PRINCIPLES, METHODS OF ORGANIZATION, AND FREE ONLINE SERVICES FOR REMOTE LEARNING IN CONDITIONS OF MILITARY CONFLICT IN AN EDUCATIONAL INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-144-157

Keywords:

education process, education during wartime, distance learning, online resources, psychological support.

Abstract

The article describes the principles and methods of organizing education for learners in the conditions of a state of war in a general secondary education institution. The authors emphasize that in the context of wartime, the question of organizing education may become problematic. Some educators may face difficulties in such conditions, so it is extremely important to have means to ensure the continuity of the educational process, where digital technologies can be a key aspect in this process. The significance of the psychological component in teaching through gadgets and services is emphasized, as they can influence the emotional state of students. Examples of models combining synchronous and asynchronous learning using free online services for distance education are provided. The experience of teachers from the First May Lyceum No. 4 is presented, where educators share their expertise in implementing digital technologies during distance learning in the conditions of a state of war. The effectiveness of such a model of organizing the educational process was confirmed by anonymous surveys, the results of which demonstrated that the current state of education in wartime requires clear, timely decisions, accessible explanations, the development of new regulatory and legislative acts, and adaptation to changing learning conditions, including the protection of the rights of participants in the educational process, both in Ukraine and abroad. Exercises such as «Connecting Children: Effective Integration», «Truth or Lie», «It's About Me», «Compliments», «Hunt», «Pantomime» and «Funny Greeting» are presented, which aim to focus education on psychological support, communication, and distraction of children's attention. Recommendations are provided to use lessons aimed at reviewing material, avoiding issuing negative grades and excessive homework; refraining from introducing new topics initially; demonstrating understanding and patience towards students' distractions; openly discussing the feelings and emotions of children in this crucial period; and emphasizing the hygienic use of gadgets. Guidelines for organizing the educational process are developed, including adherence to adequate educational loads and emphasis on reviewing material to restore the brain's capacity for perceiving loads. It is also taken into account that after emotional experiences, cognitive processes may be complicated, so it is important to create situations of success and positive motivation, taking care of a light atmosphere. Additionally, guidelines for lesson components are developed, which include establishing an emotional connection, discussing dreams about the future, reviewing material, breathing exercises and physical movements, cognitive part, interactive activities, discussion, and games.

References

Алєксєєва Г. М. Сутність і структура готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2012. № 2. С. 9–14. URL : http://bdpu.org/ sites/bdpu.org/files/foipt/stat_Alekseeva_8.pdf (дата звернення: 15.10.2022).

Алєксєєва Г. М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.

Барбелко Н. С. Онлайн сервіси та платформи для дистанційного навчання. Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовищі: зимові диспути: Матеріали II Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (4-5.02.2021 р.). Дніпро, Україна, 2021. Т. 1. С. 189-190.

Бортун К. О. Використання інтерактивних дистанційних методів навчання у закладах вищої освіти. Освіта україни в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти : Матеріали IV Міжнар наук.-практ. конф. (м. Київ, 25 жовтня 2022 р.). Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. С. 175-176.

Брюховецька О. В. Психологічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти: Наукова доповідь на загальних зборах НАПН України 17 грудня 2019 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2019. № 1 (1), С. 1-5. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2019-1-1-1-8

Васильченко Л. В., Шацька Н. М. Досвід реалізації дистанційного навчання в умовах пандемії. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету». 2021. № 10. С. 43-55.

Вауліна Ф. Навчання під час війни: дистанційні школи та навчальні платформи для школярів. URL : https://zn.ua/ukr/UKRAINE/navchannja-pid-chas-vijni-distantsijni-shkoli-ta-navchalni-platformi-dlja-shkoljariv.html (дата звернення: 21.10.2023)

Гончарова І. П. Використання цифрових технологій в розвитку творчого потенціалу здобувачів освіти в позааудиторній роботі закладу професійної освіти. URL : https://cutt.ly/m4qEAOr (дата звернення: 21.10.2023)

Дистанційні платформи для навчання, саморозвитку та отримання допомоги й перевіреної інформації. URL : https://mon.gov.ua/ua/news/distancijni-platformi-dlya-navchannya-samorozvitku-ta-otrimannya-dopomogi-j-perevirenoyi-informaciyi (дата звернення: 21.10.2023)

Ковальчук В. І. Провадження інноваційних технологій навчання у процесі професійної підготовки студентів закладів вищої освіти. Молодий вчений. 2018. № 3. С. 543–547.

Мар’єнко М., Сухіх А. Організація навчального процесу у ЗЗСО засобами цифрових технологій під час воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2022. № 2. С. 31–37.

Овсянніков О. С., Алєксєєва Г. М. Комп'ютерне середовище науково-дослідної роботи студентів інженерно-педагогічних спеціальностей комп’ютерного профілю як об’єкт проектування. Молодь і ринок: науково-педагогічний журнал. Дрогобич : Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019. № 9 (176). С. 107–112.

Пискун О., Джевага Г., Носовець Н. Діджитал-етикет: правила комунікації в умовах онлайн-навчання. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2023. Т. 178. № 22. С. 37–45.

Смолько А. Як навчати під час війни: чекліст учителя на дистанційці. URL : https://osvitoria.media/experience/yak-navchaty-pid-chas-vijny-cheklist-uchytelya-nadystantsijtsi/ (дата звернення: 21.10.2023)

Хіжінська Я. Онлайн-урок в умовах війни: оцінки, домашні завдання, ресурси. URL : https://osvitoria.media/experience/onlajn-urok-v-umovah-vijny-otsinky-domashni-zavdannya-resursy/ (дата звернення: 21.10.2023)

Як вчителю організувати свою роботу під час війни: рекомендації. Державної служби якості освіти. URL : https://sqe.gov.ua/yak-vchitelyu-organizuvati-svoyu-robotu-p/ (дата звернення: 21.10.2023)

Education under attack. URL : https://www.unicef.org/education-under-attack (дата звернення: 21.10.2023)

Grønhaug К. Education during wartime. URL : https://www.nrc.no/ perspectives/2018/education-during-wartimenew-page/ (дата звернення: 21.10.2023)

Hurenko O. I., Alekseeva H. M., Lopatina H. O., Kravchenko N. V. Use of computer typhlotecnologies and typhlodevices in inclusive educational space of university. Information Technologies and Learning Tools. 2017. 61 (5). Р. 61–75. https://doi.org/10.33407/ITLT.V61I5.1782

Kravchenko N. V., Alyeksyeyeva H. M. & Gorbatyuk L. V. Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements. Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ict in education, research, and industrial applications) (Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018). CEUR Workshop Proceedings. 2018. Vol. 1. P. 365–378. http://ceur-ws.org/Vol-2105/10000365.pdf.

Lavrik V., Cortez L., Alekseeva A., García G. T., Juarez P. G. & Poblano J. Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. Vol 3, Issue 3, March. 2014. P. 10717–10726.

Ostenda A., Istomina D., Kravchenko N., Alekseeva G., Nestorenko T., & Horbatiuk L. Роль засобів ІКТ в організації процес у інформування учнів під час карантину. Zeszyty naukowe WST, Польща, 2022. № 14. S. 109-126. https://doi.org/10.54264/0037

Shchetynina O., Horbatiuk L., Alieksieieva H. & Kravchenko N. Implementation of the kanban methodology in the teaching of web technologies for senior students. Modern technologies for solving actual society's problems. Katowice School of Technology. Monograph. Publishing House of Katowice School of Technology, 2022. Р. 171-180. https://doi.org/10.54264/M016

Published

2024-02-28

Issue

Section

INFORMATIONAL AND COMMUNICATIONAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION