House of Katowice School of Technology, 2022. Р. 171-180. https://doi.org/10.54264/M016

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28