ФОРМУВАННЯ САМООСВІТИ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У СФЕРІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-279-288

Ключові слова:

самоосвіта, самоосвітня діяльність, викладач закладу вищої освіти, готовність до самоосвіти, дистанційне навчання.

Анотація

Розгляд питання самоосвіти викладачів ЗВО зумовлений запитами системи вищої освіти щодо підготовки висококваліфікованих кадрів у професійній сфері діяльності та потребою фахівців в особистісно-професійному зростанні і саморозвитку. У статті обґрунтовано необхідність самоосвіти викладачів закладів вищої освіти в умовах дистанційного навчання, визначено сутність самоосвіти викладачів та їхню готовність до такої діяльності, технологію організації самоосвіти. На підставі емпіричного дослідження з використанням анкетування було виявлено рівень готовності викладачів ЗВО до самоосвітньої діяльності на період до та після введення карантинних обмежень і переходу на навчання в дистанційному режимі. Виділено організаційно-педагогічні умови готовності до самоосвітньої діяльності, що стали основою висунутих практичних рекомендацій. Удосконалення рівня професійної компетентності викладачів – один із основних напрямків реформування системи освіти. Формою вдосконалення рівня професійної компетентності викладачів ЗВО є професійний саморозвиток шляхом цілеспрямованої самоосвітньої діяльності. Сучасна педагогіка потребує висококваліфікованих фахівців, здатних творчо підходити до організації навчально-виховного процесу та досягати високих якісних результатів. До обов'язків викладачів входить постійне підвищення власного професійного рівня та педагогічної майстерності, забезпечення необхідної науково-теоретичної та методичної якості викладання дисциплін в обсязі програми освіти за спеціальністю тощо. Саме тому основним способом розвитку професійної компетентності, що є максимально повним освоєнням, оновленням, збільшенням і поглибленням знань, узагальненням педагогічного досвіду за допомогою діяльності з саморозвитку та вдосконалення особистості, стає самоосвіта. При цьому здатність викладачів ЗВО отримати необхідні педагогічні знання, уміння, навички та сприятиме не лише їх самореалізації як в особистісній, так і професійній діяльності, а й якісній підготовці здобувачів освіти.

Посилання

Борисенко Н., Гриценко І., Денисенко В., Сидоренко Н. Формування навичок самоосвітньої діяльності студентів педагогічних факультетів в умовах дистанційної освіти. Social Work and Education. Тернопіль. 2020. Вип. 7, № 3. С. 325-337.

Бурлука О. В. Самоосвіта як умова соціальної незалежності і самостійності особистості. Вісник Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія. Харків : Право, 2021. № 3 (50). С. 104-114.

Дубінка М. М. Самоосвіта особистості майбутнього фахівця як вища форма його самовираження. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, 2019. Вип. 62. Т. 2. С. 65–70.

Майстрюк І. С. Самоосвіта як запорука життєвого успіху. Освіта збереже Україну! : матеріали І Всеукраїнських Прокопенківських читань (10 черв. 2022 р.). Харків, 2022. С. 194–196.

Мося І. А., Каленський А. А. Розвиток самоосвітньої компетентності студентів закладів фахової передвищої освіти : методичні рекомендації. Київ, 2019. 109 с.

Павличенко А., Пащенко О., Медведовська Т., Вишньова В. Самоосвіта студентів закладів вищої освіти та її роль у процесі професійної підготовки фахівців в умовах цифровізації освіти. Grail of Science. 2023. № 24. С. 590–594. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.02.2023.110

Савченко Н. С., Дубінка М. М., Захарова О. В. Поняття особистісного саморозвитку в концептуальному полі сучасної педагогічної науки. Актуальні питання гуманітарних наук: зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного ун-ту ім. Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 29. Том 3. С. 256–263

Уласевич Н. В. Формування самоосвітньої компетентності – важлива складова позитивного іміджу викладача навчального закладу. Особливості формування компетентностей викладачів через їх самоосвіту: зб.наук.пр. Дніпро, 2018. С. 20.

Code J., Ralph R., Forde K. Pandemic designs for the future: perspectives of technology education teachers during COVID-19. Information and Learning Science. 2020. № 121 (5/6). Р. 419–431. https://doi.org/10.1108/ILS-04–2020–0112

Kati´c S., Ferraro F. V., Ambra F. I., Iavarone M. L. Distance Learning during the COVID-19 Pandemic. A Comparison between European Countries. Education Sciences. 2021. № 11. Р. 595. https://doi.org/10.3390/ educsci11100595

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01