ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИХОВАННЯ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-426-433

Ключові слова:

майбутній вчитель, професійне самовиховання, підготовка вчителів, професійний становлення, самоосвіта.

Анотація

Статтю присвячено деяким теоретичним питанням сталого професійного розвитку майбутніх учителів, з’ясуванню сутності поняття «професійне самовиховання» в контексті фахової підготовки. Визначено наукові витоки базового поняття дослідження та здійснено його дефінітивний аналіз. Зазначено, що, незважаючи на велику кількість опублікованих робіт, присвячених дослідженню змісту поняття «професійне самовиховання», існує розбіжність у підходах до інтерпретації цього терміну в науково-педагогічній літературі. У статті проаналізовано різноманітні підходи до визначення поняття «професійне самовиховання» вітчизняних та зарубіжних науковців. Встановлено, що в сучасній педагогічній науці це поняття розглядається як багатозначне. Вчені визначають його як діяльність зі своєрідною структурою, яка включає мотиви, мету, зміст, суб’єкт, об’єкт, засоби, умови здійснення, підходи та результати. Розкрито зміст і сутність феномену «професійне самовиховання». З огляду на концепції провідних науковців було уточнено авторське визначення цього поняття, що становить термінологічне поле професійної підготовки майбутніх учителів. Зазначається, що в сучасній науковій спільноті існує ряд різних визначень поняття «професійне самовиховання», які відрізняються залежно від точки зору дослідника, сфери дослідження, наукових поглядів та інтересів. Аналіз поняттєво-термінологічного апарату дослідження підтвердив, що, незважаючи на різноманітність трактувань, у контексті педагогічного дискурсу професійне самовиховання майбутніх вчителів розглядається як усвідомлене творче ставлення до себе, прагнення до вдосконалення особистості та формування як професіонала. Встановлено, що професійне самовиховання є невід’ємним складником педагогічної діяльності та одним із важливих компонентів підготовки сучасного вчителя. 

Посилання

Вайніленко Т. В. До питання формування готовності майбутніх вчителів до професійного самовдосконалення. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики : збірник наукових праць. Київ : НПУ, 1999. Вип. 3. С. 8–12.

Даньшева С. О. Професійне самовиховання студентів технічних вузів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Xарків, 2000. 16 с.

Зубкова І. Ю. Психологічні особливості Я-образу вчителя-професіонала за структурними компонентами цілісної моделі. Практична психологія та соціальна робота. 2003. № 5. С. 4–11.

Зязин Б. П. Педагогические основы профессионального самовоспитания студентов в педагогическом вузе : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Алма-Ата, 1978. 20 с.

Елканов С. Б. Основы профессионального самовоспитания будущего учителя : учеб. пособ. для студ. пед. институтов. Москва : Просвещение, 1989. 189 с.

Кучерявий О. Г. Теоретичні і методичні основи організації професійного самовиховання майбутніх вихователів дошкільних закладів і вчителів початкових класів : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2002. 406 с.

Прокопова О. С. Система професійного самовдосконалення вчителя хімії середньої школи : дис. ... канд. пед. наук. : 13.00.04. Київ, 2003. 298 с.

Середа І. В. Організаційно-педагогічні умови активізації процесу самовиховання студентів гуманітарних факультетів університету : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07. Миколаїв, 2005. 260 с.

Шиманович І. В. Формування в майбутніх учителів іноземної мови потреба в професійному самовихованні : наукові витоки та дефінітивний аналіз ключових понять. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А. В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 71. Т 2. С. 256–260.

Яцій О. М. Педагогічне стимулювання морального самовиховання майбутніх учителів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Одеса, 1996. 12 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01