ЕВОЛЮЦІЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В ГАЛУЗІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-247-255

Ключові слова:

підготовка фахівців, компетентнісно-орієнтований підхід, вітчизняні традиції у професійній освіті, профілізація, специфічність напрямів підготовки.

Анотація

В Україні продовжується процес інтегрування в освітній процес закладів вищої освіти здобутків європейських країн у галузі фізичної культури і спорту. Особлива увага акцентується на підготовці фахівців для цієї галузі. Побудова сучасної системи професійної фізкультурної освіти ґрунтується не лише на провідних досягненнях інших країн, але й на кращих вітчизняних здобутках у галузі фізичної культури і спорту. Для забезпечення високого рівня готовності випускників фізкультурних закладів освіти важливим є врахування поточних потреб ринку праці. Саме цим диктується перелік компетентностей, яким повинен володіти випускник для того, щоб бути конкурентоспроможним. Наповненість і варіативність освітніх програм професійної підготовки майбутніх фахівців галузі фізичної культури і спорту повинна враховувати відповідні вимогу сучасного ринку праці, а також узгоджуватися з вимогами національної рамки кваліфікацій. Для побудови ефективної системи вищої освіти у галузі фізичної культури і спорту важливим є знання і розуміння процесу становлення вітчизняної системи професійної освіти та врахування допущених у попередні роки прорахувань. Такий аналіз дозволяє будувати нову потужну освітню платформу підготовки майбутніх фахівців галузі фізичної культури і спорту і уникати можливих помилок, зберігаючи і помножуючи вітчизняні традиції і цінності у цій сфері. У статті представлено результати ретроспективного аналізу становлення вітчизняної професійної освіти у галузі фізичної культури та спорту, практичного досвіду та точки зору авторів відносно шляхів збереження професіоналізації в освіті. Основу підготовки складає вибраний вид спорту, змінюється характер навчальної діяльності студентів. Збереження єдності освітнього середовища професійної освіти у галузі фізичної культури та спорту в Україні можливо на основі визначення переліку єдиних загально професійних компетенцій на бакалаврському (готовність до практично-орієнтованої діяльності) та на магістерському (готовність до аналітичної діяльності на основі інтеграції фізичних галузей знань) рівнях освіти.

Посилання

Ажажа М., Гонда В., Несторенко Т. Человеческий капитал: теоретические основы и механизмы развития. Problems of spatial development of socio-economic systems: economics, education, medicine. Monograph. Opole : The Academy of Management and Administration in Opole, 2015. C.63–69. URL : https://cutt.ly/YFdf3RC (дата звернення: 26.02.2023).

Бугаєнко Т. Модель формування індивідуального стилю професійної діяльності майбутніх учителів фізичної культури у процесі педагогічної практики. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2018, № 15. С. 34–41.

Вацеба О. М. Нариси з історії західноукраїнського спортивного руху. Івано-Франківськ : Лілея Н.В., 1999. 292 с.

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 26.02.2023).

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування національної системи кваліфікацій» від 01.04.2022 р. № 2179-IX. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2179-20#Text (дата звернення: 26.02.2023).

Комплекс нормативних документів для розроблення складових систем стандартів вищої освіти / за заг. ред. В. Д. Шинкарука. Київ : Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2007. 79 с.

Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7, № 2, С. 8–15. URL : http://ujae.org.ua/ekonomika-superzirok-mozhlyvosti-ta-zagrozy-dlya-sfery-osvity (дата звернення: 25.02.2023).

Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти : Постанова КМ України від 20 квітня 2015 р. № 266.

Рашкевич Ю. М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія. Львів : вид-во Львівської політехніки, 2014. 168 с.

Сергієнко Л. П. Технології наукових досліджень у фізичній культурі : навч.-метод. посібник у 2 кн. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2015. 406 с.

Сущенко Л. П. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту (теоретико-методологічний аспект) : монографія. Запоріжжя : Запорізький держ. ун-т, 2003. 442 с.

Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL : https://cutt.ly/SYcVUXq (дата звернення: 23.02.2023).

Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2018. C. 186-190. DOI 10.31494/2412-9208-2018-1-1

Polishchuk О., Kulinich Т., Martynovych N., Popova Yu. Digitalization and sustainable development: the new covid-19 challenge requires non-standard solutions. Problemy Ekorozwoju. 2022. 17 (2). р. 69–79. DOI: 10.35784/pe.2022.2.08

Shchetynina O., Horbatiuk L., Alieksieieva H., Kravchenko N. Project management systems as means of development students time management skills. CEUR Workshop Proceedings, 2019, 2387, pp. 370–384.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01