ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ДІЄВОСТІ СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ МОДЕЛІ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ПРОЄКТУВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-325-333

Keywords:

readiness, experimental research, diagnostics, model, elementary school, teacher.

Abstract

In the professional standard for the profession «Primary school teacher of a general secondary education institution», one of the main labor functions is «participation in the organization of a safe and healthy educational environment», which implies the ability formation to design cells for teaching, educating and developing students. Significant changes must be made in the process and content of the training of primary school teachers who are capable of designing a learning environment according to the modern Ukrainian school requirements. The article describes diagnostic tools for assessing the formation component levels of the future primary school teachers readiness to design the learning environment according to personal, content-procedural and evaluative-regulatory criteria: determining personality orientation vectors according to B. Bass; analysis of goods activity; motivational essay; short orientation test according to E. Vanderlik; self-assessment scale of meta-cognitive behavior according to D. Lacoste; creative thinking test according to S. Mednik; determination of the reflectivity level; methodology for determining the emotional intelligence level according to N. Hall; methodology for the volitional self-regulation research according to E. Eidman An experimental data analysis showed qualitative changes at the low and medium levels of the future primary school teachers readiness formation to design the learning environment, which is due to a decrease in the number of applicants for higher education in these categories during the pedagogical experiment in the CG (by 6,97% and 6,33%, respectively) and EG (by 13,92% and 17,73% respectively). Sufficient and creative formation levels of this readiness also demonstrated positive qualitative changes: an increase in the number of applicants for higher education in the CG (by 10,13% and 3,17%, respectively) and the EG (by 22,16% and 9,49%, respectively). The obtained results are confirmed using mathematical statistics methods, particularly, Pearson's criterion calculation = 11,2 and Student's t-test t=8,4. In all respects, there were statistically significant changes in the formation level of the future primary school teachers’ readiness to design the learning environment, which is the basis for asserting the high effectiveness of the developed structural and functional model, particularly, the proposed organizational and pedagogical conditions, forms, methods and means.

References

Андрієвська В. М. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього вчителя початкової школи до використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності : автореф. дис. .… докт. пед. наук : 13.00.04 / Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Харків, 2019. 42 с.

Борисенко М. Ю. Методика навчання арифметичного матеріалу учнів початкової школи з використанням мультимедійних технологій : автореф. дис. .… канд. пед. наук : 13.00.02 / Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького. Черкаси, 2016. 22 с.

Бучківська Г. В. Система професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів на засадах народного декоративно-ужиткового мистецтва : автореф. дис. .… докт. пед. наук : 13.00.04 / Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2019. 39 с.

Вихрестенко Ж. В. Формування готовності до групової навчальної діяльності майбутніх учителів початкових класів засобами технології партнерства : автореф. дис. .… канд. пед. наук : 13.00.04 / ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав, 2020. 25 с.

Гущина Н. І. Розвиток цифрової компетентності вчителів початкових класів в умовах проєктної діяльності : автореф. дис. .… канд. пед. наук : 13.00.04 / Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти». Київ, 2019. 23 с.

Красовська О. О. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи у галузі мистецької освіти засобами інноваційних технологій : автореф. дис. .… докт. пед. наук : 13.00.04 / Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир, 2017. 44 с.

Крижановський А. І. Формування професійної компетентності майбутніх учителів початкової школи з використанням веб-технологій у педагогічних коледжах : автореф. дис. .… канд. пед. наук : 13.00.04 / Львівськиий державний університет безпеки життєдіяльності. Львів, 2017. 22 с.

Марко М. М. Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування навчально-ігрових технологій у професійній діяльності: автореф. дис. .… канд. пед. наук: 13.00.04 / Мукачівський державний університет. Мукачево, 2018. 23 с.

Олексенко К. Б. Експериментальне дослідження підготовки майбутніх учителів початкової школи до проєктування навчального середовища. Науковий вісник Льотної академії. Серія : Педагогічні науки. Збірник наукових праць / гол. ред. О. І. Москаленко. Кропивницький : ЛА НАУ, 2022. Вип. 12. С. 87-93.

Олексенко К. Б. Особливості моніторингового дослідження формування готовності майбутніх учителів початкової школи до проєктування навчального середовища. Імідж сучасного педагога. 2023. № 1 (208). С. 45-50.

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736 від 23 грудня 2020 р. URL : https://nus.org.ua/news/zatverdyly-try-profesijni-standart-vchytelya-dokument/ (дата звернення: 16.03.2023)

Фомін К. В. Підготовка вчителя початкової школи до організації діалогічного навчання : автореф. дис. .… канд. пед. наук: 13.00.04 / Державний університет безпеки життєдіяльності. Львів, 2020. 22 с.

Kryvylova, O., Oleksenko, K., Kotelianets, N., Kotelianets, Y., Kindei, L., & Kushnirova, T. Influence of the state reform of primary education on the professional training of future teachers. Cuestiones Políticas, 40(75). 2022. 134-144.

Published

2023-06-01