FORMATION OF SELF-EDUCATION OF TEACHERS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE FIELD OF PHYSICAL EDUCATION FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-279-288

Keywords:

self-education, self-educational activity, teacher of a higher education institution, readiness for self-education, distance learning.

Abstract

Consideration of the issue of self-education of higher education teachers is due to the requests of higher professional education systems regarding the training of highly qualified personnel in the professional field, the need for specialists in personal and professional growth and self-development. The article substantiates the need for self-education of teachers of higher education institutions, especially in the conditions of distance learning, defines the essence of self-education of teachers and their readiness for self-education, the technology of organizing self-education. On the basis of an empirical study, using a questionnaire, the level of readiness of teachers of higher education institutions for self-educational activities for the period before and after the introduction of quarantine restrictions and the transition to distance learning of students was revealed. The organizational and pedagogical conditions of readiness for self-educational activity, which formed the basis of the proposed practical recommendations, are highlighted. Improving the level of professional competence of teachers is one of the main directions of reforming the education system. The main form of improving the level of professional competence of higher education teachers is professional self-development through purposeful self-educational activities. Modern pedagogy requires highly qualified specialists who are able to creatively approach the organization of the educational process and achieve high-quality results. The duties of teachers include constantly improving their own professional level and pedagogical skills, ensuring the scientific-theoretical and methodical quality of teaching the discipline within the framework of the specialty education program, etc. Self-education becomes the main way of developing professional competence, which is the most complete mastering, updating, increasing and deepening of knowledge, generalization of pedagogical experience with the help of self-development activities and personal improvement. With this ability of higher education teachers to obtain additional pedagogical knowledge, abilities, skills and contribute not only to their self-realization in both personal and professional activities, but also to the quality training of students.

References

Борисенко Н., Гриценко І., Денисенко В., Сидоренко Н. Формування навичок самоосвітньої діяльності студентів педагогічних факультетів в умовах дистанційної освіти. Social Work and Education. Тернопіль. 2020. Вип. 7, № 3. С. 325-337.

Бурлука О. В. Самоосвіта як умова соціальної незалежності і самостійності особистості. Вісник Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія. Харків : Право, 2021. № 3 (50). С. 104-114.

Дубінка М. М. Самоосвіта особистості майбутнього фахівця як вища форма його самовираження. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, 2019. Вип. 62. Т. 2. С. 65–70.

Майстрюк І. С. Самоосвіта як запорука життєвого успіху. Освіта збереже Україну! : матеріали І Всеукраїнських Прокопенківських читань (10 черв. 2022 р.). Харків, 2022. С. 194–196.

Мося І. А., Каленський А. А. Розвиток самоосвітньої компетентності студентів закладів фахової передвищої освіти : методичні рекомендації. Київ, 2019. 109 с.

Павличенко А., Пащенко О., Медведовська Т., Вишньова В. Самоосвіта студентів закладів вищої освіти та її роль у процесі професійної підготовки фахівців в умовах цифровізації освіти. Grail of Science. 2023. № 24. С. 590–594. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.02.2023.110

Савченко Н. С., Дубінка М. М., Захарова О. В. Поняття особистісного саморозвитку в концептуальному полі сучасної педагогічної науки. Актуальні питання гуманітарних наук: зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного ун-ту ім. Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 29. Том 3. С. 256–263

Уласевич Н. В. Формування самоосвітньої компетентності – важлива складова позитивного іміджу викладача навчального закладу. Особливості формування компетентностей викладачів через їх самоосвіту: зб.наук.пр. Дніпро, 2018. С. 20.

Code J., Ralph R., Forde K. Pandemic designs for the future: perspectives of technology education teachers during COVID-19. Information and Learning Science. 2020. № 121 (5/6). Р. 419–431. https://doi.org/10.1108/ILS-04–2020–0112

Kati´c S., Ferraro F. V., Ambra F. I., Iavarone M. L. Distance Learning during the COVID-19 Pandemic. A Comparison between European Countries. Education Sciences. 2021. № 11. Р. 595. https://doi.org/10.3390/ educsci11100595

Published

2023-06-01