ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ДІЄВОСТІ СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ МОДЕЛІ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ПРОЄКТУВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-325-333Ключові слова:
готовність, експериментальне дослідження, діагностика, модель, початкова школа, учитель.Анотація
У професійному стандарті за професією «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти» як одна з основних трудових функцій зазначено «участь в організації безпечного та здорового освітнього середовища», що передбачає сформованість здатності до проєктування осередків навчання, виховання і розвитку учнів. Суттєвих змін має зазнати процес і зміст підготовки вчителів початкових класів, здатних до проєктування навчального середовища за вимогами сучасної української школи. У статті схарактеризовано діагностичний інструментарій з оцінки рівнів сформованості компонентів готовності майбутніх учителів початкової школи до проєктування навчального середовища за особистісним, змістовно-процесуальним та оцінно-регулятивним критеріями: визначення векторів спрямованості особистості за Б. Бассом; аналіз продуктів діяльності; мотиваційне есе; короткий орієнтовний тест за Е. Вандерліком; шкала самооцінки мета-когнітивної поведінки за Д. Лакоста; тест на креативне мислення за С. Медником; визначення рівня рефлективності; методика на визначення рівня емоційного інтелекту за Н. Холлом; методика дослідження вольової саморегуляції за Є. Ейдманом. Аналіз експериментальних даних засвідчив якісні зміни на низькому та середньому рівнях сформованості готовності майбутніх учителів початкової школи до проєктування навчального середовища, зумовлені зменшенням кількості здобувачів вищої освіти цих категорій упродовж педагогічного експерименту в КГ (на 6,97% і 6,33% відповідно) та ЕГ (на 13,92% і 17,73% відповідно). Достатній і високий рівні сформованості означеної готовності також продемонстрували позитивні якісні зміни: збільшення кількості здобувачів вищої освіти у КГ (на 10,13% і 3,17% відповідно) та ЕГ (на 22,16% і 9,49% відповідно). Отримані результати підтверджено використанням методів математичної статистики, зокрема розрахунку критерію Пірсона =11,2 та t-критерію Стьюдента t=8,4. За всіма показниками відбулися статистично достовірні зміни рівня сформованості компонентів готовності майбутніх учителів початкової школи до проєктування навчального середовища, що є підставою для твердження про високу дієвість розробленої структурно-функціональної моделі, зокрема запропонованих організаційно-педагогічних умов, форм, методів і засобів.
Посилання
Андрієвська В. М. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього вчителя початкової школи до використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності : автореф. дис. .… докт. пед. наук : 13.00.04 / Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Харків, 2019. 42 с.
Борисенко М. Ю. Методика навчання арифметичного матеріалу учнів початкової школи з використанням мультимедійних технологій : автореф. дис. .… канд. пед. наук : 13.00.02 / Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького. Черкаси, 2016. 22 с.
Бучківська Г. В. Система професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів на засадах народного декоративно-ужиткового мистецтва : автореф. дис. .… докт. пед. наук : 13.00.04 / Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2019. 39 с.
Вихрестенко Ж. В. Формування готовності до групової навчальної діяльності майбутніх учителів початкових класів засобами технології партнерства : автореф. дис. .… канд. пед. наук : 13.00.04 / ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав, 2020. 25 с.
Гущина Н. І. Розвиток цифрової компетентності вчителів початкових класів в умовах проєктної діяльності : автореф. дис. .… канд. пед. наук : 13.00.04 / Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти». Київ, 2019. 23 с.
Красовська О. О. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи у галузі мистецької освіти засобами інноваційних технологій : автореф. дис. .… докт. пед. наук : 13.00.04 / Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир, 2017. 44 с.
Крижановський А. І. Формування професійної компетентності майбутніх учителів початкової школи з використанням веб-технологій у педагогічних коледжах : автореф. дис. .… канд. пед. наук : 13.00.04 / Львівськиий державний університет безпеки життєдіяльності. Львів, 2017. 22 с.
Марко М. М. Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування навчально-ігрових технологій у професійній діяльності: автореф. дис. .… канд. пед. наук: 13.00.04 / Мукачівський державний університет. Мукачево, 2018. 23 с.
Олексенко К. Б. Експериментальне дослідження підготовки майбутніх учителів початкової школи до проєктування навчального середовища. Науковий вісник Льотної академії. Серія : Педагогічні науки. Збірник наукових праць / гол. ред. О. І. Москаленко. Кропивницький : ЛА НАУ, 2022. Вип. 12. С. 87-93.
Олексенко К. Б. Особливості моніторингового дослідження формування готовності майбутніх учителів початкової школи до проєктування навчального середовища. Імідж сучасного педагога. 2023. № 1 (208). С. 45-50.
Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736 від 23 грудня 2020 р. URL : https://nus.org.ua/news/zatverdyly-try-profesijni-standart-vchytelya-dokument/ (дата звернення: 16.03.2023)
Фомін К. В. Підготовка вчителя початкової школи до організації діалогічного навчання : автореф. дис. .… канд. пед. наук: 13.00.04 / Державний університет безпеки життєдіяльності. Львів, 2020. 22 с.
Kryvylova, O., Oleksenko, K., Kotelianets, N., Kotelianets, Y., Kindei, L., & Kushnirova, T. Influence of the state reform of primary education on the professional training of future teachers. Cuestiones Políticas, 40(75). 2022. 134-144.